کد خبر : 55070
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهریور 1399 - 4:07

مدیرعامل خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص افزایش قیمت کود چه گفت؟

مدیرعامل خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص افزایش قیمت کود چه گفت؟

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص افزایش قیمت کودهای یارانه ای ابعاد مختلف این موضوع را تشریح کرد.

علیرغم چهار برابر شدن نرخ ارز کودهای وارداتی، ۸۵ درصد کودهای یارانه ای به نرخ سال گذشته به دست کشاورزان می رسد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص افزایش قیمت کودهای یارانه ای ابعاد مختلف این موضوع را تشریح کرد.

حمید رسولی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: برنامه ابلاغی کودهای یارانه ای در سال جاری در حدود سه میلیون تن شامل دو میلیون و چهار صد هزار تن کود اوره و ۶۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و پتاسه می باشد. لازم بذکر است که مقدار دو میلیون و چهار صد هزار تن کود اوره معادل ۸۰ درصد برنامه ابلاغی، تولید شرکتهای پتروشیمی داخلی است که همچنان با قیمت های سال قبل در اختیار کشاورزان عزیز قرار داده می شود و هیچگونه افزایش قیمتی مشمول کود اوره نمی گردد.

وی افزود: از مقدار ۶۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و پتاسه نیز مقدار ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن، کود سوپر فسفات ساده است که بعلت تولید داخل بودن، آن هم مشمول افزایش قیمت نخواهد شد و بدین ترتیب ۸۵ درصد برنامه ابلاغی تامین، تدارک و توزیع کودهای کشاورزی بدون هیچگونه تغییری همچنان با قیمت سال گذشته در اختیار کشاورزان عزیز قرار خواهد گرفت.

مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی در ادامه گفت: افزایش قیمت صرفا ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن معادل ۱۵ درصد از برنامه سال جاری را شامل شده است که علت آن نیز تصمیم دولت محترم در خصوص تغییر نرخ ارز واردات نهاده های کشاورزی از جمله کودهای کشاورزی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمائی می باشد. لذا قیمت این دسته از کودهای کشاورزی بر اساس همین تغییر نرخ و به همین میزان افزایش یافته است.

حمید رسولی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال جهش تولید، ضمن عدم استقبال از افزایش قیمت نهاده های کشاورزی بویژه کودهای شیمیائی، از ابتدای سال جاری و پیش از ابلاغ این مصوبه گزارشهای فنی و کارشناسی متعددی را در خصوص تغییر نرخ ارز واردات کودهای های کشاورزی تهیه و برای مقامات عالی و مجامع تصمیم گیری ارسال نموده اند که با توجه به شرایط و محدودیت های ارزی کشور، تصمیم مذکور(تغییر نرخ ارز کودهای وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به نیمائی) اجرائی گردید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با افزایش تولیدات داخلی کودهای فسفاته و پتاسه و قطع وابستگی به واردات این نهاده راهبردی، بخش کشاورزی کمترین آسیب را از نوسانات نرخ ارز دریافت نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.