کد خبر : 58695
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1401 - 5:55

وزیر جهاد کشاورزی:

آمار دقیق در حوزه کشاورزی وجود ندارد / این یکی از مشکلات بخش کشاورزی است

آمار دقیق در حوزه کشاورزی وجود ندارد / این یکی از مشکلات بخش کشاورزی است
یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که اطلاعات دقیقی از محصولات و فعالیت ها در دست نیست.

آمار دقیق در حوزه کشاورزی وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که اطلاعات دقیقی از محصولات و فعالیت ها در دست نیست.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، سیدجواد ساداتی نژاد در مراسم رونمایی از دستاوردهای مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تجربیات سال‌های قبل نشان از فعالیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) داشته و امروز ضرورت دارد این فعالیت‌ها در حوزه رشد محصولات سرعت بگیرد. دستاوردهای تحقیقاتی باید با شتاب به مرحله اجرا رسیده و کاربردی شود.

وی افزود: انتظار مردم و کشاورزان این است که نتایج این تحقیقات در اجرا دیده شود. به این ترتیب معیشت بهبود یافته و تولیدات بخش کشاورزی سالم‌تر و سازگارتر پیگیری شوند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کشاورزی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در این بازدید چند توصیه داشتتند، یکی از این توصیه‌ها مربوط به امنیت غذایی با توجه به شرایط موجود جهانی بود. این دغدغه باید در دستور کار سازمان تات قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در این باره یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در بازدید ۳ ساعت خود از نمایشگاه کشاورزی آمار و اطلاعات کشاورزی را با جزئیات پرسش کردند. در حال حاضر یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که اطلاعات دقیقی از محصولات و فعالیت‌ها در دست نیست.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر درباره آمار تولیدات کشاورزی کشور اعداد از ۹۰ تا ۱۴۰ میلیون تن آمده است. در ادامه هم در پایان هر دولت و شروع به کار دولت جدید نسبت به این اعداد نقد می‌شود.

وی اظهار کرد: ارقام براوردی بوده که سبب شده تا مدیریت خوبی در این بخش ارائه نشود و نتوانیم نیازمندی‌های مردم را تأمین کنیم؛ از این رو در دوره‌های مختلف یا با کمبود میوه و سبزی خاصی رو به رو بودیم یا بیش تولید.

وزیر جهاد خاطرنشان کرد: در جهان پس از حوزه نظامی، امنیت غذایی در جایگاه بعدی قرار دارد بنابراین راه اندازی رصدخانه راه اندازی شد تا آمار دقیقی از سطح زیرکشت بدست می‌آید، مکان تولید، مالک زمین، محصولی که در زمین کشت شده و… همه مشخص باشد. به این ترتیب با دقت بالا بتوانیم از میزان تولید گندم، جو و… آمار اعلام شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: مرکز داده‌ها در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج رونمایی شد تا پشتوانه‌ای در این باره باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود به توصیه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: بهره وری از دیگر دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده که باید با برنامه ریزی بدانیم چه محصولی در چه استانی و با چه میزان تولید داشته باشیم. سرمایه گذاری در بهره وری منجر ب ارزان سازی غذا شده و از پیش مأموریت ارزان سازی تولید غذا به سازمان تات سپرده شده بود که این امر با دو مؤلفه افزایش بهره وری در تولید و حذف واسطه‌ها ممکن می‌شود. نقش دستاوردها در ارزان سازی و افزایش کیفیت محصولات حائز اهمیت است.

وی با اشاره به واگذاری امور به بخش خصوصی ادامه داد: بنا بر توصیه رهبری این امر باید با سرعت بیشتری انجام شود.

ساداتی نژاد در پایان یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌های بومی موضوعی است که باید در سازمان تات پیگیری شود به عنوان مثال کشت پنبه در سیستان و بلوچستان یکی از این ظرفیت‌ها بوده که باید احیا شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.