کد خبر : 29097
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1395 - 13:12

لزوم اصلاح شیوه های کشاورزی در ایران

به اصلاح شیوه های کنونی آبیاری و همچنین تغییر شیوه های کاشت، داشت و برداشت نیازمندیم.

مصرف ۹۲ درصدی و اتلاف سالیانه ۱۰ میلیارد مترمکعبی آب در بخش کشاورزی

«رحیم میدانی»  اضافه کرد: آمارهای اعلام شده در این زمینه مستند و بر اساس نمونه برداری هاست و برخلاف ادعای برخی، به هیچ وجه موضوع تبخیر آب پشت سدها به عنوان مصرف بخش کشاورزی لحاظ نمی شود.
میدانی گفت: کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی مصرف آب کشور در برنامه ششم توسعه و تغییر دیدگاه های مسوولان در این زمینه، موفقیت بزرگی برای این بخش و تامین آب پایدار برای بخش های مختلف و توسعه پایدار است.
معاون وزیر نیرو افزود: همگان پذیرفته اند باید در برنامه پنج ساله ششم، ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصرف کنونی آب کشور کم شود.
به گفته این مسوول، بخشی از کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعب یاد شده باید در منابع آب زیرزمینی اتفاق بیفتد که تامین کننده نیمی از مصارف کشور است و حفاظت و صیانت از این منابع، مانع مشکلانی همچون فرونشست و فروریزش زمین نیز می شود.
میدانی یادآوری کرد: بر این اساس، وزارت جهاد کشاورزی نیز مکلف شده است متناسب با شرایط و ظرفیت های اکولوژیک و اقلیمی هر منطقه کشور یک الگوی کشت بهینه ارایه کند.
وی گفت: در ماده ۶ قانون بهره وری بخش کشاورزی و صنایع مصوب مردادماه سال ۱۳۸۹، فرصت ۶ ماهه ای به وزارت جهاد کشاورزی برای ارایه الگوی بهینه کشت مناطق داده شده بود تا بر اساس آن وزارت نیرو نیز به تحلیل حجمی آب و ارتقای بهره وری آن بپردازد؛ امری که از آن زمان تاکنون مسکوت مانده است.
وی تاکید کرد در این زمینه به اصلاح شیوه های کنونی آبیاری و همچنین تغییر شیوه های کاشت، داشت و برداشت نیازمندیم.
این مسوول بر لزوم اصلاح شیوه های کشاورزی، تجمیع اراضی و آموزش و ترویج روش های نوین آبیاری در کشور تاکید کرد.
به گزارش ایرنا برپایه گفته های مسوولان وزارت نیرو، سالیانه تا ۹ میلیارد مترمکعب بیش از ظرفیت اکولوژیکی از منابع آب زیرزمینی کشور استفاده و برداشت می شود.
در سه دهه گذشته ۱۵۰ میلیارد مترمکعب از منابع راهبردی آب های زیرزمینی بیش از توان اکولوژیک مصرف شد که بخشی از آن ناشی از بروز خشکسالی ها، توسعه فعالیت های کشاورزی، شهرنشینی و توسعه ساخت و سازها بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.