کد خبر : 55280
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 مهر 1399 - 14:04

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

چشم انداز زراعت کشور در حال تغییر است / باید از روزی که بذر وارد خاک می شود مشتری محصول مشخص گردد / صنعت باید پشتیبان کشاورز باشد / کشت قراردادی کلید حل بسیاری از مشکلات است

چشم انداز زراعت کشور در حال تغییر است / باید از روزی که بذر وارد خاک می شود مشتری محصول مشخص گردد / صنعت باید پشتیبان کشاورز باشد / کشت قراردادی کلید حل بسیاری از مشکلات است

صنعت باید پشتیبان کشاورز باشد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: چشم انداز زراعت کشور در حال تغییر است و با توجه به آزادسازی نهاده ها و ورود بخش صنعت به عرضه و تقاضا در حال دگرگونی است.

جواد وفابخش افزود: حرکت بخش کشاورزی در حال حاضر در دو مسیر حرفه‌ای شدن برای افراد با توانایی بالا در اداره بنگاه‌های اقتصادی و حوزه کشاورزی معیشتی که نسخه ای متفاوت از کشاورزی حرفه‌ای است حرکت می‌کند.

وی گفت: پیش از این واردات ارزان قیمت مانع از ایجاد کشت قراردادی شده بود ولی با رویکرد جدید و توجه به سمت تقاضای محصول این مهم بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید از روزی که بذر در خاک وارد می شود مشتری محصول مشخص گردد گفت: دولت مسئول خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی نیست.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشت قرادادی از چندین سال پیش برای محصول چغندر قند در کشور اجرا شده و امتحان خود را پس داده است.

وفابخش با اشاره به اینکه الگوی کشت و میزان تولید یکی از راهکارهای تاثیرگذار بر الگوی مصرف بوده و در دنیا استفاده می شود اذعان کرد: در گیاهان روغنی نیز این مسئله صدق می‌کند. بنابراین کشت قراردادی به تولید کیفی کمک شایانی خواهد کرد.

وی کشت قراردادی را کلید حل بسیاری از مشکلات دانست و افزود: صنعت باید پشتیبان کشاورز باشد و تداخلات دولت در توافق بین کشاورز و کارخانجات باید به حداقل برسد.

وفابخش با بیان اینکه الگوی کشت قراردادی در کشاورزی سنتی ایران نیز وجود داشته اظهار کرد: در کشورهایی که قطب کشاورزی هستند دولت ها کمترین دخالت ها را دارند.

وی از پیگیری برای قراردادی کردن کشت گندم نیز خبر داد و گفت: سال گذشته ۸۰ هزار تن گندم دوروم به صورت قراردادی کشت شد و ۱۰ درصد بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه بیمه محصول نیز توسط صاحبان صنایع پرداخت می شود تصریح کرد: ۹ استان مشمول تفاهم نامه ای خواهند شد که در آن سطح سبزی و صیفی هر استان مشخص خواهد شد و اجرای این تفاهم نامه باعث خواهد شد محصولات استراتژیک نیز در سطح مناسبی کشت شود و مشکل حمل و نقل محصولاتی که تداخل کشت و برداشت دارند مرتفع شود.

جواد وفابخش نقش نظام صنفی را در این تفاهم نامه بسیار مهم خواند و تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی با دولت یکی از پروتکل های کاری معاونت زراعت است.

وفابخش در پایان بیان کرد: باوجود تحریم‌ها بخش کشاورزی تنها بخشی بود که با ۸ درصد رشد از سایر بخش های اقتصادی جلوتر است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.