کد خبر : 57714
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1400 - 8:27

سامانه سماک کشاورزان اجرا می شود + جزییات

سامانه سماک کشاورزان اجرا می شود + جزییات

رییس سازمان حفظ نباتات از اجرای سامانه سماک کشاورزان از ابتدای بهمن ماه خبر داد.

رییس سازمان حفظ نباتات از اجرای سامانه سماک کشاورزان از ابتدای بهمن ماه خبر داد.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سامانه سماک به همراه سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ثبت‌نامه و شناسنامه‌دار شدن کشاورزان از ابتدای بهمن‌ماه جاری اجرایی می‌شود.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، شاهپور علائی مقدم در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران که در محل بوستان گفت‌وگو برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: اکنون برای محصولات انباری و سردخانه‌ای که معطل صادرات هستند دو استراتژی در نظر گرفته‌ایم.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در این شرایط برگه آنالیز شرط صدور محصولات صادراتی و شناسه تولیدکنندگان در سامانه سماک است.

وی اظهار داشت: این سامانه فعالیت خود را با حضور دو هزار مدیر فنی و ۳۵ آزمایشگاه معتبر آغاز می‌کند.

علایی مقدم با بیان اینکه محدودیت صادراتی فلفل و سیب درختی تنها برای ایران نیست، گفت: روسیه طی ماه های اخیر برای ۲۱ محصول ۱۶ کشور محدودیت صادراتی ایجاد کرده است و این موضوع تنها مختص به ایران نیست.

صادرات ۶ میلیون تن سبزی و صیفی طی ۹ ماه

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طبق آمارها از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۶ میلیون تن سبزی و صیفی به کشورهای هدف صادر شده و حتی صادرات این ماه نسبت به ماه گذشته رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد سموم کشور وابسته به واردات است، افزود: اکنون ۳۵ هزار تن سم در عرصه های کشاورزی به مصرف می رسد که اگر تقسیم بر جمعیت شود سرانه مصرف برای هر ایرانی ۴۰۰ گرم محسوب می شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: ایران در واقع یک درصد سموم مصرفی دنیا را دارد پس چگونه وقتی میانگین مصرف پایین است محصولات ما دارای باقی‌مانده سموم است.

علائی مقدم با اشاره به اینکه اکنون در کشور ۸۴۰ کلینیک گیاه پزشکی داریم، افزود: براساس آمارها هشت هزار و ۵۰۰ فروشگاه سم داریم که بدون نسخه سم در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند.

هشت درصد کشاورزان دارای مدرک آکادمیک

وی ادامه داد: طبق آمارها از ۴.۵ میلیون کشاورز در کشور ۳۵ درصد بیسواد، ۳۴ درصد دارای تحصیلات ابتدایی و متوسطه، ۲۵ درصد دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم، هشت درصد دارای تحصیلات آکادمیک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری هستند.

علایی مقدم درباره آموزش و ترویج مصرف سموم کشاورزی گفت: سم باید با نسخه کلینیک های گیاه پزشکی ارایه شود در عین حال کشاورزان ما نیازمند ارتقای سطح مهارت و آموزش هستند که باید توسط مروجین کشاورزی انجام شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر بحث نظارت بر تولیدات کشاورزی افزود: تولیدات کشاورزی نیازمند تشدید نظارت های سازمان مختلف است.

به گزارش ایرنا، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با شعار «رونق کشاورزی، توسعه پایدار» از بیست و هشتم دی ماه آغاز و تا یکم بهمن ماه به مدت چهار روز در محل نمایشگاه های بوستان گفت‌وگو برگزار می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.