کد خبر : 32534
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1396 - 12:50

کشاورزان تسهیلات با کارمزد پایین و اقساط بلند مدت می خواهند

باید تسهیلات با کارمزد پایین و اقساط بلند مدت به کشاورزان داد.

یک مسوول: ماشین های فرسوده متهم نخست ضایعات بخش کشاورزی است

 

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از  ایرنا، «بهروز بذلی» نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در نشست خبری فراخوان برگزاری نخستین نمایشگاه ملی و تخصصی صنعت میوه کشور که در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: گندم یک محصول راهبردی است ام ۸۰ درصد کمباین های برداشت که بیش از ۱۳ سال دارند در ضایعات گندم موثرند.
به گفته وی، اکنون ضایعات بخش کشاورزی ایران ۲۵ تا ۳۰ درصد است که در چهار مرحله کاشت، داشت، برداشت و عرضه ایجاد می شود.
وی ادامه داد: محصولات کشاورزی در مرحله کاشت به دلیل مصرف بیش از اندازه بذر، در مرحله داشت به سبب استفاده از فناوری های قدیمی مبارزه با آفات و بیماری ها، در مرحله برداشت به علت ماشین های فرسوده و در بخش توزیع، بازار و مصرف در پی وجود شرایط نامناسب حمل و نقل و نگهداری دچار ضایعات سنگین می شود.
بذلی یکی دیگر از علل ضایعات را ضعف مدیریت برشمرد و افزود: پارسال ۱۴ میلیون تن گندم تولید کردیم که ۱۰ درصد آن معادل یک تا ۱٫۵ میلیون تن به دلیل فرسودگی ماشین ها به ضایعات تبدیل شد که این میزان ضایعات با محاسبه قیمت خرید تضمینی گندم ۲۰ هزار میلیارد ریال می شود.
به گفته وی، می توان با مدیریت مناسب بخشی از این اعتبارات را صرف نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی کرد و تسهیلات با کارمزد پایین و اقساط بلند مدت به کشاورزان داد تا به استفاده از ماشین های نو و مدرن تشویق شوند.
وی یکی دیگر از ضعف های بخش کشاورزی را نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کنار مراکز تولید دانست و اضافه کرد: اکنون برخی محصولات به دلیل شرایط نامناسب برداشت یا عرضه از بین می روند که حضور صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند در کاهش ضایعات موثر باشد.
وی برگزاری کلاس های آموزشی و معاینه فنی اجباری ماشین های کشاورزی را یکی از اقدام های نظام صنفی کشاورزی کشور برای کاهش ضایعات اعلام کرد و افزود: نظام صنفی به صورت شبکه مویرگی در همه شهرستان ها با برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان آنان را در برداشت محصولات خود مانند گندم یاری می دهد.
وی ادامه داد: همچنین نظام صنفی با اجباری کردن معاینه فنی ماشین های کشاورزی و اطلاع رسانی بین کشاورزان باعث شد کشاورزان از کمباین هایی که معاینه فنی ندارد استفاده نکنند.
بذلی افزود: دولت با سیاستگذاری برای کاهش یارانه هایی مانند نان توانست در مصرف بهینه و کاهش ضایعات تاثیر بسزایی داشته باشد.
مدیریت تولید و مصرف مواد غذایی و تولیدات کشاورزی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲، ابلاغ شد.
پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (۱۳۹۶) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت میوه کشور از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه در محل هتل المپیک با حضور تولید کنندگان و شرکت های داخلی و خارجی برگزار می شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.