کد خبر : 33444
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1396 - 20:23

صرفه جویی آب کشاورزی با عملیات آب و خاک

تاکنون نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر پوشش سامانه های آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

صرفه جویی ۱۰۲ میلیون متر مکعبی آب کشاورزی با اجرای عملیات آب و خاک

بر اساس اعلام معاونت آب و خاک، در تیر ماه سال جاری با اجرای سیستم ها آبیاری تحت فشار در سطح ۱۲ هزار و ۲۴۷ هکتار ۵۳ میلیون و ۸۹۰ هزار متر مکعب و با احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح ۱۴ هزار و ۵۶۸ هکتار ۱۴ میلیون و ۵۷۰ هزار متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.
در تیرماه امسال سطح انتقال آب با لوله یک هزارو ۳۶۵ کیلومتر و احداث و بهسازی کانال های آبیاری عمومی سه هزارو ۸۵۰هکتار بوده که در نتیجه آن به ترتیب ۲۰ میلیون و ۴۸۰ هزار متر مکعب و سه میلیون و ۸۵۰ هزار متر مکعب اب صرفه جویی شده است.
بنابراین گزارش، در نتیجه تجهیز و نوسازی چهار هزارو ۴۴۷ هکتار اراضی مدرن نیز ۶ میلیون و ۲۳۰ هزار متر مکعب آب و با تجهیز و نوسازی ۶۱۰ هکتار اراضی شالیزاری، ۸۵۰ هزار متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.
در مدت یاد شده در یک هزارو ۷۱۸ هکتار اراضی، عملیلت زهکشی زیر زمینی صورت گرفته که صرفه جویی دو میلیون و ۴۱۰ هزار متر مکعب آب در پی داشته است.
به گزارش ایرنا،با اجرای برجام به نظر می رسد از آغاز برنامه ششم توسعه بتوانیم با تجهیزات و سرعت بیشتری طرح را پیش ببریم و سالیانه ۶۰۰ هزار هکتار از این سامانه در کشور عملیاتی شود.
طبق برنامه ریزی صورت گرفته سال گذشته قرار بود سامانه آبیاری تحت فشار در ۲۰۰ هزارهکتار زمین، اجرا شود که با تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی (که ۲۰۰ میلیون دلار آن دریافت شده است) و همچنین ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از تبصره بودجه اسناد خزانه فعالیت ها پیش می رود.
همچنین ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز به توسعه سیستم های نوین آبیاری تخصیص داده شده که تاکنون در ۱۱۵ هزار هکتار اجرا شده است و بقیه تا پایان سال عملیاتی می شود.
از ابتدای اجرای طرح تاکنون نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر پوشش سامانه های آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.