کد خبر : 60030
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 7:11

آغاز انتقال ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت

آغاز انتقال ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت
انتقال ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت آغاز شد

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ۲۵۰ میلیون اصله نهال آماده شد و در نهالستان‌های کشور به عرصه‌های کشت منتقل می‌شود.

انتقال ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت آغاز شد
‌به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، نقی شعبانیان معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آخرین وضعیت طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور به کجا رسید؟ اظهار داشت: طبق تعهدات ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای سال اول اجرای این طرح ۴ ساله آماده شد‌ که به عرصه‌های منابع طبیعی منتقل می‌شود.

شعبانیان با پیش‌بینی اینکه امسال ۱۵۰ میلیون اصل نهال در اجرای این طرح کشت خواهد شد، گفت: برخی از نهال‌ها لازم است یک یا دو سال در نهالستان‌ها باقی بمانند تا آماده کشت شود.

دبیر اجرای کاشت یک میلیارد درخت در کشور با بیان اینکه اجرای طرح به خوبی پیش می‌رود، افزود: ‌کشت نهال کامل انجام شده و گودال درختان آماده است و همه چیز بر اساس تفاهمنامه اجرا می‌شود.

شعبانیان اضافه کرد: برای اجرای این طرح ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه برآورد شده بود اما بعداً با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خود سازمان منابع طبیعی این رقم را به ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم.

وی با بیانی که تخصیص اعتبارات به خوبی انجام نمی‌شود، افزود: با اینکه ردیف اعتباری مستقل برای اجرای این طرح بزرگ در سال اول اجرا ۲۳۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود هنوز یک ریال هم نگرفته‌ایم.

شعبانیان تخصیص اعتبارات جنگل‌ها را هم کافی ندانست و گفت: برای امسال ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار منظور شده که تاکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد» با اینکه ما در حمایت‌های دولتی از جنگل‌ها و منابع طبیعی نسبت به دنیا جلوتر هستیم، اما این حمایت‌ها طبق برآوردها حداقل باید سه برابر شود.

شعبانیان با بیان اینکه در دنیا نسبت به منابع طبیعی بی‌توجه و کم توجهی شده است، گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که میانگین سالانه ۵ میلیون هکتار جنگل و ۱۵ میلیارد درخت در دنیاز از بین می‌رود.

وی افزود: ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم که ۸.۷ کشور را پوشش می‌دهند. یعنی جزو کشورهای کم جنگل در دنیا هستیم، سرانه جنگل در کشور ۱۷۰۰ متر مربع است و این در حالیست که سرانه جنگل در دنیا به طور میانگین ۶۰۰۰ متر مربع و در آسیا نیز ۷۰۰۰متر مربع است. این یعنی کمتر از یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: از نظر کیفیت جنگل‌ها با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی در وضعیت مناسبی نیستیم، اما بهترین جنگل‌ها را از نظر تنوع و قدمت داریم. بر اساس برآوردها جنگل‌های هیرکانی قدمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون سال دارند و از نظر تنوع نیز به اندازه قاره اروپا تنوع جنگلی داریم.
وی اضافه کرد: نتیجه کم توجهی و بی‌توجهی به منابع طبیعی و جنگل‌ها در دنیا منجر به افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش گرد و غبار و ریزگردها و فرسایش خاک شده است.

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.