کد خبر : 32554
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1396 - 13:06

نحوه پرداخت تسهیلات به متقاضیان کشاورز باید متفاوت باشد

باید دستورالعمل های بانکی با شرایط کشاورزان تطبیق پیدا کند

یک مسوول:‌ رشد ۳۵ درصدی تولید کشاورزی مرهون پیشرفت مکانیزاسیون است

«کامبیز عباسی» در نشست فنی تخصصی برنامه ریزی مکانیزاسیون کشاورزی افزود: توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیازمند مشارکت تولید کنندگان و سازندگان و بخش خصوصی و دولتی است.
به گفته وی، توسعه مکانیزاسیون برای توسعه گیاهان دارویی، مرتع و جنگل و گلخانه ها با تاکید وزیر جهاد کشاورزی در دستور است.
وی تاکید کرد فرایند توسعه مکانیزاسیون از آغاز تا پایان شامل خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت باید مورد توجه باشد.
عباسی تصریح کرد: ما به دنبال ماشین هایی هستیم که بهره وری آب را بالا ببرد و استانداردسازی آنها لازم است.
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در دولت یازدهم بیش از ۵۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی صورت گرفته که بی سابقه بوده است.
وی افزود: به نظر می رسد باید دستورالعمل های بانکی با شرایط کشاورزان تطبیق پیدا کند زیرا نحوه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به متقاضیان کشاورز باید متفاوت باشد.
«در چهار سال گذشته ۴۹ هزار و ۷۳۸ دستگاه تراکتور زراعی، ۲۶ هزار دستگاه تراکتور نیمه سنگین، ۱۹۰۰ دستگاه کمباین متوسط و نیمه سنگین و ۱۱۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین سنگین تزریق و درصد افزایش موجودی ۹۱ درصد شد که نسبت به دوره پیش از آن رشد ۲برابری را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: در سال های ۹۲ تا ۹۵ در بخش تراکتورهای متوسط زراعی ۱۵ درصد، تراکتورهای سنگین زراعی ۱۴ تا ۱۵ درصد و در حوزه بذری ۱۱ درصد رشد داشته ایم.
به گفته وی، در این دوره ۱۸۵ سمپاش توربینی زراعی نیز وارد عرصه کشاورزی شد.
عباسی درباره ضریب مکانیزاسیون کشاورزی گفت: اکنون ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ۱٫۵۴ اسب بخار است و در افق برنامه باید به عدد ۲٫۱ اسب بخار دست پیدا کنیم.
وی در بخش برنج گفت: در این دوره ۱۰۰ هزار هکتار به سطح برنج کاری کشور و ۲ هزارو ۳۸۰ دستگاه برنج و نشاکار با رشد ۵۷ درصدی اضافه کرد.
وی اضافه کرد: همچنین در ۳٫۵ سال اخیر پنج هزار و ۶۳۶ دستگاه کمباین برنج تامین شد.
وی ادامه داد: در کمباین های برداشت غلات با رشد ۱۵ درصدی روبروییم و اکنون به دنبال تامین کمباین های برداشت محصول و کاهش سمپاشی های تراکتوری هستیم زیرا هر کاری باید با تراکتورهای مناسب همان کار انجام شود.
وی درباره تزریق منابع مالی به استان ها گفت: در این مدت ۱۵ هزار میلیارد ریال بودجه به استان ها داده شده است.
این مسئول افزود: توزیع استانی خط اعتباری شماره ۵ مکانیزاسیون به تفکیک استان ها و زیربخش های زراعی، باغی، دام و طیور شیلات، جنگل و مرتع و گیاهان دارویی مبتنی بر طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۶ است.
وی درباره وضعیت تولید عرضه کنندگان ماشین های کشاورزی گفت: در زمینه تراکتور زراعی و باغی و شالیزاری ۳۶ عرضه کننده با ۱۱۹ مدل تولیدی و در زمینه کمباین غلات ۱۴ عرضه کننده و ۲۱ مدل تولیدی داریم.

** پلاک گذاری ۱۸۰ دستگاه کمباین و تراکتور در ۳٫۵ سال گذشته
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در حاشیه نشست فنی تخصصی برنامه ریزی مکانیزاسیون کشاورزی در جمع خبرنگاران، از پلاک گذاری ۱۸۰ دستگاه کمباین وتراکتور با عمر زیر ۱۳ سال در ۳٫۵ سال گذشته خبر داد.
عباسی افزود: پلاک گذاری و ساماندهی مکانیزاسیون کشاورزی می تواند در افزایش تولیدات کشاورزی، کاهش هزینه های تولید، کاهش مصرف سموم تراکتوری و همچنین حفظ منابع پایه آب و خاک و تولید پایدار موثر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.