کد خبر : 52783
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1398 - 7:35

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران:

قیمت خرید تضمینی گندم تا هفته آینده باید اصلاح شود / شورای اقتصاد در خرید تضمینی گندم قانون شکنی کرد

قیمت خرید تضمینی گندم تا هفته آینده باید اصلاح شود / شورای اقتصاد در خرید تضمینی گندم قانون شکنی کرد

در صورت اصلاح نشدن نرخ گندم برای سال زراعی آینده دیگر امیدی به استمرار خودکفایی نیست.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اصلاح قیمت تضمینی گندم گفت: با توجه به آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت باقی نمانده، از مسئولان دولت انتظار می‌رود که قیمت خرید تضمینی گندم را هر چه سریع‌تر اصلاح کند چرا که قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم به سبب افزایش هزینه‌های تولید صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

علی خانمحمدی افزود: بنیاد ملی گندمکاران طی نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور در اعتراض به قیمت گندم، نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد که رئیس قوه قضاییه دستور رسیدگی را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم حداکثر تا هفته آینده باید اصلاح شود بیان کرد: بنابر آمار و رصد از استان ها، سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کاهش یافته است که با این وجود اگر مسئولان ذی ربط تا هفته آینده اقدام به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نکنند، دیگر امیدی به استمرار خودکفایی گندم و پایداری تولید نیست.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به قانون شکنی شورای اقتصاد در اجرای قانون خرید تضمینی گندم، اصلاح نشدن نرخ خرید می‌تواند منجر به بر هم زدن پایداری تولید، منابع آبی نابودی نهاده‌های تولید و آسیب به خودکفایی گندم کشور شود چرا که به سبب نبود صرفه اقتصادی، کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات می‌روند.

به گفته وی، با وجود آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت گندم باقی نمانده است، از این رو در صورت اصلاح نشدن نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده دیگر امیدی به استمرار خودکفایی و پایداری تولید نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.