کد خبر : 28566
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1395 - 10:52

پرداخت جریمه به کشاورزان بابت تاخیر در پرداخت خرید تضمینی

دولت در صورتی که تا ۳ ماه پس از وصول محصول، طلب کشاورزان را ندهد، بایستی مطابق با تورم جریمه دیرکرد به آن ها بدهد.

دولت در صورتی که تا ۳ ماه پس از وصول محصول، طلب کشاورزان را ندهد، بایستی مطابق با تورم جریمه دیرکرد به آن ها بدهد.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، شمس الله شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی و تلفیق برنامه ششم مجلس  ضمن اشاره به اینکه مجلس طی دو روز گذشته به بررسی مواد مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در لایحه برنامه ششم پرداخته است، جزئیاتی از مواد مصوب در این حوزه را تبیین کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: طی دو روز گذشته مهمترین مصوباتی که در مجلس شورای اسلامی انجام شد مربوط می شد به بحث کشاورزی و مباحث زیست محیطی با محوریت آب و فعالیت های زراعی و باغی در حوزه کشاورزی که بخش اعظمی از آن به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در حوزه های صرفه جویی در منابع آب، سالانه ۱۱ میلیارد متر مکعب بیلان منفی داریم که از جمله سیاست ها در برنامه ششم این بود که تا پایان سال پنجم برنامه، بیلان آب به صفر برسد و با صرفه جویی هایی که در این حوزه انجام می شود، مصرف آب سر به‌ سر شود.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم درخصوص مواد مرتبط با صرفه جویی آب گفت: اختصاص بخش هایی به صرفه جویی در مصرف آب مثل روش های آبیاری نوین، برق دار کردن چاه ها و نصب کنتور هوشمند بر روی موتور های چاه از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب بود.

وی ایجاد ردیف مستقل برای بیمه محصولات کشاورزی و حمایت های بانکی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را از دیگر مصوبات مجلس عنوان کرد و افزود: از مباحث دیگر در این رابطه بحث فاضلاب و مشارکت بخش خصوصی در تصفیه فاضلاب و فروش پساب تصفیه شده فاضلاب به متقاضیان بود.

این نماینده مجلس، تنفس جنگل های شمال را از مصوبات در حوزه زیست محیطی دانست و گفت: تا پایان سال سوم برنامه باید بهره برداری از جنگل های شمال کشور متوقف گردد؛ مشروط بر اینکه دولت بتواند از مشکلاتی که در حوزه حفاظت و ناپایداری جنگل به واسطه تنفس به وجود می آید با استفاده از منابع خودش جلوگیری کند.

وی ادامه داد: همچنین دولت موظف شده است تا نسبت به خرید تضمینی محصولاتی که استراتژیک هستند و اهمیت بالایی دارند، اقدام نماید و در صورتی که تا ۳ ماه پس از وصول محصول طلب کشاورزان را ندهد، بایستی مطابق با تورم جریمه دیرکرد به آن ها بدهد. هم اکنون محصولات خرید تضمینی گندم، جو، ذرت، سویا و چغندر می باشند.

شریعت نژاد به نظارت بیشتر سازمان دامپزشکی روی محصولات مورد استفاده مردم اشاره کرد و افزود: در مورد محصولات تراریخته، نظرات متفاوتی وجود دارد اما هیچ کدام از آن ها مستند نیستند. ما در مجلس ممنوعیت واردات، تولید و مصرف آن را تصویب کردیم مگر اینکه مجوز مراجع قانونی را از وزارت جهاد کشاورزی و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت درمان تهیه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از جمله موادی که در بازگشت به کمیسیون اتفاق افتاد، راه اندازی شبکه ای مستقل با موضوع کشاورزی و محیط زیست در صداسیما بود که برآورد ۵۰۰ میلیارد تومانی برای آن شده بود که با توجه به وضعیت اقتصادی صداسیما، ناممکن به نظر می رسید. ضمن ارجاع این ماده به کمیسیون، پیشنهاد شد تا به جای تاسیس شبکه مستقل، صداسیما ۲ ساعت برنامه در خصوص کشاورزی و محیط زیست برنامه داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.