کد خبر : 58258
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 مرداد 1401 - 5:21

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی:

عملكرد مديران ؛ عمده ترين مشكل در رسيدن به خودكفايي كشاورزي / با افزایش بهره وری می‌توانیم خودکفا شویم / باید بانک جامع اطلاعاتی کشاورزی داشته باشیم / می توانیم غذایی ۱۵۰ میلیون نفر را تامین کنیم

عملكرد مديران ؛ عمده ترين مشكل در رسيدن به خودكفايي كشاورزي / با افزایش بهره وری می‌توانیم خودکفا شویم / باید بانک جامع اطلاعاتی کشاورزی داشته باشیم / می توانیم غذایی ۱۵۰ میلیون نفر را تامین کنیم

با مدیریت صحیح و بهروه وری مناسب، خودکفا می‌شویم

با مدیریت صحیح و بهروه وری مناسب، خودکفا می‌شویم

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، عملکرد مدیران را موثرتر از مشکل کم آبی در مسیر توسعه کشاورزی خواند گفت: با افزایش بهره وری می‌توانیم خودکفا شویم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از صدا و سیما، دکتر محمدرضا جهانسوز با بیان اینکه بر خلاف تصور، مشكل اصلي در مسير توسعه كشاورزي ما، آب نيست، عملكرد مديران در بخش هاي اجرايي را عمده ترين مشكل در رسيدن به خودكفايي در محصولات كشاورزي دانست.

وي با بيان اينكه دیدگاه صفر و صدی در توصیف عملکرد‌ها صحیح نیست، اظهار داشت: پیش از انقلاب تولیدات کشاورزی ما حدود ۲۵ میلیون تن بود که امروز تا ۱۷۰ میلیون تن افزایش یافته است.

جهانسوز افزود: زمانی برنج، پیاز و عادی‌ترین محصولات غذایی مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شد، اما اکنون با تاکید بر لزوم خودکفایی، بسیاری از این محصولات در کشور تولید می‌شود.

با مدیریت صحیح و بهروه وری مناسب، خودکفا می‌شویم

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی توصیه‌ها و رهنمود‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه کشاورزی و توجه به این امر را عامل اصلی پیشرفت‌های به دست آمده دانست و گفت: حضرت امام در سال ۶۷ تاکید می‌کنند که توجه به صنایع، نباید خللی بر امر کشاورزی وارد کند و رهبر معظم انقلاب نیز، می‌فرمایند: توجه به مسائل دیگر و برخی از زرق و برق‌ها نباید توجه ما را از امر کشاورزی منحرف کند.

جهانسوز افزود: این در حالی است که در عمل و در مقام اجرا، این منویات به اندازه کافی پیاده نشده است.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات کم آبی، مهمترین مسائله در زمینه خودکفایی آب نیست، تصریح کرد: آمار و اطلاعات دقیق کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما باید بانک جامع اطلاعاتی کشاورزی در اختیار داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی افزود: بسیاری از ارقام و اعداد آمار‌های مختلفی که مراکز داخلی و بین المللی ارائه می‌دهند دقیق نیستند و گاه اختلاف ۴۰ درصدی دارند.

وی افزود: تا زمانی که آمار دقیق در دسترس نباشد، امکان برنامه ریزی و اجرای صحیح وجود ندارد.

جهانسوز یکی دیگر از چالش‌های مهم توسعه کشاورزی را افزایش واردات در سال‌های گذشته دانست و گفت: همین رقم ۹ میلیارد دلاری که صرف واردات شده، اگر در امر خودکفایی هزینه می‌شد، بسیاری از موانع برداشته می‌شد.

وی با قدردانی از اقدامات دولت فعلی در زمینه کاهش واردات، گفت: ظرفیت‌ها و توانایی‌های بسیاری در داخل کشور داریم که ما بار‌ها در برخورد با فعالان عرصه‌های دانش بنیان با برخی از آن‌ها مواجه می‌شویم.

این استاد دانشگاه با حیرت انگیز خواندن برخی از طرح‌ها و توفیقات شرکت‌های دانش بنیان، اظهار داشت: در زمینه مشکل کم آبی، یکی از راهکار‌ها باروری ابرهاست و با وجود اینکه کشور‌های دیگری از جمله چین، توفیقات فراوانی در این زمینه داشته اند، فعالان عرصه‌های دانش بنیان ما در این زمینه از بی توجهی‌ها گله دارند.

جهانسوز توجه مسئولان ارشد کشور به موضوع آبخیزداری را اتفاقی مبارک دانست و گفت: پتانسیل‌های موجود کشور در زمینه آب باور نکردنی است.

وی اجرای پروژه‌هایی مانند آبیاری زیرسطحی را از مسائل بسیار راهگشا در زمینه حل مشکل کم آبی خواند و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، این فناوری بومی سازی شده و آماده است در صورت حمایت، به شکل ارزانقیمتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی توجه به زنجیره ارزش را یکی دیگر از چالش‌های توسعه کشاورزی دانست و گفت: اینکه خودکفایی مزخرف است، یک کلام زشت و ناشایست است و زیبنده کشور ما با پتانسیل‌هایی که دارد نیست.

وی افزود: تجربیات به دست آمده در نقاط مختلف کشور نشان داده که می‌توان بهره وری را افزایش داد و خودکفایی، امری دست یافتنی است.

جهانسوز تصریح کرد: با زمین‌های قابل کشتی که در ایران وجود دارد، در صورت بهروه وری مناسب می‌توان غذایی مورد نیاز ۱۵۰ میلیون نفر را تامین کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.