کد خبر : 57626
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 5:52

وزیر جهاد کشاورزی:

باید بهره وری در کشاورزی افزایش یابد / کشاورزی قراردادی توسعه می‌یابد / باید تشکل‌ها را به میدان بیاوریم / دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به کشاورزان دارد

باید بهره وری در کشاورزی افزایش یابد / کشاورزی قراردادی توسعه می‌یابد / باید تشکل‌ها را به میدان بیاوریم / دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به کشاورزان دارد

تمرکز دولت سیزدهم در سه ماه نخست، تامین امنیت غذایی پایدار برای مردم بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تمرکز دولت سیزدهم در سه ماه نخست، تامین امنیت غذایی پایدار برای مردم بوده است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، سید جواد ساداتی نژاد با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: یکی از مسائل مهم برای همه کشورهای جهان، تأمین غذایی پایدار برای مردم است یعنی غذا در دسترس باشد و به طور کامل تأمین شود و همه بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در برنامه‌هایی که در دولت سیزدهم در حوزه وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، یکی از موضوع‌هایی که در برنامه کوتاه مدت به آن اشاره کردیم این بود که امنیت غذایی پایدار را بتوانیم در سه ماهه نخست محقق کنیم، چون مقداری کمبود تولید و کسری تأمین وجود داشت و این می‌توانست مشکلات و ایجاد صف‌هایی را در برخی از محصولات داشته باشد لذا تمرکز ما در این سه ماه بر روی حوزه امنیت غذایی بود.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه تمرکز وزارتخانه جهاد کشاورزی در سه ماهه نخست دولت بر ایجاد امنیت غذایی بود، افزود: قرارگاهی ایجاد کرده ایم به منظور تأمین امنیت غذایی، هر روز ۶ تا ۸ صبح این حوزه را مورد رصد قرار دادیم زیرا مردم هر روز با این مرحله از تولیدات سر و کار دارند، پس رصد دائمی این حوزه از اولویت‌های ما قرار گرفت.

وی گفت: تولید و توزیع، دو بخش مؤثر بر بازار مصرف و همچنین قیمت گذاری موارد مصرفی جامعه محسوب می‌شود و متأسفانه در کشورمان همیشه در حوزه مواد غذایی چالش دوگانگی مدیریت داشته ایم این چالش میان دو وزارتخانه صمت و کشاورزی در حال رد و بدل بود.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از مهم‌ترین اتفاقات ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم را دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری کل زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی به وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: البته قانون این تفویض مسئولیت سال ۹۲ تصویب شد اما تاکنون اجرایی نشده بود.

ساداتی نژاد با تاکید بر لزوم اجرای قانون بهره وری در حوزه کشاورزی گفت: اگر در باغات و حوزه کشاورزی، بهره وری صورت پذیرد و تولیداتمان بیشتر شود بدان معناست که هزینه تولیدمان را کاهش داده ایم، پس یکی از کارهایی که در ارزان سازی و کاهش قیمت غذا باید صورت گیرد، افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی در تولید است.

وی افزود: البته بهره وری باید در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت انجام پذیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی قراردادی، اقدامی است که می‌تواند ما در ایجاد بهره وری در کشاورزی کمک نماید، این بدان معناست که جهاد کشاورزی از ابتدای امر، تمامی مقدمات و ملزومات کاشت، داشت و برداشت را برای کشاورزان فراهم آورد و پس از برداشت محصول، آن را از کشاورزان خریداری و تمام هزینه‌ها را با او حساب کند، در این فرایند جهاد کشاورزی می‌تواند حتی محصول را بیمه کند تا اگر اتفاقی برای محصول افتاد، کشاورزان متضرر نشوند به این ترتیب بهره وری افزایش می‌یابد.‌

کشاورزی قراردادی توسعه می‌یابد

ساداتی نژاد گفت: از ۷ مهر ماه طرح کشاورزی قراردادی کلید خورد و از ۲۱ تا ۲۲ آبان ماه، زیر ساخت‌های سامانه‌ای این پروژه آغاز به کار کرد و تا امروز حدود ۷۰ هزار هکتار مزرعه در قالب این طرح قرار گرفته است و بخش‌های خصوصی بدانند وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزی قراردادی حمایت ۱۰۰ درصد به عمل می‌آورد؛ متوسط تولیدات کشاورزی قراردادی در دنیا ۴۰ درصد است که در کشور ما یک درصد می‌باشد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در کشاورزی قراردادی انحصاری وجود ندارد، طرح کشاورزی قراردادی حامی کشاورز و کشاورزی ما خواهد بود از آنجا که یکی از دغدغه‌های کشاورزان تأمین مالی است و با ایجاد کشاورزی قراردادی نیاز مالی کشاورزان هم مرتفع می‌شود و میزان تولید افزایش می‌یابد و سپس درآمدش هم افزایش خواهد یافت.

ساداتی نژاد در این خصوص، خروج کشاورزی از وضعیت کشاورزی معیشتی و تبدیل آن به کشاورزی تجاری را مدنظر قرار داد و گفت: باید بخش خصوصی و تشکل‌ها را به میدان بیاوریم و آنجایی هم که مانعی وجود داشته باشد دولت وارد عمل خواهد شد.

وی گفت: در طول چهار سال اول دولت سیزدهم قصد داریم حرکت کنیم به سمت متوسط تولید جهانی، این متوسط در حال حاضر ۴۰ درصد تولید کشاورزی قراردادی است البته بخش خصوصی هم باید دولت را کمک نماید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار مرغداری در کشور وجود دارد، گفت: این مرغداری‌ها به لحاظ تولید متفاوت اند برخی از این مراکز زنجیره هستند و تمام مراحل تولید را در اختیار دارند، برخی هم فقط جوجه یک روزه می‌گیرند، پرورش می‌دهند و تحویل کشتار می‌دهند، کمبود فناوری می‌تواند میزان مصرف دام طیور را در این حوزه افزایش دهد ولی با زنجیره شدن این حوزه مصرف نهاده کاهش می‌یابد و میزان تولید افزایش خواهد یافت، در این امر دولت نقش حامی و ناظر را ایفا می‌کند و اصل امور باید دست اتحادیه‌ها باشد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه کشور در آبان ۱۴۰۰ بحرانی‌ترین شرایط تولید مرغ را تجربه کرد، افزود: برای جلوگیری از ایجاد صف در این حوزه و بازار، اوضاع تولید را ساماندهی کردیم و با اجرای قانون انتزاع، توزیع را هم مدیریت کردیم.

وی ادامه داد: قانون انتزاع در دو سال آخر دولت قبل به طور کلی لغو شد و بسیاری از مشکلات حوزه غذایی کشور را فراهم آورد، اما در دولت سیزدهم با تمرکز بر ایجاد امنیت غذایی، میزان تولید و توزیع را تحت نظر گرفتیم حتی برای بازرسی و نظارت که پیشتر متولی آن نبودیم، کمک‌های مردمی را هم به کار گرفتیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از آنجا که چرخه توزیع در کشورمان سنتی بود اقدام به فعال نمودن توزیع هوشمند کردیم و برای حذف دلال و واسطه‌ها؛ سامانه توزیع هوشمند را راه اندازی کردیم در این راستا روزانه حدود ۵۰۰ تن مرغ و تخم مرغ بدون واسطه به دست مصرف کننده می‌رسید حدود ۳۲ هزار مغازه در تهران و البرز در این طرح همکاری کردند.

ساداتی نژاد افزود: در این ۳۲ هزار مغازه، قیمت‌ها بر اساس فاکتوری بود که مستقیم از مزرعه و تولید کنندگان دریافت کرده بودند و دیگر کسی نمی‌توانست بگوید فلان محصول را گران تهیه کرده ام.

وی گفت: توزیع هوشمند باید هر روز هوشمند تر و گسترده‌تر شود و امیدواریم که بازار شب عید را هم با توزیع هوشمند مدیریت کنیم.‌

همه زمین‌های کشاورزی، سنددار می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فقط ۴ درصد زمین‌های کشاورزی ایران، سند دارد گفت: امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم، همه زمین‌های کشاورزی را سنددار کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد در ادامه برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی دارای تقویم و برنامه ریزی است، افزود: در دولت سیزدهم بر اساس برنامه قبلی، پیش می‌رویم و برنامه‌های ما از سال ۱۴۰۱ پاسخ خواهد داد.

وی ادامه داد: فقط سه ماه است که دولت سیزدهم، کار خود را آغاز کرده است و برنامه تولید مشکل دار را تحویل گرفتیم که دچار کمبود تولید بوده است.

ساداتی نژاد افزود: با رصد روزانه و پایش، تلاش می‌کنیم بازار را در تأمین و حوزه توزیع به درستی پیش ببریم که در این سه ماه توانستیم به پایداری برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این سه ماه بر روی مرغ و تخم مرغ تمرکز ویژه داشتیم چون چالش‌های بیشتری داشت.

او با بیان اینکه وارد حوزه گوشت هم خواهیم شد ادامه داد: در بحث فرآورده‌های گوشتی هم باید توزیع هوشمند انجام شود و باید نظارت کنیم و قیمت‌ها می‌تواند تعدیل شود.

ساداتی نژاد افزود: در حوزه گوشت قرمز به علت خشکسالی و شرایط سخت دامداران، امسال بخشی از دام عشایر، مازاد است و خرید دام مازاد را با شرکت پشتیبانی و امور دام انجام دادیم تا عشایر، دغدغه نداشته باشند.

او با اشاره به اینکه بر اساس قانون، کشتار دام مولد ممنوع است، گفت: اگر در کشتارگاهی این کار انجام شود برخورد قانونی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ماه‌های نخست بارداری امکان تشخیص, کم است بنابراین شاید درصدی دچار اشتباه شوند و این موضوع، همیشه بوده است.

وی اضافه کرد: در این دولت، تأمین ارز نهاده‌ها و ترانزیت آن به موقع انجام شده است و این رویه ادامه دارد.

ساداتی نژاد تاکید کرد: وارث مشکلاتی بوده ایم که مربوط به قبل است و با همه توان به کمک بخش خصوصی و اتحادیه‌ها پیش می‌رویم.

او, اجرای الگوی کشت و سنددار شدن اراضی کشاورزی را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی بیان و اضافه کرد: علت تغییر کاربری‌ها، سند نداشتن اراضی کشاورزی است و باید این موضوع حل شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه اکنون فقط ۴ درصد زمین‌های کشاورزی ایران، سند دارد اضافه کرد: بر اساس قانون، تا پایان سال ۱۳۹۹، باید همه اراضی کشاورزی صاحب سند می‌شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از اهداف ما در دولت سیزدهم، این است که جشن سند دار شدن همه اراضی کشاورزی را بگیریم.

وی با بیان اینکه سنددار شدن همه اراضی کشاورزی دو شهرستان را در ۲۲ بهمن جشن خواهیم گرفت افزود: با کمک دستگاه‌های مختلف، امیدواریم در پایان دولت سیزدهم همه زمین‌های کشاورزی را سنددار کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با روندی که وجود داشته است ۳۵ سال دیگر طول می‌کشد تا زمین‌های کشاورزی ایران صاحب سند شود.

وی, ایجاد رصدخانه کشاورزی ایران را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی بیان و اضافه کرد: مشکل آمار و داده‌ها داریم و میزان دقیق تولید را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم برنامه ریزی دقیق انجام دهیم.

تقویت دیپلماسی غذایی

ساداتی نژاد گفت: باید کنترل فرماندهی بر تولید غذا در کشور را داشته باشیم.

او دیپلماسی غذایی را از دیگر محورهای برنامه وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد و افزود: باید در سبد غذای همسایگان، حضور داشته باشیم.

ساداتی نژاد گفت: اکنون میزان حضورمان در سبد غذایی همسایگان، دو درصد است و باید آن را افزایش دهیم.

او افزود: زمانی که محصولی را تولید می‌کنیم از روز نخست، باید مصرف کننده آن مشخص باشد و این به معنای کشاورزی قراردادی است و هیچ بذری نباید بکاریم مگر اینکه مشخص شود مشتری آن کدام کشور است؟

ساداتی نژاد ادامه داد: زمانی که مشتری محور و قراردادی تولید کنیم بر اساس استاندارد کشور متقاضی، تولید می‌کنیم بنابراین مشکلی در صادرات آن پیش نمی‌آید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون در صادرات به روسیه، موضوعاتی را در هفته پیش داشتیم و مذاکرات بسیار فشرده‌ای را انجام دادیم و چند وبینار را برگزار کردیم و در این هفته گروه کارشناسی از طرف ما به این کشور سفر می‌کند و مذاکراتی را انجام خواهد داد و به زودی مشکلات به وجود آمده، رفع می‌شود.

وی, سرمایه گذاری را از دیگر محورهای برنامه وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: این موضوع در تأمین غذایی، فوق العاده مهم است.

ساداتی نژاد با اشاره به خشکسالی در ایران گفت: این خشکسالی در ۵۰ سال اخیر، بی سابقه بوده است و این ما را از نظر میزان دسترسی به آب دچار چالش می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان آب در کشور و جهان، حوزه کشاورزی است و در زمان خشکسالی, یکی از بخش‌هایی که با محدودیت مواجه می‌شود حوزه کشاورزی است اما برنامه ریزی می‌تواند این مشکل را کاهش دهد.

وی گفت: به آبیاری مدرن و توسعه گلخانه‌ها توجه داریم و در این زمینه برنامه ریزی هایی را ارائه کردیم.

ساداتی نژاد افزود: اقلیم ما به ما تحمیل می‌کند که حداکثر بهره وری را در آب داشته باشیم بنابراین آبیاری‌های نوین را باید در کشورمان گسترش بدهیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه، ۸۵ درصد هزینه تجهیزات آبیاری نوین را دولت و ۱۵ درصد را کشاورز می‌پرداخت یعنی نگاه دولت و حاکمیت در کشورمان، توسعه آبیاری نوین بوده است اما با توجه به عقب افتادگی‌هایی که وجود داشت اعتباراتی که به این موضوع اختصاص می‌یافت برای کل نیاز، کافی نبود.

وی ادامه داد: در شمال کشور یعنی استان‌های گستان، گیلان و مازندران که تأمین کننده برنج کشور هستند امسال ۲ و دو دهم میلیون تن تولید برنج داشتیم؛ اگر سه میلیون تن مصرف کل کشور باشد سالانه حدود یک میلیون تن به واردات برنج نیاز داریم.

ساداتی نژاد گفت: امسال به علت خشکسالی، تولید برنج داخلی حدود ۲۰ درصد کاهش یافت که این موضوع بر روی قیمت برنج ایرانی تأثیر داشت.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این سه استان، ظرفیت افزایش تولید برنج به میزان بیش از یک میلیون تن را داریم و با این کار می‌توانیم خودکفا شویم و برای این کار به زهکشی اراضی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی، اموال مازادی را در در استان‌های مختلف در اختیار دارد که می‌توانیم از محل مولدسازی این دارایی‌ها تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان به سمت حمایت از حوزه کشاورزی برویم.

۴۸ درصد تولید آبزیان در استان‌های غیر ساحلی است

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۴۸ درصد تولید آبزیان در استان‌های غیر ساحلی است و پیام بزرگی دارد یعنی اینکه از ساحل و دریا استفاده نکردیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: همان گونه که شهرک‌های کشاورزی در خشکی داریم، در دریا و ساحل هم باید داشته باشیم و شرکت شهرک‌های کشاورزی باید فعال شود و بتواند از ظرفیت خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه در زمینه کشت دیم، جای کار زیادی داریم و این بخش مغفول تولید ماست ادامه داد: در دنیا ۷۰ درصد محصولات کشاورزی از کشت دیم به دست می‌آید و ۳۰ درصد از کشت آبی، اما در کشورمان بر عکس است.

ساداتی نژاد افزود: امسال بخشی از دیمزارهای ما با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مدیریت شد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در دولت سیزدهم، حوزه کشاورزی یکی از حوزه‌های مورد حمایت است و نگاه ویژه به کشاورزان هم در کلیت دولت و هم در نگاه رئیس جمهور، وجود دارد و در این دولت، شرایط مطلوب‌تری را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

وی گفت: نگاه مثبت به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و سپردن کار به آنها، پرهیز از قیمت‌های دستوری، حرکت به سمت کشاورزی تجاری از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

ساداتی نژاد افزود: امیدواریم با کمک کشاورزان و دامداران و حمایت مردم و مصرف کنندگان، شرایط پایداری را در حوزه امنیت غذایی داشته باشیم و به سمت اقتدار غذایی حرکت کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.