کد خبر : 53769
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 فروردین 1399 - 8:38

در مراسم معارفه وزیر جهاد کشاورزی چه گذشت؟

در مراسم معارفه وزیر جهاد کشاورزی چه گذشت؟

کاظم خاوازی امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معرفی شد.

کاظم خاوازی امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معرفی شد. خاوازی روز چهارشنبه گذشته با کسب ۱۹۶ رای اعتماد از مجلس، به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس انتخاب شد.

معاون اول رئیس جمهور در جلسه معارفه وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما کشور پرجمعیتی هستیم و با اهداف بلند و مشخصی در دنیا حضور داریم و باید مطمئن شویم که امنیت غذایی مردم تا حد زیادی برقرار است و از این جهت با فشارهای سیاسی آنچنانی علیه حکومت و مردم مواجه نمی‌شویم.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه وی انسان خودساخته ای است، اظهار کرد: از زمانی که آقای خاوازی برای تصدی این پست در مظان انتخاب قرار گرفت من ندیدم بر خلاف کانال‌های ارتباطی متعددی که با من داشت از واسطه‌ها بخواهد که کسی را ببیند و  بخواهد که با کسی دیدار داشته باشد و خود را معرفی کند، در حالی که معمولا افراد در این شرایط سعی می‌کنند چنین کارهایی انجام دهند.

وی افزود: از همان ابتدا یکی از کسانی که هم از سوی دوستانی چون آقای کلانتری و خود آقای حجتی مطرح بودند همین آقای خاوازی بود که بعداً آقای کشاورز هم به این جمع اضافه شد و همه یکی از گزینه‌هایی که برای جایگزینی مطرح می‌کردند آقای خاوازی بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه خاوازی در شرایط دشواری قبول مسئولیت کرد، ادامه داد: هیچ دولتی در دنیا نمی‌تواند نسبت به بخش کشاورزی بی‌تفاوت باشد و بگوید در این بخش کالاهایی تولید می‌شود که می‌توان آن را از گوشه و کنار دنیا وارد کرد، پس اگر کشاورزی نبود هم نبود. چنین نیست و جمهوری اسلامی هم به طریق اولی به این بخش توجه ویژه دارد.

جهانگیری با بیان اینکه بخش کشاورزی مسئولیت امنیت غذایی کشور را به عهده دارد، گفت: ما کشور پرجمعیتی هستیم و با اهداف بلند و مشخصی در دنیا حضور داریم و باید مطمئن شویم که امنیت غذایی مردم تا حد زیادی برقرار است و از این جهت با فشارهای سیاسی آنچنانی علیه حکومت و مردم مواجه نمی‌شویم.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در جلسه معارفه وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه علمی کردن کشاورزی، کشت های گلخانه‌ای، پرورش ماهی در قفس، تأمین بذور و… سرمایه‌گذاری و کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی تصریح کرد: لازم است در زمینه تبلیغ و ترویج تلاش‌های انجام شده اهتمام بیشتری صورت گیرد تا مردم از این اقدامات آگاه و امیدوار شوند.

وی، وزارت جهاد کشاورزی را وزارت معیشت مردم توصیف کرد و افزود: با رشد مثبت بخش کشاورزی می‌توانیم در چاه‌های نفت را ببندیم.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اقدام دولت در افزایش قیمت خرید تضمینی گندم موجب خوشحالی و دلگرمی کشاورزان شد.

سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی هم در جلسه معارفه وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت افزایش سالانه دو درصد به خودکفایی کشور در انرژی غذایی وجود دارد.

عباس کشاورز با اشاره به اقدامات انجام شده در مدت ۴ ماه تصدی مسؤولیت سرپرستی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در این مدت، اجرای فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام، اجرای پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری غرب و شمال غرب کشور و طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان بررسی و موارد اختلافی حل و فصل شد.

وی خاطرنشان کرد: در دو محصول شیر و گوشت مرغ به خاطر شیوع بیماری کرونا و کاهش مصرف با مازاد تولید روبرو شدیم که بخشی از مشکل شیر با صادرات شیرخشک حل شد.

کشاورز گفت: با مساعدت وزیر نفت، ۵۰۰ هزار تن کود اوره در مدت یک ماه تدارک شد که این اقدام در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت، قیمت خرید تضمینی گندم و چغندرقند اصلاح و طرح‌های قابل افتتاح بخش کشاورزی در سال جاری آماده و اعلام شد.

کشاورز تصریح کرد: با وجود شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، مبارزه با آفت ملخ صحرایی به خوبی انجام شده به طوری که این آفت آسیبی به مزارع کشور وارد نکرده است.

مشاور رئیس جمهور در امور کشاورزی و امنیت غذایی هم در جلسه معارفه وزیر جهاد کشاورزی گفت: راهبرد برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی، ایجاد و توسعه زنجیره های «به‌تولید» است.

محمود حجتی افزود: در شش سال اخیر، زنجیره تولید گوشت مرغ توسعه یافت و اقدامات برای ایجاد زنجیره در صنایع لبنی آغاز شد به طوری که برخی از تشکل‌های دامداران برای ایجاد کارخانه فرآوری لبنیات اقدام و تعدادی از شرکت‌های بزرگ لبنی، دامداری‌های بزرگ صنعتی تأسیس کردند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، زنجیره‌های تولید توسط تعاونی‌ها و تشکل‌ها ایجاد شده است.

حجتی با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، دولت و تلاش همکاران و همه فعالان بخش کشاورزی در دوران تصدی مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: در بخش کشاورزی، ظرفیت‌های بی شماری وجود دارد که برخی آنها در این دولت شناسایی شد و لازم است برای به فعلیت درآوردن این این ظرفیت‌ها با بهره گیری از یافته‌های علمی اهتمام شود.

وی یادآور شد: میزان تولید محصولات شیلاتی در ابتدای انقلاب حدود ۳۰ هزار تن بود که با رشد ۴۰ برابری این میزان در حال حاضر به ۱.۳ میلیون تن رسیده و حجم زیادی از این افزایش تولید حاصل توسعه آبزی پروری بوده است.

حجتی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری‌های بی سابقه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه گفت: بخش کشاورزی تنها نقطه امید کشور برای تاب آوری اقتصادی است.

کاظم خاوازی با اشاره به این که بخش کشاورزی از پیچیدگی ها، مشکلات و نوسانات زیادی رنج می برد، تصریح کرد: این بخش تنها نقطه امید کشور برای تاب آوری اقتصادی است.

وی گفت: صمیمانه دست یاری به سوی همه همکاران دراز می کنم و امیدوارم با تمام قوا به میدان بیایند و شاهد توفیقات روزافزون بخش کشاورزی باشیم.

وی با قدردانی از تلاش های نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: آقای تقوی بتواند در کسوت نمایندگی در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی مدافع بخش کشاورزی باشد.

خاوازی سپس با تقدیر از تلاش های مهندس حجتی در دوران تصدی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی با غیرت و با همت بسیار زیاد شبانه روزی برای وزارت جهاد کشاورزی زحمت کشیده و اتفاقات بزرگی را در بخش کشاورزی رقم زده است و یکی از ضعف های ما این بوده است که نتواسته ایم این دستاوردها را به خوبی تبیین کنیم.

وی سپس با قدردانی از مهندس کشاورز گفت: وی چه در دوران معاونت زراعت که بخشی از توفیقات بخش کشاورزی مربوط به تلاش های او بود و چه در دوران ۴ ماهه سرپرستی از هیچ کوششی دریغ نکرد و شبانه روز تلاش کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.