کد خبر : 31428
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1396 - 21:51

لزوم ترویج صنعت گردشگری در بخش کشاورزی

می توان برای توسعه صنعت گردشگری در بخش کشاورزی برنامه های ویژه ای طراحی کرد.

می توان برای توسعه صنعت گردشگری در بخش کشاورزی برنامه های ویژه ای طراحی کرد.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئول محیط زیست و سلامت غذا گفت: می توان برای توسعه صنعت گردشگری در بخش کشاورزی برنامه های ویژه ای طراحی کرد.

ژاله کریمی نژاد اظهار داشت: تنوع زیستی یا تنوع بیولوژیکی عبارتست از تغییرپذیری موجودات زنده در تمامی اکوسیستم های آبی، خشکی و هوا که در ۴ سطح ژن، گونه، اکوسیستم و فرهنگ می باشد. وی گفت: سازمان ملل متحد ۲۲ ماه می مصادف با اول خردادماه را روز جهانی تنوع زیستی نام نهاده است که در سرتاسر جهان برای بزرگداشت و صیانت آن برنامه های متنوعی برگزار می گردد.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: “تنوع زیستی و گردشگری پایدار” شعاری است که برای این روز بین المللی در سال جاری انتخاب شده است. از آنجا که مزارع کشاورزی نوعی اکوسیستم می باشند، می توان برای توسعه صنعت گردشگری در این بخش برنامه های ویژه ای طراحی نمود.

کریمی نژاد افزود: لذت بردن از فرهنگ و حفظ گونه های بومی در این میان جایگاه خاصی را دارا هستند، به عنوان مثال گردشگری در زیربخش باغبانی در استان خوزستان می تواند اثرات مهم اقتصادی، فرهنگی، محیط زیستی، اجتماعی و… داشته باشد به گونه ای که گردشگران در زمان برداشت محصول از نخلستان ها، باغات انار، انگور و …. بازدید نموده و ضمن آشنایی با فرهنگ غنی روستاییان با محصول اصلی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی و سایر آداب و رسوم روستاییان و کشاورزان آشنا شده و علاوه بر ارزش اقتصادی، سفیری برای انعکاس این مزیت ها و ترویج صنعت گردشگری کشاورزی یا گردشگری طبیعی در سایر نقاط کشور می باشند  و صد البته که در تمامی این مراحل، حفظ محیط زیست رکن و پایه کار است.

وی پیشنهاد داد: سازمان های مردم نهاد و بخش خدمات در این زمینه برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. وی گفت: تنوع زیستی همانگونه که از نامش پیداست گوناگونی حیات امروز را پدید آورده است. در علم کشاورزی، تنوع زیستی به بشریت خدمات زیادی ارائه نموده است. به عنوان مثال در استان خوزستان ۱۳۸ نوع محصول زراعی و باغی وجود دارد که نشات گرفته از تنوع زیستی است که به نوعی لطف خداوند به این خطه می باشد.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: سازمان جهانی محیط زیست معتقد است که در مقیاس جهانی سرعت تخریب می تواند در اثر برخی عوامل از جمله: تغییرات آب و هوایی، استفاده بیش از حد از زمین، آلودگی، برداشت بیش از حد از منابع طبیعی و بوجود آمدن گونه های مهاجم افزایش یابد که این ها همه تهدیدی برای تنوع زیستی قلمداد می شوند.

کریمی نژاد گفت: در مدل هایی از توسعه پایدار در بخش کشاورزی برای حفظ تنوع زیستی همواره توصیه هایی به کشاورزان عزیز وجود دارد از جمله : تناوب زراعی، کشاورزی حفاظتی، مدیریت تلفیقی عوامل زیان رسان مزرعه، افزایش بازده آبیاری، استانداردسازی تولیدات کشاورزی، مصرف بهینه کودهای شیمیایی و استفاده از انواع کودهای آلی و زیستی، حفاظت از منابع طبیعی، حفاظت از آب و خاک، استفاده از سموم بی خطر و کم خطر، حفاظت از حشرات مفید، کنترل بیولوژیکی عوامل زیان رسان و در مجموع رعایت  این نکته بسیار مهم است که توانمندی کشاورزان در مدیریت مزارع توام با رعایت ملاحظات زیست محیطی باشد. بازده اقتصادی به هر قیمت هرگز مد نظر نبوده و جز باورهای کشاورزان می باشد. در همه موارد محققان، مروجان و کشاورزان مراقب حفاظت از تنوع زیستی هستند.

وی در پایان خطاب به کشاورزان گفت: حفظ تنوع زیستی در گرو مشارکت آگاهانه شما با دولت است. اقدامات شما در مزارع  باید در راستای طبیعت و سامانه هستی باشد تا شاهد حفظ محیط زیست و تنوع زیستی باشیم. قطعا تنوع زیستی بالا منشا برکت و رحمت پروردگار خواهد بود.

 

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئول محیط زیست و سلامت غذا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.