کد خبر : 59150
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1402 - 6:48

ترویج کشاورزی هوشمند به سیاست بالادستی نیاز دارد

ترویج کشاورزی هوشمند به سیاست بالادستی نیاز دارد
ترویج کشاورزی هوشمند به سیاست بالادستی نیاز دارد

استادیار کشاورزی هوشمند: ترویج کشاورزی هوشمند به سیاست بالادستی نیاز دارد
استادیار کشاورزی هوشمند دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ترویج کشاورزی هوشمند نقش بسیار زیادی در ارتقای امنیت غذایی کشور ایفا می کند اما توسعه آن نیازمند تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های بالادستی است.

علی روشنیان فرد در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹.۸ میلیارد نفر خواهد رسید و اگر بخواهیم آینده و امنیت غذایی انسان‌ها را تامین و تضمین کنیم باید خروجی صنعت کشاورزی را صددرصد افزایش دهیم؛ یعنی هر چه کشت می‌کنیم دو برابر محصول داشته باشد.

این کارشناس و متخصص خودروهای خودران کشاورزی در تعریف کشاورزی هوشمند اظهار کرد: کشاورزی هوشمند، گام بعدی کشاورزی دقیق است و با استحصال و تحلیل داده‌های حاصل از کشاورزی دقیق و ارائه داده‌ها به ربات‌ها ، زمینه کشاورزی هوشمند ایجاد می‌شود.

فارغ التحصیل دانشگاه هوکایدو ژاپن و معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری استان اردبیل ادامه داد: فناوری ممکن است در کوتاه مدت به بیکاری دامن بزند، اما به دلیل اینکه پیش زمینه‌ها را برای اشتغالزایی فراتر و بیشتر ایجاد می‌کند، بعد از سپری شدن یکی دو سال، باعث اشتغالزایی مضاعف می‌شود به عنوان مثال؛ وقتی اسنپ وارد بازار کار شد، خیلی از تاکسی تلفنی‌ها از کار افتادند اما الان همان اسنپ اشتغال چند صدهزار نفری را ایجاد کرده است.

وی در تشریح نقش ربات‌ها در کشاورزی هوشمند گفت: ربات‌ها وقتی وارد این صنعت می‌شوند سبب افزایش بهره وری می‌شوند؛ تصور کنید یک نفر را در خط تولید یک فرآورده قرار داده‌ایم و آن فرد فقط یک پیچ را می‌بندد؛ اما اگر بتوانیم از بهره هوشی آن فرد در مدیریت و کارهای انسانی استفاده کنیم و کارهای سخت را به ربات‌ها بسپاریم شاهد بهره‌وری بیشتر خواهیم بود.

اتکا به درآمد نفت ما را از دوراندیشی بازداشته است

روشنیان فرد افزود: کشاورزی هوشمند مبحث جدیدی است که ژاپن در سال ۱۹۹۰ به حوزه کشاورزی هوشمند وارد شد اما ما همواره با مکث وارد این قبیل فضاها می‌شویم و دلیل آن وجود منابع مالی نفتی است و در واقع تا زمانی که نفت داریم و آن را فروخته و غذا وارد می‌کنیم کمتر احساس کمبود می‌کنیم.

استادیار کشاورزی هوشمند دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: کشورهایی نظیر ژاپن که منابع ثروت آنها صفر یا نزدیک به صفر است، از قبل به فکر می‌افتند که چطور نسبت به تامین نیازها اقدام کنند و با ایجاد گلخانه‌های مدرن به افزایش بهره وری دست بزنند اما در کشور ما نه تنها جایگاه کشاورزی هوشمند به خوبی تبیین نشده است و باید چهار سال تلاش کنیم تا حداقل‌های آن را اجرا کنیم.

روشنیان فرد اضافه کرد: وقتی با کشاورز صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم او تا زمانی که آب مورد نیاز را به راحتی به مزرعه خود جاری می‌سازد یا به کود لازم برای مزرعه دسترسی دارد و به عنوان مثال، طالبی بزرگ تری را استحصال کرده و آن را نه بر حسب کیفیت بلکه بر حسب وزن می‌فروشد، هرگز به فکر رواج کشاورزی هوشمند نخواهد بود.

تا زمانی که کشاورز آب مورد نیاز را به راحتی به مزرعه خود جاری می‌سازد یا به کود لازم برای مزرعه دسترسی دارد و به عنوان مثال، طالبی بزرگ‌تری را استحصال کرده و آن را نه بر حسب کیفیت بلکه بر حسب وزن می‌فروشد، هرگز به فکر رواج کشاورزی هوشمند نخواهد بود.

ترویج کشاورزی هوشمند به سیاست بالادستی نیاز دارد

تراکتور رباتیک بدون سرنشین وارد مزارع کشورهای پیشرفته شده است

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری استان اردبیل ادامه داد: بعد از مدت‌ها، آبیاری‌های هوشمند وارد مزارع ما شده است اما این یکی از ارکان ساده کشاورزی هوشمند است در حالی که در کشورهای مدرن، سم پاشی‌ها و مه پاشی‌ها با استفاده از پهپادها رواج یافته است و برخی کمپانی‌ها تراکتور رباتیک بدون سرنشین را وارد صنعت کشاورزی کرده اند و فقط این نیست، بلکه برای همبستگی چند رباط جهت انجام یک یا چند کار همزمان نیز اقدام کرده اند.

روشنایان‌فرد تصریح کرد: اگر بخواهیم از یک هکتار اراضی تحت کشت عدس، محصول برداشت کنیم، باید روزانه ۲۸ نفر در امر برداشت محصول کار کنند و اگر برای هر نفر روزانه سه میلیون ریال دستمزد پرداخت کنیم، کل سود حاصل صرف هزینه‌ها خواهد شد.در صورتی که اگر همان کشاورز در چند نقطه ایران مزارع مختلفی داشته باشد، از طریق کشاورزی هوشمند در یک نقطه مستقر می‌شود و طبق برنامه‌ای که به ربات‌ها می‌دهد، از دور آنها را کنترل و برای عملیات برداشت گسیل می‌کند و در واقع یک نفر همه این کارها را انجام می‌دهد.

این محقق و استادیار دانشگاه محقق اردبیلی که متولد ۶۸ است، با همراهی و همکاری “سینا فیض الله زاده اردبیلی” کتابی درباره ادوات خودران کشاورزی تالیف کرده اند که راهنمای جامع ربات‌های کشاورز است. این کتاب در یکی از معتبرترین انتشارات جهان به زبان انگلیسی و در ۱۰ فصل طی سه سال منتشر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.