کد خبر : 57075
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 شهریور 1400 - 8:06

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار خراسان رضوی در گفتگو با دهقان نیوز:

قیمت تخم مرغ باید به روز رسانی شود / مرغدار دنبال گران فروشی نیست / قیمت تخم مرغ، غیرکارشناسی تعیین شد / هزینه ها بالا رفته است / جوانان حاضر نیستند در مرغداری فعالیت کنند

قیمت تخم مرغ باید به روز رسانی شود / مرغدار دنبال گران فروشی نیست / قیمت تخم مرغ، غیرکارشناسی تعیین شد / هزینه ها بالا رفته است / جوانان حاضر نیستند در مرغداری فعالیت کنند

قیمت تخم مرغ باید به روز رسانی شود.

هزینه های تمام شده یک کیلوگرم تخم مرغ اصلا همخوانی با قیمتی که سال گذشته تعیین شد ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار خراسان رضوی گفت: مرغداران خراسان رضوی بیش از ۱۵ درصد تخم مرغ کشور را تولید می کنند.

سید حسین موسوی نژاد در گفتگو با دهقان نیوز با اشاره به موضوعات پیرامون قیمت تخم مرغ گفت: آخرین به روز رسانی قیمت تخم مرغ در دی ماه سال ۹۹ بوده است که دولت قبلی انجام داد. همان زمان هم تصمیم گیری و کارشناسی برای این قیمت تخم مرغ، یک قیمت غیرکارشناسی و یک تصمیم گیری سیاسی و یک قیمت دستوری بود که دولت انجام داده بود و در حقیقت ما در آن زمان بارها و بارها گفتیم که دولت از جیب تولیدکننده دارد برداشت می کند.

وی ادامه داد: همون زمان که قیمت ۱۴ هزار تومان را در دی ماه سال ۹۹ برای تخم مرغ مشخص کردند، قیمت تمام شده تخم مرغ بیش از این اعداد بود. از دی ماه ۹۹ تا الان که حدود شش ماه می گذرد علیرغم اینکه قیمت ذرت و کنجاله سویا را خود دولت رسما حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گران کرد، علیرغم اینکه نرخ حقوق و دستمزد در ابتدای سال افزیش پیدا کرد، علیرغم اینکه قیمت داروهای ما، واکسن های ما، مکمل های ما افزایش چشمگیری پیدا کرد. هزینه های تولید ما افزایش پیدا کرد، هزینه حمل نهاده ها رسما گران شد، هزینه برق گران شد و متاسفانه هر چقدر که ما داد زدیم، نامه نوشتیم، مکاتبه کردیم، هشدار دادیم که این قیمت تخم مرغ را به روز رسانی بکنید ولی دولت قبلی چون عمر زیادی تا پایان دولت نمانده بود زیر بار افزایش قیمت نرفت، این در حالی بود که حتی فکر می کنم خرداد یا تیر همین امسال بود که وزارت جهاد کشاورزی، قیمت ۱۷۳۰۰ تومان را اعلام کرد که قیمت برای فروش تخم مرغ باشد و پیشنهاد داد به ستاد تنظیم بازار ولی باز هم قبول نکردند و گفتند آقای رییس جمهور دستور دادند تا آخر دولت افزایش قیمتی نخواهیم داشت. در حقیقت دولت گذشته، بارِ افزایش قیمت را روی دوش دولت بعدی انداخت.

موسوی نژاد افزود: متاسفانه این مسئولیت محول شد به دولت بعدی، دولت بعدی هم که شکل گرفت تا انتخاب وزرا و تا انتخاب مسئولین و تا تصمیم گیری برای این موضوع، قطعا زمان بر هست و این وسط تولید کننده است که دارد زیان می کند. ما بارها و بارها گفتیم که تولیدکنندگان و مرغداران هیچ وقت به دنبال گران فروشی و افزایش قیمت نیستند ولی الان هزینه های تمام شده یک کیلوگرم تخم مرغ اصلا همخوانی با قیمتی که سال گذشته تعیین شد ندارد. همان کسانی که آن قیمت را تصویب کردند حاضر هستند حقوق سال گذشته را بگیرند، قطعا اینطور نیست.

وی گفت: مرغدار مجبور است به این قیمت دستوری و این ظلمی که در دولت قبلی به آنها شد تن بدهند و همه این موارد باعث شد که مرغداران انگیزه تولید نداشته باشند. امروز مرغداران خراسان رضوی شاید با حدود ۶۰ درصد ظرفیت کار می کنند و این در حالی است که از سوی مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی و اشتغالزایی و کارآفرینی تاکید شده است.

وی گفت: ما این توان را داریم که بیش از اینها تولید بکنیم ولی انگیزه مرغداران از بین رفته است و امروز فرزندان و جوانان ما مرغداران ما حاضر نیستند شغل پدرانشان را ادامه بدهند. اگر این قیمتی که امروز در بازار، تخم مرغ دارد عرضه می شود با هزینه های مرغدار همخوانی داشت، مرغدار ما باز هم تولید می کرد.

وی به دهقان نیوز گفت: از وزیر جدید جهاد کشاورزی درخواست داریم که این موضوع را در الویت برنامه های کاری خود قرار دهند. وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش در گفتگوهای خود اعلام کردند که موضوع استفاده از نظرات تشکلها و همچنین بحث جلوگیری از وارد شدن ضرر و زیان به تولیدکننده را در دستور کار قرار خواهند داد و ما امیدواریم هر چه سریعتر قیمت تخم مرغ را به روزرسانی کنند.

وی با اشاره به ناهماهنگی و بی نظمی بسیار زیاد در توزیع نهاده ها گفت: اولا امتیاز بازارگاه به نحوی در بانک کشاورزی ایجاد شد و این گردش مالی عظیمی که برای خوراک دام قبلا در دهها بانک انجام می شد همه با لینک شدن سامانه بازارگاه به بانک کشاورزی، از طریق بانک کشاورزی این تراکنش های مالی انجام می شود و بانک کشاورزی امروز دارد این تراکنش ها را در درون سیستم خود انجام می دهد لذا انتظار می رود این بانک پشتیبانی لازم را هم از سامانه بازارگاه بکند. واقعا مرغداران ما اگر مشکلی برایشان در سامانه بازارگاه ایجاد شود امکان دسترسی به کارشناسان و امکان دسترسی به پشتیبانان این نرم افزار را به ندرت دارند. چند نفر در تهران مشخص شده که تلفن آنها یکسره اشغال است یا پاسخگو نیستند و این مرغدار مجبور است در این شرایط کرونایی از استان خراسان یا از سایر استان ها به تهران مراجعه کند و بخواهد کار خود را پیگیری بکنند و این نیاز است که یک تصمیم گیری شود و وزیر جهاد کشاورزی با یک اقدام جهادی، این موضوع را اصلاح کند. حتی ما این آمادگی را همان زمان اعلام کردیم که تشکلها در این رابطه بعنوان محور قرار بگیرند تا مشکلات سامانه بازارگاه و دغدغه هایی که مرغداران برای خرید دارند و موضوع عدم عرضه را پیگیری کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار خراسان رضوی افزود: مرغداران ما الان چندین ماه است که پول نهاده را داده اند و از سامانه بازارگاه خرید کرده اند ولی نهاده برای آنها حمل نشده و حتی خود اتحادیه ما به اعتبار سامانه بازارگاه و اعتبار بانک کشاورزی از سامانه بازارگاه خرید کردیم ولی الان بیش از ۸ ماه است که پاسخی نگرفته ایم. این ها را باید بانک کشاورزی و یا وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.