کد خبر : 53967
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 - 8:19

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفتگو با دهقان نیوز:

مصرف آب در کشاورزی، بهینه نیست / لزوم استفاده از آبیاری نوین در کشاورزی

مصرف آب در کشاورزی، بهینه نیست / لزوم استفاده از آبیاری نوین در کشاورزی

کشاورزی کشور باید به سمت آبیاری نوین و تحت فشار هدایت شود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران با اشاره به ایده های نوین و جدید در بخش کشاورزی که توسط وزیر جهاد کشاورزی مطرح شده است گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید زمینه را برای تحقق این موضوع فراهم کند.

محمد فشارکی در گفتگو با دهقان نیوز اولین چالش در کشور را مصرف غیر بهینه از آب برشمرد و گفت: باید از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. در تصمیم گیری های کلان کشور، بودجه های تخصیص یافته به آبیاری تحت فشار متاسفانه زمینه آن را فراهم نکرده و در اختیار استانهای کشور قرار می گیرد. امور زیر بنائی و آب هر استان فراخور فرهنگ و آدابته بودن منطقه در بحث استفاده بهینه و نوین آبیاری کشاورزی متفاوت است.

وی گفت: قنوات و استخرهای ذخیره آب در فصل غیر زارعی می تواند راه  اصلی بوده و هر استان با برنامه ریزی بتواند طرحهای زیربنائی را با مدیران شهرستانی خود با در نظر گرفتن مشاع بودن آب و احیاء قنوات با ذخیره آب و لوله گذاری ایجاد نهرهای هدایتی آب برای جلوگیری از تخریب مراتع و مزارع خصوصا در سطوح شیب دار کشور برای جلوگیری از بارانهای سیل آسا اعمال نماید و پس از آن مزارع و باغات و گلخانه ها را با آبیاری نوین و تحت فشار مشروب گرداند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران گفت: در واقع بودجه با نظارت وزارتخانه در هر استانی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد تا به صلاحدید کارشناسان استانی و استفاده از خبرگان بخش کشاورزی با طرحهای احیاء قنوات، استحصال چاه ها، لوله گذاری و استخرهای ذخیره آب کشاورزی کشور را به سمت آبیاری نوین و تحت فشار هدایت کرد.

فشارکی گفت: دراختیار قرار دادن بودجه توسط وزارتخانه کشاورزی به مناطق با مدیریت هر استان و نظارت مستقیم رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاونت طرح وبرنامه مزایای بالقوه ای را بدنبال خواهد داشت.

وی جلوگیری از هدر رفتن آب، جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب مراتع و مزارع، انگیزه و تشویق کشاورز در تولید برتر کشاورزی با روش آبیاری نوین، احیاء قنوات که حفظ میراث فرهنگی این مرز و بوم را در پی دارد را از مزایای اجرای طرح زیر بنائی و روش آبیاری نوین برشمرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد شنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

تو کشاورزی این مرز و بوم چی بهینه است. ماهرترین و باانگیزه ترین نیروها با ملابنویسی و میرزابنویسی دارن تلف میشن اونوقت انتظار دارین مصرف اب بهینه باشه! هنوز هزاران پرونده ابیاری تحت فشار بخاطر نبود بودجه سالهاست داره خاک میخوره!!