کد خبر : 55216
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 شهریور 1399 - 14:06

وضعیت وخیم سیب زمینی کاران شمال غرب کشور / سیب زمینی کاران اردبیل: کسی به فکر معیشت کشاورزان نیست / محصول با ضرر روی دستمان می ماند!

وضعیت وخیم سیب زمینی کاران شمال غرب کشور / سیب زمینی کاران اردبیل: کسی به فکر معیشت کشاورزان نیست / محصول با ضرر روی دستمان می ماند!

ارزانی محصول سیب‌زمینی، دسترنج زحمات کشاورزان را به باد می دهد.

قیمت سیب‌زمینی از چالش‌های همیشگی سیب‌زمینی‌کاران بوده و به سریال تکراری تبدیل شده است. تعدادی از کشاورزان سیب زمینی کار استان های شمال غرب کشور خصوصا کشاورزان اردبیلی در تماس هایی با  دهقان نیوز از مشکلات این روزهای سیب زمینی کاران گفتند.

این کشاورزان می گویند که یک سال تمام برای به دست آوردن دسترنج خود تلاش می کنند ولی در زمان برداشت محصول‌ خود یعنی زمانی که باید نتیجه تلاش خود را ببینند فقط به ضرر و زیان فروش فکر می کنند.

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های کشاورزان سیب زمینی کار شمال غرب کشور که همیشه با آن مواجه هستند، نبود قیمت ثابت و بالا و پایین رفتن قیمت سیب‌زمینی است که یک چالش بزرگ برای کشاورزان سیب‌زمینی کار شده و متاسفانه چندین سال برای این امر راهکاری اتخاذ نشده است.

ارزانی محصول سیب‌زمینی، دسترنج زحمات کشاورزان را به باد می دهد و قصه تکراری قیمت پایین سیب‌زمینی همچنان ادامه دارد و کشاورزان سیب زمینی کار از این وضع گله مند هستند.

برای نمونه محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل، یک محصول استراتژیک بوده و اردبیل جزو استان‌های برتر تولید سیب‌زمینی کشور است اما با این حال موضوعی که کشاورزان را گلایه‌مند می‌کند قیمت بسیار پایین این محصول در زمان برداشت آن است.

میزان سطح کشت سیب زمینی در دشت اردبیل  بیست و یک هزار هکتار می باشد و سالانه حدود هشتصد هزار تن سیب زمینی در این منطقه تولید می شود و هزینه تولید هر کیلو سیب زمینی حدود دو هزار تومان برای کشاورزان تمام شده است.

یک کشاورز سیب زمینی کار اردبیلی گفت: سیب زمینی اردبیل جزو تولیدات شاخص استان اردبیل می باشد اما مشکلات فروش و قیمت بسیار پایین موجب شده اغلب  تولید کنندگان متضرر شوند و در حال حاضر بسیاری از کشاورزان، سیب زمینی را ارزانتر از بهای تمام شده به فروش می رسانند و بسیاری نیز مزرعه را برداشت نکرده اند و محصول را به حال خود رها کرده اند و ضرر کرده اند.

وی افزود: فروش محصول سیب زمینی در سر مزرعه کیلویی ۸۰۰ تا هزار و ۸۰۰ تومان در نوسان است در حالی که  هزینه تولید هر کیلو برای کشاورزان دو هزار تومان تمام شده است.

یکی دیگر از کشاورزان اردبیلی هم گفت: متاسفانه از شرایط موجود راضی نیستیم و در حالی که با هزینه‌های بالا بذر سیب‌زمینی را تهیه می‌کنیم ولی کسی به فکر معیشت ما نیست. هزینه های تولید واقعا بالا رفته و اصلا با درآمد ما تناسبی ندارد.

وی افزود: انتظاری که ما از مسئولان داریم این است که قیمت خرید محصول سیب زمینی را بالا ببرند تا اینقدر ضرر نکنیم. قیمتی که برای سیب‌زمینی تعیین شده اصلا منصفانه نیست در حالی که این همه تورم و افزایش قیمت چند برابری نهاده های کشاورزی داریم.

وی گفت: قیمت باید به گونه‌ای باشد که کشاورز در زمان فروش محصول سود کند نه این که محصولش با ضرر روی دستش بماند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.