کد خبر : 53980
تاریخ انتشار : جمعه 19 اردیبهشت 1399 - 13:23

رییس مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفتگو با دهقان نیوز:

دولت برای الگوی کشت کشاورزان ورود کند / ارزش ۵ کیلو گوجه به اندازه یک آب معدنی شده است! / خاوازی برای کشاورزی برنامه دارد

دولت برای الگوی کشت کشاورزان ورود کند / ارزش ۵ کیلو گوجه به اندازه یک آب معدنی شده است! / خاوازی برای کشاورزی برنامه دارد

دولت باید برای اجرایی شدن الگوی کشت ورود کند.

رییس مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در واکنش به پایین آمدن نرخ خرید محصولات کشاورزی و ماندن این محصولات روی دست کشاورزان گفت: دولت در این خصوص مقصر است.

سید محمد هاشمی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: دولت باید برای اجرایی شدن الگوی کشت ورود کند و برای محصولاتی که قابلیت صادرات دارند برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به پایان آمدن بیش از حد قیمت برخی محصولات کشاورزی مانند گوجه و پیاز گفت: این روزها قیمت خرید ۵ کیلو گوجه فرنگی به اندازه قیمت یک بطری آب معدنی شده است و این یعنی اینکه کشاورز ضرر می کند.

وی گفت: دولت باید با توجه به سرانه مصرف محصولات کشاورزی برای صادرات محصولات محصولات کشاورزی برنامه ریزی کند تا اینگونه شاهد نباشیم که محصول کشاورزان روی زمین بماند و با ضرر به فروش برسد.

رییس مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: اگر الگوی کشت وجود داشته باشد و برای صادرات محصولات کشاورزی هم برنامه داشته باشیم در آن صورت اگر کشاورز چند برابر هم محصول بکارد مشکلی پیش نمی آید ولی وقتی که الگوی کشت نداریم و برنامه مدونی هم برای صادرات محصولات کشاورزی نداریم طبیعتا با این مشکلات روبرو هستیم و محصول گوجه و پیاز و خیار و سیب زمینی و … مشتری ندارد.

هاشمی به دهقان نیوز گفت: روز به روز هزینه های تولید در بخش کشاورزی بالاتر می رود ولی از آن طرف قیمت محصولات کشاورزی نه تنها تناسبی با هزینه های تولید ندارد بلکه کشاورز مجبور می شود محصول خود را با ضرر بفروشد. برای نمونه قیمت گوجه فرنگی طی روزهای اخیر در برخی مناطق به کیلویی ۴۰۰ تومان افت پیدا کرده و عملا کشاورزان گوجه کار ضرر دیده اند.

وی افزود: تداوم چنین وضعیتی باعث می شود تا کشاورزان برای کشت و کار در سال های آینده بی انگیزه شوند. کشاورزان به جز کشاورزی کاری دیگر ندارند و معیشت آنها از همین کشاورزی است. برخی کشاورزان بدلیل اینکه کار کشاورزی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد مجبورند کشاورزی را تعطیل کنند و به سمت کارهایی مانند رانندگی و خرید فروش میوه در بازار می روند تا معیشت آنها تامین شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: خاوازی وزیر جدید جهاد کشاورزی که توانمند و اهل کار است بتواند با برنامه های خوبی که برای کشاورزی دارد وضع کشاورزی کشور را بهبود بخشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.