کد خبر : 59888
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 7:49

صدور مجوز تغییر کاربری در اراضی مرغوب کشاورزی ممنوع است + گفتگو با رئیس سازمان امور اراضی

صدور مجوز تغییر کاربری در اراضی مرغوب کشاورزی ممنوع است + گفتگو با رئیس سازمان امور اراضی
صدور مجوز تغییر کاربری در اراضی مرغوب کشاورزی ممنوع است

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: صدور مجوز تغییر کاربری در اراضی مرغوب کشاورزی ممنوع است و اجازه تغییر کاربری در این اراضی طبق قانون صادر نمی‌شود.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایانا، رضا افلاطونی در چهلمین و یکمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی بیان کرد: براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اصل بر ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی است؛ اراضی کشاورزی درجه یک خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است و مجوز تغییر کاربری در این اراضی نباید صادر شود، احداث واحدهای صنعتی در اراضی مرغوب کشاورزی ممنوع است و برای این کار مناطق مشخصی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برون‌سپاری وظایف یعنی واگذاری امر نظارت بر مجوزهای تبصره یک و تبصره چهار و اجرای احکام تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و بخش خصوصی باید در استان‌ها عملیاتی شود.

افلاطونی ادامه داد: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در سال ۱۳۸۵ تصویب و در سال ۱۳۹۵ آیین نامه اجرایی و در سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شد، ولی کار به صورت منسجم انجام نشده بود؛ امسال با امضای وزیر جهاد کشاورزی طرح هر شهرستان یک پایلوت ابلاغ شد و اکنون باید ادامه فرایند کار توسط استان‌ها پیگیری شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: استان‌ها در اجرای رفع تداخلات حتما یک مجری را تعیین و معرفی کنند و به کیفیت انجام کار توجه کنند.

افلاطونی اضافه کرد: استان‌هایی که در رفع تداخلات به صورت بلوکی کار کرده‌اند باید توجه داشته باشند که این کار باید به صورت پلاک محور انجام شود، زیرا همه فعالیت‌های سازمان مکان محور است.

وی تصریح کرد: استان‌ها نسبت به انعقاد قرارداد با عامل پیشران اقدام کنند؛ اعتبار لازم برای انعقاد قرارداد با عامل پیشران برای راهبری فرایند رفع تداخلات تأمین شده است.

رییس سازمان اموراراضی کشورگفت: با توجه به مشغله مدیران امور اراضی استان‌ها باید مدیر پروژه یکپارچه‌سازی اراضی تعیین و معرفی شود تا پیگیر این طرح باشد و این طرح با سرعت و دقت در تمام کشور انجام شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: اکثر فعالیت‌های مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مکان محور است، یعنی در عرصه اتفاق می‌افتد و این امر مستلزم جانمایی صحیح عرصه‌هاست؛ به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که تمام مجوزهای حفظ کاربری باید با نقطه UTM روی نقشه‌ها جانمایی شود.

افلاطونی خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های مربوط به حوزه اراضی مانند واگذاری، حفظ کاربری و آرای قطعی قضایی باید مکان محور باشد؛ سیاست بر این است که از سال جدید ارزیابی مدیریت‌های استانی به صورت کاغذی انجام نشود و ملاک ارزیابی ثبت فعالیت‌های استان‌ها در سامانه‌ها است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: اراضی کشاورزی شمال کشور تأمین کننده بخش زیادی از محصولات کشاورزی در کشور است؛ در این استان‌ها صدور مجوز تغییر کاربری باید کاهش یابد، تأکید قانون بر حفظ این اراضی است.

افلاطونی گفت: کار اصلی ما در سازمان امور اراضی و مدیریت‌های استانی سیاست گذاری، مدیریت و نظارت است و نباید غرق در کارهای اجرایی شویم، در این مورد می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی به ویژه در حوزه نظارت بر تغییر کاربری‌ها و واگذاری‌ها استفاده کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: به موجب قانون واحدهای ثبتی در صدور سند و نقل و انتقال اراضی کشاورزی مکلف به استعلام از مجموعه جهاد کشاورزی هستند و همه استان‌ها باید به آن عمل کنند، در صدور سند باید دقت شود که طبق قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی آن مقدار از زمین‌های کشاورزی که قبل از سال ۱۳۸۵ در اختیار زارعان قرار دارد، باید سند صادر شود و پس از سال ۱۳۸۵ مشمول قانون جلوگیری از خرد شدن می‌شود و نباید برای هر قطعه زمین با هر مساحتی سند صادر شود.

وی بیان کرد: مصوبات قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی ملاک عمل باشد و همه استان‌ها به آن عمل کنند.

افلاطونی اعلام کرد: به دنبال این هستیم تا در هر استان مناطقی که مستعد کشاورزی نیست به عنوان مناطق گردشگری مشخص و معرفی شود و امکان صدور هیچ مجوز تغییر کاربری در اراضی مرغوب کشاورزی برای فعالیت‌های گردشگری و احداث ویلا وجود نداشته باشد.

چهلمین و یکمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی با حضور رئیس سازمان امور اراضی کشور، معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، معاون مدیرکل امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان سازمان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، اتاق اصناف کشاورزی، معاونان و مدیران سازمان امور اراضی کشور و سایر اعضا به صورت حضوری و همه استان‌های کشور به صورت وبیناری در مرکز آموزش سازمان امور اراضی کشور برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.