کد خبر : 59986
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1402 - 5:04

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک ابلاغ شد
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در ۳۱ ماده توسط هیات وزیران خبر داد.

آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک ابلاغ شد
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در ۳۱ ماده توسط هیات وزیران خبر داد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، صفدر نیازی شهرکی گفت: قانون حفاظت از خاک در سال ۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شد و در یکی از ماده‌های این قانون مقرر شده بود که آئین‌نامه اجرایی این قانون نیز تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران ابلاغ شود.

وی با بیان این که تهیه این آئین‌نامه در کارگروه زیربنایی با توجه به اهمیت نقش‌آفرینی تمام دستگاه‌ها و همچنین تعارض اهداف احتمالی بین آن‌ها، نزدیک به چهار سال طول کشید، تصریح کرد: یک‌بار حدود ۴ ماه پیش پیش‌نویس این آئین‌نامه به هیأت دولت تسلیم شد و به صورت مشروط مورد تصویب قرار گرفت و در نهایت پس از یک رفت و برگشت به معاونت حقوقی برای رفع ایرادها، آئین‌نامه اجرایی خاک در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ در ۳۱ ماده توسط هیأت وزیران ابلاغ شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، تشکیل ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک را یکی از موارد مهم این آئین‌نامه برشمرد و افزود: در ماده ۲ این آئین‌نامه مقرر شده، ستاد ملی هماهنگی حفاظت خاک به ریاست وزیر جهاد کشاورزی، دبیری معاونت آب و خاک و عضویت معاونین و وزرای سایر دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود، که وظیفه نظارت بر تحقق خط مشی مدیریت حفاظت و بهره‌برداری از خاک کشور را بر عهده خواهند داشت.

وی همچنین به ماده ۱۲ به عنوان یکی از مواد مهم و چالش‌برانگیز این آئین‌نامه اجرایی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده دستگاه‌ها موظف خواهند بود هزینه پیشگیری و جبران خسارت وارده به خاک، اعم از آلودگی و یا تخریب خاک ناشی از اقدامات عملیات طرح پروژه‌های عمومی، عمرانی، خدماتی، توسعه‌ای و معدنی خود را برآورد و در موافقت‌نامه‌های خود پیش‌بینی و پرداخت کنند.

نیازی ادامه داد: یکی از موارد مهم این آئین‌نامه اجرایی، موضوع ارزش اقتصادی خاک است که مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست ارزش اقتصادی خاک را برای مبنا قرار گرفتن در اقدامات بعدی محاسبه کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، تهیه نقشه تناسب اراضی، مطالعات خاکشناسی، مطالعات حاصلخیزی خاک و … را از جمله تکالیف متعددی دانست که در این شیوه‌نامه سنگین برعهده وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها قرار داده شده است.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، وی در پاسخ به این پرسش که آیا ردیف اعتباری ویژه‌ای برای این آئین‌نامه در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر ردیفی برای مطالعات خاکشناسی در اختیار داریم ولی با توجه به تکالیف متعددی که بر عهده ما گذاشته شده است، مسلماً باید ردیف اعتباری کامل‌تر و یا ردیف‌های جدیدی برای اجرای این آئین‌نامه تخصیص پیدا کند که در یکی از ماده‌های این آئین‌نامه نیز سازمان برنامه و بودجه موظف به تأمین منابع مالی مورد نیاز این آئین‌نامه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.