کد خبر : 52583
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آبان 1398 - 13:32

اجرای طرح جایگزینی ماشین های فرسوده کشاورزی + جزییات

اجرای طرح جایگزینی ماشین های فرسوده کشاورزی + جزییات

طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده را یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: در کنار اتفاقات اخیر با تأکید وزیر جهاد کشاورزی، با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم گرفتیم در شرایطی که ماشین‌های کشاورزی پلاک گذاری شدند و کارت سوخت دریافت می‌کنند، ماشین‌های فرسوده را از محل صرفه‌جویی سوخت این ماشین‌ها با ماشین آلات جدید جایگزین کنیم که این طرح در ابتدا در ۳ استان سمنان، کهگیلویه و بویر احمد و تهران به صورت پایلوت آغاز شده است.

کامبیز عباسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تغییرات قیمت ماشین آلات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تغییر سیاست ارزی و مسائل تحریم و محدودیت‌هایی که شرایط تحریم در تأمین مواد اولیه ایجاد کرده، قیمت ماشین آلات کشاورزی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نوسان قیمت ماشین‌های کشاورزی به مراتب از سایر کالا‌های کشور کمتر بوده است، افزود: با توجه به آن که سازمان حمایت متولی نظارت و تعیین قیمت لوازم و تجهیزات کشاورزی است، از این رو طی سال گذشته تاکنون قیمت تراکتور ۸۸ درصد بر حسب نوسانات نرخ تجهیزات کشاورزی افزایش داشته است.

عباسی ادامه داد: با وجود آن که قیمت برخی محصولات کشاورزی همچون گندم تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است، اما قیمت تراکتور به عنوان یک نهاده تولید، حدود ۸۸ درصد تغییر قیمت داشت است که به همین خاطر ما هم نگران روند تغییر قیمت هستیم و آن را به سازمان حمایت اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت به عنوان متولی قیمت گذاری، نوسان قیمت تراکتور را منطقی می داند، گفت: با وجود آن که سازمان حمایت متولی قیمت گذاری تراکتور و ماشین آلات کشاورزی است، کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی مراتب اعتراض خود از روند تغییر قیمت‌ها را به سازمان حمایت اعلام کرده است، اما آن‌ها مدعی هستند که به سبب تغییر قیمت فولاد و آهن و سایر مواد اولیه و قطعات، قیمت‌های فعلی منطقی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار طی ۱۴ ماه گذشته به طور متوسط قیمت تراکتور ۸۸ درصد افزایش داشته است که ۴۵ تا ۵۰ درصد این نوسان قیمت مربوط به امسال است.

این مقام مسئول درباره تأثیر تحریم‌های اخیر بر توسعه مکانیزاسیون در کشور اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای که طی ۶ سال اخیر در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفت و بسیاری از کارخانجات تولیدکننده، ماشین‌ها و ادوات کشاورزی با این حجم سرمایه‌گذاری مجدد فعال شدند، از این رو تحریم‌های اخیر تأثیری در این حوزه نداشته است.

عباسی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های ماشینی حوزه مکانیزاسیون در داخل تأمین می‌شود، افزود: بر این اساس در تولید ماشین آلات به ویژه برای محصولات اساسی با مشکلی مواجه نیستیم به طوریکه تمامی گندم و جو‌های کشور با بذرکار‌های داخل کشت و با کمباین‌های تولید داخل برداشت می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تحریم‌های اخیر هیچ توقفی بر توسعه مکانیزاسیون کشور نداشته است، بیان کرد: با وجود آغاز تحریم‌ها از سال گذشته تاکنون، اما روند جذب تسهیلات در این حوزه بسیار مطلوب بوده است و تاکنون متقاضیان بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات و ابزارآلات داخل دریافت کردند.

وی درباره تاثیر شرایط تحریم بر خوداتکایی تولید داخل افزود: طی سال‌های قبل، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، خودباوری ما را بیشتر کرده است که هم اکنون با برنامه ریزی مناسب درصدد هستیم تا ۱۰ الی ۱۵ درصد نیاز کشور را از تولید داخل تامین کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بیان کرد: با توجه به آنکه اعمال تحریم های ظالمانه در سنوات گذشته خودباوری ما را بیشتر کرده است، از این رو در شرایط کنونی، وضع تحریم‌های جدید ما را به سمت و سوی خوداتکایی بیشتر در تولیدات داخل پیش خواهد برد، اما در برخی فناوری‌ها که به صورت نمونه‌ای وارد می‌شود، واردات مقرون به صرفه‌تر است چرا که به سبب تعداد معدود این فناوری ها، تولید داخل الزامی ندارد.
طرح جایگزینی ماشین های فرسوده یکی از اولویت های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی

وی درباره آخرین وضعیت کارت سوخت ماشین‌های کشاورزی گفت: پس از چندین دهه انتظار کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی در فضای کارت بانکی برای کشاورزان ۳ استان سمنان، کهگیلویه و بویر احمد و تهران به صورت پایلوت انجام شده است، بر این اساس کشاورزان پس از صدور کارت سوخت برای تراکتور و کمباین‌های کشاورزی می‌توانند مصرف سوختشان را مدیریت کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده را یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: در کنار اتفاقات اخیر با تأکید وزیر جهاد کشاورزی، با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم گرفتیم در شرایطی که ماشین‌های کشاورزی پلاک گذاری شدند و کارت سوخت دریافت می‌کنند، ماشین‌های فرسوده را از محل صرفه‌جویی سوخت این ماشین‌ها با ماشین آلات جدید جایگزین کنیم که این طرح در ابتدا در ۳ استان سمنان، کهگیلویه و بویر احمد و تهران به صورت پایلوت آغاز شده است.

عباسی با اشاره اینکه قیمت ماشین آلات کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌ها کمترین نوسان را در بازار تجربه کرده است، بیان کرد: با توجه به آن که ۹۵ درصد نیاز کشور متکی بر تولید داخل است، از این رو نوسان چندانی در حوزه ماشین آلات کشاورزی همانند دیگر بخش‌ها نداریم و آمار‌ها نشان می‌دهد تنها به واسطه افزایش نرخ اجزاء، قطعات و مواد اولیه، قیمت ماشین‌های پر مصرف بخش کشاورزی با نوساناتی در بازار روبه رو شدند.
این مقام مسئول در پایان با تاکید بر تامین ارز مورد نیاز برای حوزه ماشین آلات کشاورزی تصریح کرد: اگر چه در تولید ماشین آلات کشاورزی خودکفا هستیم، اما برای تامین بخشی از قطعات و ابزار‌آلات به خارج وابسته هستیم که در صورت تامین ارز می‌توان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ماشین آلات را به حداقل رساند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.