کد خبر : 37932
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1396 - 10:35

تصدی گری دولتی به تعاونی و اتحادیه ها واگذار شود

تنظیم بازار محصولات کشاورزی به منابع مالی پایدار نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید توافقی ۶۰ تن زعفران تاکنون خبر داد و گفت: ۴۵ درصد پول زعفران کاران تا قبل از اسفند پرداخت شده است.

به گزارش دهقان نیوز از تهران، علی اوسط هاشمی در نشست خبری در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، افزود: پرداخت مابقی پول زعفران کاران را در صورت تامین منابع مالی از اسفند ماه آغاز خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: خرید توافقی زعفران کیلویی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان انجام داده ایم و امروز قیمت هر کیلو زعفران در بازار به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مورد زعفران گفت: در حال حاضر زعفران به کالای مسافرتی تبدیل شده در حالی که این کالا باید تجمیع و فرآوری شود و خروج نیم تا یک کیلویی این محصول توسط مسافر به خارج، کل بازار زعفران را تخریب می کند.

وی افزود: در این زمینه ارجحیت با منافع ملی است که ضامن تولید و ارتقای بازار جهانی می شود.

هاشمی اظهار داشت: اگر این رویکرد را جدی بگیریم به تولید ۵۰۰ تن زعفران در سال ۱۴۰۰ دست می یابیم و بازار داخل نیز تثبیت خواهد شد.

وی با بیان این که ۸۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود گفت: با این حال ما هنوز در تعیین قیمت زعفران در بازار جهانی نقش نداریم .

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در عین حال بر بهبود بسته بندی و برندسازی در مورد زعفران تاکید کرد و اظهار داشت: همه باید از برند زعفران ایرانی حمایت کنند.

وی کمک به تعادل بازار و جلوگیری از سقوط قیمت کالای تولید شده در کشور را از رویکردها و وظایف سازمان مرکز تعاون روستایی برشمرد.

هاشمی همچنین از ابلاع دستور وزیر جهاد کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید توافقی خرما خبر داد و تصریح کرد: با این دستور، این سازمان برای خرید توافقی خرما ورود پیدا می کند و سقف خرید تا زمانی است که بازار این محصول به آرامش برسد.

وی اضافه کرد: ما همزمان باید به سمت تامین منابع مالی برای خرید خرما برویم چرا که تنظیم بازار محصولات کشاورزی به منابع مالی پایدار نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: درباره ذخیره سازی و توزیع میوه شب عید گفت: در کل ۶۰ هزار تن پرتقال و سیب برای تنظیم بازار شب عید توسط سازمان تعاونی روستایی ایران خریداری خواهد شد که ۴۰ هزار تن آن پرتقال و ۲۰ هزار تن سیب است.

هاشمی ادامه داد: تاکنون از ۲۰ هزار تن سیب مورد نظر برای ذخیره سازی شب عید حدود ۱۹ هزار و ۲۲۲ تن و از ۲۷ هزار تن پرتقال، ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن رقم تامسون خریداری کرده ایم.

وی با بیان این که فصل برداشت پرتقال والنسیا تازه آغاز شده است، اذعان داشت: قرارداد خرید پرتقال والنسیا نیز منعقد شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: محصولات خریداری شده حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه به استان های کشور انتقال می یابد و از ۲۰ اسفند به بازار ورود پیدا می کند.

وی گفت: این محصولات از طریق شبکه زنجیره توزیع سازمان مانند فروشگاه های تعاونی و همچنین کل میادین میوه و تره بار استان ها و بخشی هم توسط بخش خصوصی توزیع می شود.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره خرید تضمینی وش پنبه نیز اظهار داشت: تاکنون ۴۵ تن خرید تضمینی وش پنبه انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: تقریبا ۸۰ درصد پول پنبه کاران پرداخت شده است.

وی در ادامه تفکر و خرد جمعی را از دیگر رویکرد های اساسی تعاونی ها عنوان کرد و گفت: اتحادیه ها و تعاونی ها دارای ظرفیت های زیادی برای تولید، تامین نهاده های دامی کشاورزی و ماشین آلات هستند و اگر در کشور اراده بر کاهش و واگذاری تصدی گری دولتی است، جهت این واگذاری ها باید به سمت تعاونی ها و اتحادیه ها باشد.

هاشمی افزود: تعاونی ها یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی هستند و بیش از ۶ هزار تعاونی و اتحادیه در کشور در زمینه تولید و ارایه خدمات فعالیت می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.