کد خبر : 56735
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 - 7:39

پرداخت تسهیلات ۴ درصدی برای کشت گیاه دارویی

پرداخت تسهیلات ۴ درصدی برای کشت گیاه دارویی

تسهیلات ۴ درصدی برای کشت گیاهان دارویی پرداخت می شود.

تسهیلات ۴ درصدی برای کشت گیاهان دارویی پرداخت می شود.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت تسهیلات ۴ درصدی برای کشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: تا پایان تابستان سالجاری بارانداز فیزیکی و دیجیتالی گیاهان دارویی در ۳۰ استان کشور راه اندازی می‌شود.

حسن زینلی در گفتگو با ایلنا با اشاره به ظرفیت‌‌های بالایی ایران در تولید گیاهان دارویی، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶۵ هزار هکتار از اراض کشور زیر کشت انواع گیاهان دارویی قرار دارد.

وی ادامه داد: مهمترین گیاهان کشت شده در این اراضی گل محمدی، زعفران، گشنیز، سیاه دانه، گل گاو زبان و موسیر است.

زینلی میزان مواد استحصالی از گیاهان دارویی را ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ارزش صادراتی گیاهان داوریی از کشور در سال گذشته به ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال ۹۸، در میزان ماده خشک رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته است.

به گفته وی؛ برنامه وزارت جهادکشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی با توجه به کم‌آب‌بر بودن آن‌ها است، ضمن اینکه در توسعه کشت این محصولات تولید فرآورده ثانویه و استانداردسازی با هدف ایجاد ارزش افزوده مد نظر قرار گرفته است.

زینلی با تاکید بر اینکه تولید اسانس می‌تواند یکی از بهترین گزینه برای ایجاد ارزش افزوده بالا در گیاهان دارویی باشد، تصریح کرد: تحریم موجب شده کارخانه‌های صنایع غذایی و دارویی و بهداشتی توجه بیشتری به تولیدات داخلی داشته و به دنبال جایگزینی اسانس‌های شیمیایی وارداتی با اسانس‌های گیاهی داخلی باشند.

وی افزود: با افزایش استقبال از اسانس‌های گیاهان دارویی داخلی، وزارت جهادکشاورزی از شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان خواسته است که به این بخش ورود کنند.

زینلی معتقد است؛ با اسانس گیری از گیاهان دارویی ارزش آن‌ها ۱۰ برابر می‌شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیاز به اصلاح زنجیره تامین در بخش گیاهان دارویی داریم از راه اندازی بارانداز فیزیکی و دیجیتالی گیاهان دارویی تا پایان تابستان سالجاری خبر داد.

زینلی ادامه داد: در بارانداز فیزیکی و دیجیتالی گیاهان دارویی ۳۰ استان و تمام شهرستان‌های کشور راه‌اندازی خواهد شد.

وی هدف از راه‌اندازی این بارندازها را حمایت از تولیدکنندگان، حذف دلالان و بالا بردن کیفیت محصولات گیاهان برشمرد.

زینلی توضیح داد: گیاهان دارویی در این باراندازه‌ها جمع آوری و در شرایط استاندارد نگهداری می‌شوند و همزمان به شکل دیجیتالی به مشتریان برای خرید عرضه شده تا تجار و تولیدکنندگان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

وی همچنین از پرداخت تسهیلات ۴ درصد به سرمایه‌گذارن در بخش تولید گیاهان دارویی با ثبت طرح توجهی در سامانه سیتا (سایت سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری جهاد کشاورزی) خبر داد.

زینلی گفت: علاوه بر کشت گیاهان دارویی برای تمامی بخش‌های زنجیر ارزش محصولات این گیاهان تسهیلات ۴ تا ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.