کد خبر : 33240
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1396 - 12:57

مطالبات گندمکاران به کجا رسید ؟

تولید امسال گندم ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی آن ۱۱ میلیون تن پیش بینی می شود. خودکفایی کشور در گندم استمرار خواهد یافت.

بخشی از مطالبات گندم کاران این هفته پرداخت می شود

«یزدان سیف»  در گفتگو با ایرنا افزود: از زمان خرید گندم تاکنون نزدیک ۵۰ هزار میلیارد ریال معادل ۵۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده بود که در این هفته رقم یاد شده به ۶۰ هزار میلیارد ریال معادل ۶۰ درصد می رسد.
به گفته وی، کشاورزانی که گندم خود را تا ۱۵ خردادماه امسال به شرکت بازرگانی دولتی تحویل داده اند، کل مطالبات (۱۰۰ درصد) و کشاورزانی که تا ۳۰ تیرماه امسال گندم خود را تحویل داده اند ۵۰ درصد مطالبات خود را دریافت می کنند.
وی اظهارداشت: در این مدت خوزستان با خرید یک میلیون و ۳۵۵ هزارتن، گلستان با یک میلیون و ۱۰۰هزارتن، فارس با ۸۵۰ هزارتن و کرمانشاه ۶۲۷ هزارتن به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را در عرضه گندم به خود اختصاص دادند.
سیف اضافه کرد: تعداد مراکز خرید را در سراسر کشور یک هزار و ۴۲۶ مرکز و تعداد محموله های خریداری شده را یک میلیون و ۱۰۰هزار محموله اعلام کرد.

** بیش از ۳۶۰ هزارتن گندم دوروم خریداری شد
سیف تصریح کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار تن گندم دوروم با قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ ریال از کشاورزان خریداری شده است.
وی ادامه داد: اکنون گندم چهار استان کشور از جمله مازندران، قزوین، مرکزی و خراسان شمالی در بورس کالا عرضه می شود.
وی، تولید امسال گندم را ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی آن را ۱۱ میلیون تن پیش بینی کرد و گفت: خودکفایی کشور در گندم استمرار خواهد یافت.

** خرید دانه های روغنی به بیش از ۱۹۰ هزارتن رسید
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره وضعیت خرید دانه های روغنی گفت: از آغاز فصل برداشت تاکنون بیش از ۱۹۰ هزارتن انواع دانه های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و آفتابگردان از ۳۱ استان کشور خریداری شده است.
وی اظهار داشت: این میزان خرید انواع دانه های روغنی به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال بوده که تمامی مطالبات کشاورزان پرداخت شده است و دولت بدهی به این گروه از کشاورزان ندارد.
این مقام مسئول گفت: از این میزان خرید ۱۸۰ هزارتن کلزا، نزدیک ۹ هزارتن گلرنگ و یک هزارتن آفتابگردان انجام شده است.
به گفته وی، در این مدت گلستان با بیش از ۵۰ هزار و ۲۲۵ تن، مازندران ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن، خوزستان ۱۸ هزار و ۹۵۰ تن و اردبیل ۱۵ هزار تن رتبه اول تا چهارم خرید کلزا را کسب کردند.
به گزارش ایرنا، براساس سیاست های وزارت جهادکشاورزی در خودکفایی تولید دانه های روغنی، سال گذشته ۶۷ هزارتن کلزا خریداری شده بود که امسال نسبت به سال گذشته خرید کلزا حدود ۳ برابر افزایش یافته است.
در سال زراعی جاری خرید گندم از بیست و یکم اسفندماه پارسال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهرماه امسال ادامه دارد.
پارسال ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد.
در سال ۱۳۹۵ قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود.
همچنین پیش بینی می شود امسال تولید دانه های روغنی که کشت متناوب آن با گندم در دستور قرار گرفته است، به ۵۵۰ هزار تن برسد؛ پارسال این رقم ۲۱۰ هزارتن بود و بیش از ۲٫۵ برابر افزایش تولید را نشان می دهد.
شرکت بازرگانی دولتی ایران نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی را ۲۷ هزار و ۸۳۰ هزار ریال تعیین کرد که ۲ برابر قیمت خرید تضمینی گندم است.
با اقدام های دولت یازدهم به نظر می رسد در سال ۱۳۹۶ نسبت به پارسال تولید کلزا دستکم سه برابر و در مجموع تولید دانه های روغنی ۲٫۵ برابر شود.
امسال براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می شود.
براساس مصوبه دولت هر کیلوگرم کلزا با قیمت ۲۸ هزار و ۷۳۰ ریال خریداری می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.