کد خبر : 59980
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 12:43

آفت‌کش‌ها نیاز به نسخه‌پیچی دارند

آفت‌کش‌ها نیاز به نسخه‌پیچی دارند
آفت کش‌ها مانند دارو باید مصرف شود اما کسی باید نسخه‌پیچی کند که آگاه است؛ اینکه در چه زمانی، به چه میزان و به چه وسیله‌ای استفاده شود که مؤثر باشد.

آفت‌کش‌ها نیاز به نسخه‌پیچی دارند
رییس انجمن تولیدکنندگان سموم گفت: آفت کش‌ها مانند دارو باید مصرف شود اما کسی باید نسخه‌پیچی کند که آگاه است؛ اینکه در چه زمانی، به چه میزان و به چه وسیله‌ای استفاده شود که مؤثر باشد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که مانند انسان دچار بیماری شده و نیاز به دارو دارند. انواع آفات و حشرات مضر برای سلامت گیاهان و ویروس‌هایی که زندگی آنها را تهدید می‌کنند تولید انواع آفت کش‌ها را ضروری می‌کند.

عنوان می‌شود توان داخل، تولید بیش از ۹۵ درصد سموم مورد نیاز بوده و فقط ۳ درصد از آفت کش‌های ویژه نیاز به واردات دارد. بنا به گفته کارشناسان ۱۰۲ شرکت دارای پروانه در کشور وجود دارد که فقط ۵۸ شرکت فعال هستند. آفت کش‌ها و دوره کارنس آنها به ویژه برای محصولاتی مانند خیار و تأمین سلامت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. همین طور برخی از سموم استفاده شده برای کاهش آسیب ویروس‌ها و حشرات مضر گیاهی صدمات بسیاری به محیط زیست و خاک وارد می‌کنند. هنگامی می‌توان از امنیت غذایی سخن گفت که مستمر بوده و پایدار باشد. آسیب به خاک و منابع زیست محیطی یکی از تهدیدهای امنیت غذایی به شمار می‌رود.

مسعود گیل آبادی، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور درباره سموم و تهدید سلامت خاک به مهر گفت: آفت کش‌ها در فرسایش خاک تأثیر ندارد و بیشتر بحث کود در این خصوص مطرح است. این موضوع هم به کشاورزی نادرست بر می‌گردد که در برخی مناطق کشور انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به میزان بارش مدیریت آب مهم است و اگر مصرف آب در بخش کشاورزی درست انجام شود فرسایش خاک بسیار کاهش خواهد یافت. در واقع مشکل اساسی در حوزه فرسایش خاک و پدیده گرد و غبار بیشتر به این حوزه بر می‌گردد.

مصرف آفت‌کش‌ها مانند دارو ضروری است

این فعال بخش کشاورزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چاره‌ای جز استفاده از آفت کش نداریم، اظهار کرد: اگر سموم استفاده نشوند آفت ها از بین نمی‌روند. نیاز به آفت کش اجتناب ناپذیر است؛ اما چگونگی استفاده از آفت کش و اینکه چه نوع آفت کشی مورد استفاده قرار گیرد موضوعی بحث آن علمی و بر اساس داده و اطلاعاتی که وجود دارد مشخص است. بنابراین کارشناسان در این بخش باید نسخه پیچی کنند مانند دارو.

وی گفت: آفت کش‌ها مانند دارو باید مصرف شود اما کسی باید نسخه پیچی کند که آگاه است؛ اینکه در چه زمانی، به چه میزان و به چه وسیله‌ای باید از آفت کش استفاده شود که مؤثر واقع شوند.

گیل آبادی تصریح کرد: بخشی از مشکلات فعلی در حوزه مصرف آفت کش‌ها به ترویج بر می‌گردد که مقوله وسیعی است. یک بخش ترویج باید برای نوع سم مورد استفاده باشد و بخش دیگر اینکه کجا و چه مقدار مصرف شود.

این تولیدکننده افزود: در حال حاضر آفت کش‌ها به سمت سموم ترکیبی رفته‌اند که بسیار جدید بوده و سموم قدیمی در جهان در حال حذف شدن هستند.

گیل آبادی یادآور شد: سموم جدید به اطلاعات جدید هم نیاز دارد. در این خصوص مشارکت بخش دولتی و خصوصی را می‌طلبد.

تولیدکننده در قابل محصولش پاسخگو است

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور درباره چالش روزآمدی تولیدکنندگان گفت: حدود ۶۰ شرکت در کشور فعالیت دارند که در یکی دو سال اخیر هم صدور مجوزها بیشتر شده و هنوز وارد چرخه تولید نشده‌اند.

وی ادامه داد: همه ناگزیر هستند استاندارد را رعایت کنند. سازمان حفظ نباتات به عنوان یک نهاد نظارتی که تولیدات را پایش می‌کند ناظر به تولید تمام تولیدکنندگان است. سموم یکی از کالاهای بسیار خطرناک است که اگر تولید آن درست انجام نشود آسیب زیادی به مزارع می‌زند. در این خصوص شاید متقلبان و زیر پله‌ای‌ها مبادرت به تولید محصولات خطرناک کنند اما مجوز دارها چون زیر ذره بین هستند فعالیت شأن رصد و محصولات شأن پایش می‌شود. آنها در قبال هر تخلفی باید پاسخگو باشند.

ضرورت تغذیه خاک

گیل آبادی در ادامه سخنان خود به تغذیه خاک با مواد ریزمغذی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کود بهبوددهنده حوزه خاک بوده و ۹ هزار نوع کود در کشور به ثبت رسیده است.

وی تاکید کرد: مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی باید کمک کنند تا کشاورزان در کشت از بهبوددهنده‌های خاک هم بهره برداری کنند و مواد آلی را در مدار تولید دوباره به زمین برگردانند.

گفتنی است؛ ۶۸۷ قلم در سبد سموم ثبت شده کشور وجود دارد که ۲۳۵ قلم مصرف عام دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.