کد خبر : 26586
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1395 - 18:38

تغییر اقلیم، بحران آب و خشکسالی ؛ چالش کشاورزی ایران

کشاورزی در ایران در حال انتقال از حالت سنتی به علمی است و از این طریق متخصصان بخش کشاورزی برای رویارویی و مقابله با این تهدیدها در حال تلاش هستند.

کشاورزی در ایران در حال انتقال از حالت سنتی به علمی است و از این طریق متخصصان بخش کشاورزی برای رویارویی و مقابله با این تهدیدها در حال تلاش هستند.

تغییر اقلیم، بحران آب و خشکسالی چالش های کشاورزی ایران است

 

حسین کربلایی خیاوی در آیین گرامیداشت هفته بسیج افزود: کشاورزی در ایران در حال انتقال از حالت سنتی به علمی است و از این طریق متخصصان بخش کشاورزی استان اردبیل برای رویارویی و مقابله با این تهدیدها در حال تلاش هستند.
وی بیان کرد: در بحث خشکسالی ، بحران آب و افزایش دما که در نتیجه تغییر شرایط اقلیمی در ایران و جهان اتفاق افتاده بیشتر اولویت‌ های تحقیقاتی به سمت پایداری منابع آب ، کشت دیم ، تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه، تولید ارقام جدید مقاوم به شرایط نامساعد محیطی ازجمله خشکی ، شوری ، توسعه روش‌ های نوین آبیاری و تلاش برای حذف محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا خواهد بود.
او اظهار کرد: مرکز تحقیقات استان اردبیل برای بهبود بهره‌ وری آب با ارائه الگوی مناسب کشت برای مناطق مختلف استان و تغییر کشت‌ های بهاره به پاییزه بویژه در چغندر قند و سیب‌ زمینی ، کشت محصولات با نیاز آبی کمتر و استفاده از بذور متحمل به خشکی و شوری برنامه ‌های مدونی در دست اجرا دارد.
وی بحران آب را جدی دانست و افزود: از ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر کل کشور حدود ۷۱ تا ۷۲ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌ شود که افزایش بهره‌ وری آب فقط با استفاده از روش ‌های نوین آبیاری محقق نخواهد شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او گفت: استفاده از ارقام متحمل به خشکی و شوری ، خرید تضمینی محصولات با نیاز آبی کمتر و توسعه کشت‌ های گلخانه‌ای بویژه در سبزی و صیفی و رعایت مسائل به زراعی از جمله تاریخ کاشت و نحوه آبیاری و توجه به کشت دیم باید در دستور کار قرار بگیرد.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، ۱۲۰ هزار بهره بردار ، ۴٫۲ میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش ۲۸ درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش ۳۸ درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
امسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از ۷۴۰ هزار تن گندم و خرید ۵۵۰ هزار تن از آن از رتبه ۱۱ به ۴ کشوری ارتقا یافتیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.