کد خبر : 54232
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 خرداد 1399 - 13:27

مدیرعامل اتحادیه مرغداران در گفتگو با دهقان نیوز:

مرغداران مشکل تامین نهاده دارند / وزارت جهاد کشاورزی تبعیض نکند / مرغ تخمگذار را مجبوریم راهی کشتارگاه کنیم / ذخایر بازار سیاه هم رو به اتمام است!

مرغداران مشکل تامین نهاده دارند / وزارت جهاد کشاورزی تبعیض نکند / مرغ تخمگذار را مجبوریم راهی کشتارگاه کنیم / ذخایر بازار سیاه هم رو به اتمام است!

این روزها مرغداران با مشکلات حاد روبرو هستند.

این روزها مرغداران با مشکلات حاد روبرو هستند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار خراسان رضوی گفت: این روزها مرغداران با مشکلات حاد روبرو هستند.

سید حسین موسوی نژاد در گفتگو با دهقان نیوز با اشاره به اینکه مرغداران در تامین نهاده ذرت و سویا با مشکل جدید روبرو هستند گفت: حدود یکسال است که سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی و دامی راه اندازی شده و هدف آن هم این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی که دولت برای نهاده های دامی اختصاص می دهد توسط وارکننده در تابلو سامانه بازرگاه عرضه شود تا مصرف کننده نهایی(مرغدار و گاودار) آن را خریداری کند.

وی افزود: راه اندازی سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی و دامی اساسا کار خوبی است ولی متاسفانه بدون نظر بخش خصوصی بود و ایراداتی دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳ ماه است با مشکل تامین نهاده روبرو هستیم گفت: خراسان رضوی ۱۶ درصد جمعیت طیور کشور را دارد و رتبه اول تولید تخم مرغ کشور را هم دارد. در این استان حدود ۸/۵ میلیون مرغ تخمگذار داریم. با این حال حدود ۳ ماه است مرغداران با مشکل جدی تامین ذرت و سویا مواجهند. در واقع طیور بطور کامل به غلات وابسته اند چون دانه خوار هستند. مرغداران هم متاسفانه برای تامین ذرت و سویا راهی جز سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی و دامی ندارند.

وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام متولی تامین نهاده های دامی و کشاورزی است گفت: امروز با کمبود شدید نهاده های دامی روبرو هستیم به گونه ای که در استان تعداد زیادی از مرغداران بدلیل عدم تامین نهاده های دامی مجبورند مرغ های تخمگذار خود را که مولد هستند را راهی کشتارگاه کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخمگذار خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۴۰ درصد نهاده های مورد نیاز مرغداران تامین شده است و آنها مجبورند مابقی نیاز خود را از بازار سیاه آن هم با قیمت دو برابر تهیه کنند. جالب این جاست که ذخایر بازار سیاه هم رو به اتمام است!

موسوی نژاد به دهقان نیوز گفت: علیرغم اینکه دولت می گوید قیمت ذرت کیلویی ۱۵۰۰ تومان است ولی این روزها قیمت ذرت برای مرغدار به بیش از ۲۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین کنجاله سویا که کیلویی ۲۴۵۰ تومان اعلام شده در حال حاضر به بالغ بر ۵۰۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: عدم تامین نهاده های مرغداران در حال تبدیل شدن به یک بحران است و اگر اقدام عاجل و فوری در این خصوص نشود ظرف یکی دو هفته آینده جمعیت زیادی از طیور راهی کشتارگاه خواهند شد و این موضوع باعث خواهد شد تا برای تامین تخم مرغ کشور در نیمه دوم سال با مشکل جدی روبرو شویم.

وی با انتقاد از رویکرد و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تامین نهاده طیور گفت: متاسفانه شاهد تبعیض هستیم. برای نمونه یک شرکت شبه دولتی وجود دارد که کمتر از ۵ درصد از جمعیت طیور را دارد و در این شرایط که با بحران کمبود نهاده ذرت و سویا برای مرغداران روبرو هستیم و مرغداران مرتب در مقابل جهاد کشاورزی و استانداری حضور دارند و معترض هستند ولی می بینیم که همین شرکت شبه دولتی ۴۰۰۰ تن کنجاله سویا و ۹۰۰۰ تن ذرت از سوی وزارت جهاد کشاورزی می گیرد این در حالی است که مرغداران تخمگذار تحت پوشش اتحادیه مرغداران تخمگذار خراسان رضوی که ۹۰ درصد جمعیت طیور استان را تشکیل می دهند فقط ۹۵۰ تن سهمیه می گیرد.

وی گفت: این تبعیض در تخصیص نهاده ذرت و سویا باعث انتقاد مرغداران شده و انتظار می رود مسئولین وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو باشند. بحران کمبود نهاده باعث ایجاد مشکل برای مرغداران شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.