کد خبر : 60048
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 5:54

کود یارانه ای به کشاورزانی داده می شود که الگوی کشت را رعایت کنند

کود یارانه ای به کشاورزانی داده می شود که الگوی کشت را رعایت کنند
کود یارانه ای تنها بر اساس اطلاعات سامانه پهنه بندی و بر اساس الگوی کشت توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کود یارانه ای تنها بر اساس اطلاعات سامانه پهنه بندی و بر اساس الگوی کشت توزیع می‌شود.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از تسنیم ، حمید رسولی در نشست خبری اختصاصی اظهار کرد: بر اساس تکلیف وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن کود برای بخش کشاورزی باید تامین کنیم و از این میزان دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن ازته، ۵۵۰ هزار تن فسفاته و ۲۵۰ هزار تن پتاسه است که تا به امروز دو میلیون و ۵۵۰ هزار تن‌ آن یعنی ۸۸ درصد محقق شده است.

وی افزود: در ۴۵ روز باقیمانده از سال جاری نیز ۱۲ درصد باقیمانده کود مورد نیاز کشاورزان تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: ۸۵ درصد کود یارانه‌ای مصرفی در بخش کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و از ۳ سال قبل پروژه‌هایی برای خودکفایی در جودهای فسفات و پتاس داریم به طوریکه در حال حاضر ۲۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده‌اند.

رسولی با اشاره به کم‌مصرفی کود در بخش کشاورزی ادامه داد: با این وجود مصرف کود در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ رکورد زد به طوریکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع کود در بخش کشاورزی کشور مورد استفاده قرار گرفت.

وی گفت: مصرف کود فسفاته ۴۶ درصد، پتاسه ۶۹ درصد و ازت ۲ درصد نسبت به سال گذشته، در سال جاری افزایش یافته است؛ پیش بینی می‌شود رکورد مصرف کود در سال جاری نیز شکسته شود.

رسولی با بیان اینکه در مصرف کود‌های پتاس و فسفات به طور معمول کم مصرفی مشاهده می شود که در حال جبران شدن است، اظهار داشت: در صورتی که مصرف کود فسفات و پتاس در کشور ۸۰۰ هزار تن تا ۹۰۰ هزار تن بشود دغدغه ای برای کم مصرفی کود در کشور نداریم و اگر این رقم به یک میلیون ۴۰۰ تن برسد ایده‌آل است.

رسولی در خصوص صادرات کودهای ازته نیز گفت: ایران از بزگترین شرکت های صادر کننده کود اوره در دنیا است به طوری که از ۸ میلیون تن تولید این محصول در کشور ۲٫۱ تا ۲٫۴ میلیون تن در داخل مصرف و مابقی صادر می شود.

وی در پاسخ به خبرگزاری تسنیم گفت: کشاورزان بطور متوسط تنها ۳۰ درصد قیمت تمام شده کود های یارانه ای را پرداخت می کنند و مابقی آن از محل یارانه های دولتی پرداخت می شود. برای مثال قیمت تمام شده یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره برای دولت بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد:درحالیکه قیمت فروش آن به کشاورز، ۱۵۰ هزار تومان است و الباقی، یارانه‌ها ای است که دولت به بخش کشاورزی پرداخت می‌کند تا در قبال آن تولید محصولات اساسی کشاورزی رشد و رونق پیدا کنند که نتیجه آنرا در رشد شدید تولید گندم در سال جاری و خودکفایی کشور در این زمینه دیدیم.

رسولی در پاسخ به این سوال خبرگزاری تسنیم که چه روندی بر توزیع کود یارانه ای در کشور نظارت دارد تا چرا انحراف و فساد نشود گفت: سامانه از سال های پیش در این ارتباط راه اندازی کرده ایم که تمام مراحل توزیع تا مصرف این محصول را نظارت می کند و بر خود این سامانه نیز نهاده های نظارت، نظارت دارند.

وی تصریح کرد: کود مورد نیاز کشاورزان در این سامانه تنها بر اساس اطلاعات سامانه پهنه بندی که کشاورزان در آن ثبت نام کرده اند، بر اساس الگوی کشت توزیع می‌شود.

رسولی گفت: بر این اساس کود یارانه ای به کشاورزانی داده می شود که الگوی کشت را رعایت کنند و به تولید خارج از چهارچوب الگوی کشت استان، کود تخصیص داده نمی شود.

در مواردی مشاهده شده که به طور مثال در یک منطقه ۱۰ برابر نیاز پیاز کاشته شده است که وزارت جهاد کشاورزی از تولید به این صورت حمایت نمی کند و کود یارانه ای اختصاص نمی دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.