کد خبر : 53303
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 بهمن 1398 - 9:15

کمبود کود در مزارع کشاورزی

کمبود کود در مزارع کشاورزی

از وزیر نفت می خواهیم به پتروشیمی ها اعلام کند تولید این کود را در اولویت قرار دهند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران از کمبود عرضه کود اوره در آستانه فصل داشت گندم خبر داد و گفت: از وزیر نفت می خواهیم به پتروشیمی ها اعلام کند تولید این کود را در اولویت قرار دهند.

عطاالله هاشمی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه حدود ١٠ الی ١٥ روز آینده فصل داشت گندم فرا می‌رسد، گفت: در این مرحله از فصل زراعی محصول گندم نیازمند کود اوره است و در حال حاضر ما با کمبود این نوع کود مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در فصل داشت از این نوع کود بعنوان کود سرک گندم استفاده می‌شود، درباره دلایل کمبود کود اوره اظهارداشت: گاز طبیعی تحویل شده به پتروشیمی‌ها کاهش یافته و پتروشیمی‌ها نیز اولویت تولید خود را به کود اوره اختصاص نمی‌دهند بلکه موادی تولید می‌کنند که تا حدود دو سال آینده نیز ذخایر آنها کافی است و تولیدشان ضروری نیست.

هاشمی تصریح کرد: از وزیر نفت می‌خواهیم به پتروشیمی‌ها دستور دهد اولویت اول خود را در تولید کود اوره قرار دهند.

هاشمی ادامه داد: حجم زیادی کود اوره در گمرکات انباشت شده که قرار است به خارج از کشور صادر شود در حالی که ما باید ابتدا به فکر تأمین نیاز داخل باشیم و بعد از آن صادرات را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه فصل بهار پرمصرف‌ترین فصل مصرف کود اوره توسط کشاورزان است، گفت: در این فصل تمام محصولات کشاورزی بویژه گندم به کود اوره نیاز زیاد دارند.

هاشمی با اشاره به افزایش قیمت کود اوره ادامه داد: بعد از نوروز ۹۸ واحدهای پتروشیمی قیمت کود اوره را سه مرتبه افزایش دادند و نرخ این کود نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ٣٠ درصد گران شده است.

وی قیمت هر کیسه کود اوره را در حال حاضر حدود ١٠٠ هزارتومان عنوان کرد.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ستادهای سوخت در استان‌ها در تحویل حواله سوخت به کشاورزان سختگیری می‌کنند که این مساله نیز چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

هاشمی با ییان اینکه این سختگیری‌ها به بهانه قاچاق سوخت است، افزود: میزان سوختی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد به اندازه‌ای نیست که کشاورز بخواهد آن را قاچاق کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.