کد خبر : 29695
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1395 - 23:24

خزانه گیری برنج در فضای مجازی

کشاورزان برای جلوگیری از خسارت و زیان باید به توصیه های کارشناسان کشاورزی توجه کنند

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا ، از چند روز پیش عکس هایی از خزانه گیری زودهنگام برنج در برخی از شهرهای مرکزی استان از جمله فریدونکنار ، بابلسر ، آمل ، محمودآباد و بابل در فضای مجازی منتشر شد که احتمالا سبب می شود تا بقیه کشاورزان هم برای خزانه گیری دست به کار شوند.
کشاورزی مازندران سنتی است و بر همین اساس چشم و هم چشمی بویژه در فصل کشت عامل تعیین کننده محسوب می شود.
عزیزالله شهیدی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : به دلیل سرما ، خزانه گیری قبل از دهه سوم اسفند با خطر پذیری بالایی رو به رو است و تاکید کارشناسی بر این است که کشاورزان از بیستم اسفند اقدام به خزانه گیری کنند.
وی افزود : بر اساس کشاورزی فنی ،حداکثر ماندگاری نشا برنج در خزانه باید ۳۰ تا ۳۵ روز باشد و سپس باید به زمین اصلی منتقل شود.
وی ادامه داد : در این شرایط ، با توجه به سردی هوا به طور یقین رویش نشاء شالی با مشکل مواجه می شود و این خطر پذیری بالایی برای کشاورز دارد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : بهترین زمانی که بر اساس کشاورزی فنی برای خزانه گیری پیشنهاد و توصیه می شود ، از نیمه اول فروردین است ، اما در یک دهه اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی برخی از شالیکاران از دهه سوم اسفند نیز خزانه گیری را آغاز می کنند.
شهیدی فر تاکید کرد که شالیکاران حداقل تا بیستم اسفند از خزانه گیری خودداری کنند.
** تعجیل برای کشت دوم
معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران علت روی آوری کشاورزان به خزانه گیری زودهنگام را گسترش کشت دوم برنج در سال های اخیر دانست و توضیح داد : تصور کشاورزان بر این است که اگر زودتر خزانه گیری کنند ، زودتر هم می توانند کشت اول را انجام داده و به کشت دوم برسند.
وی گفت : اگر خزانه گیری بر اساس زمان کشاورزی فنی از بیستم اسفند نیز انجام شود ، حداکثر تا اواخر فروردین و اوایل اردیبشهت نشاء صورت می گیرد و این زمان به کشت دوم نیز می رسد.
وی افزود : حداکثر زمان برای عملیات نشا کاری کشت دوم تا پانزدهم مرداد است و اگر خزانه گیری از بیستم اسفند و حتی از اوایل فروردین سال آینده شروع شود ، برداشت اول قبل از مرداد ماه انجام می شود.
شالیکاران مازندران کشت دوم را به روش پرورش ساقه یا رتون و نشاء مجدد انجام می دهد.
مازندران حدود ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شلتوک از آن برداشت می شود که معادل حدود یک میلیون تن برنج سفید است .
پارسال کشاورزان مازندران در ۳۰ هزار هکتار از شالیزارهایشان نشاء مجدد و در ۵۰ هزار هکتار هم پرورش ساقه انجام دادند.
بر اساس برآوردهای رسمی از هر هکتار نشاء مجدد حدود ۲ تن شلتوک به دست می آید . میزان برداشت شلتوک از هر هکتار پرورش ساقه هم حدود ۱٫۲ تن است .
به طور معمول کشت دوباره و پرورش ساقه برای ارقام محلی از جمله طارم انجام می شود.
** استقبال زودهنگام از شخم و شیار
خزانه گیری زودهنگام در حالی در بعضی از مناطق مازندران امسال در حال انجام است که پیش از این کارشناسان کشاورزی از شخم و شیار زودهنگام شالیزارها در ماه آذر خبر داده بودند.
به طور معمول شخم و شیار شالیزار در اواخر بهمن و اوایل اسفند انجام می شد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره هم گفت : شخم و شیار زمستانه با هدف استفاده بهنگام از آب باران و مبارزه با آفات اهمیت دارد به همین دلیل اگر چند روز یا چند هفته دیر و زود انجام شد برای کشاورزان آسیب زا نیست .
وی افزود : خوشبختانه این موضوع در چند سال اخیر بین کشاورزان مازندران نهادینه شده است ، ولی مرحله خزانه گیری از حساسیت ویژه ای برخوردار است .
شهیدی فر گفت : کشاورزان برای جلوگیری از خسارت و زیان باید به توصیه های کارشناسان کشاورزی توجه کنند و بر اساس چشم و هم چشمی کارهای کشاورزی را انجام ندهند .
مازندران با برداشت سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، حدود ۴۵ درصد برنج کشور را تامین می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.