کد خبر : 60224
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 7:54

نهاده مدت‌دار در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد

نهاده مدت‌دار در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد
نهاده مدت‌دار در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد

نهاده مدت دار در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد: فروش نهاده مدت‌دار و تولید قراردادی با زنجیره‌ها به‌منظور حمایت از تولید در دستور کار قرار دارد.
به گزارش دهقان نیوز به نقل از تسنیم، حسین شیرزاد عنوان کرد: سیاست جدید این شرکت که در بازه زمانی شش‌ماهه گذشته پیگیری می‌شده است و همچنان با قدرت دنبال می‌گردد، حمایت همه‌جانبه از جامعه دامپروری و مرغداران کشور از طریق فروش نهاده مدت‌دار، تولید قراردادی با زنجیره‌ها و ایجاد آرامش حداکثری در بازار نهاده‌ها و استفاده از پتانسیل بازار بدهی با مکانیزم تأخیری استمهال است.

وی افزود: در شش‌ماهه دوم سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ هزار تن جو، یک‌ونیم میلیون تن ذرت به‌صورت نسیه و مدت‌دار با چک و سفته و ضمانت‌نامه بانکی به جامعه هدف بهره‌بردار عرضه شده است.

شیرزاد ادامه داد: در عرضه بیش از یک میلیون تنی سویا طی سال قبل حدود ۱۰۰ هزار تن کنجاله سویا به‌صورت نسیه بوده است. در مجموع بیش از ۸۷ درصد فروش‌ها در نهاده جو به‌شکل نسیه، ۷۵ درصد فروش ذرت و ۱۲ درصد کنجاله سویا نیز به‌صورت نسیه و مدت‌دار ۳ تا شش‌ماهه و در برخی استان‌های محروم ۸ماهه، به دامداران و مرغداران کشور تحویل داده شده است.

وی تصریح کرد: این سیاست‌های حمایتی با قدرت و توان بیشتر در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت تا آسیب‌های گذشته ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور، عدم تزریق سرمایه در گردش مکفی به صنعت دام و طیور و کشتار دام مولد، و رشد تعطیلی واحدهای کوچک و متوسط تعدیل و صدمات تا حدودی جبران گردد.

وی با بیان اینکه نتایج این سیاست‌های حمایتی تاکنون بازگشت بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط دام و طیور به چرخه تولید کشور را داشته است گفت: اطمینان خاطر مرغداران و دامداران از وجود وفور و فراوانی نهاده و آرامش بازار طی شش‌ماه گذشته، رشد تولید گوشت سفید، تزریق امید و روحیه مثبت تولید بین جامعه بهره‌برداران کشور، دیرکشتاری در دام سبک، تشویق به پروار‌بندی گوساله پای پروار، تشویق به جوجه‌ریزی تا ۱۵۲ میلیون قطعه، افزایش وزن مرغ‌هایی که امروزه روانه کشتارگاه‌ها می‌شوند، افزایش ذخایر گوشت کشور، جلوگیری از کشتار دام مولد و رشد اشتغال در صنعت دام و طیور و ایجاد سپهری امیدوارانه میان ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان جامعه دامپروری و مرغدار کشور می‌باشد.

شیرزاد اضافه کرد: خرید بیش‌بود یا مازاد مرغ تولید داخل از مرغداران و فعالان صنعت طیور کشور با قدرت ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تشریح کرد: در زمینه خرید مرغ داخلی؛ نیز در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۲ حدود ۳۱ هزار تن مرغ و از ابتدای سال جاری تا کنون نیز حدود ۶۰۰۰ تن مرغ از بازار جمع‌آوری و ذخیره شده است. خرید از همه اتحادیه‌های استانی، زنجیره‌ها و واحدهای مرغداری متقاضی در جریان است و تا کنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به مرغداران کشور به‌صورت نقدی و قریب به ۵۲۰ میلیارد تومان به‌اشکال تولید قراردادی و تهاتر مرغ با نهاده همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: سیاست‌های بازرگانی شرکت طی شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ با تغییر جهت اساسی “تأمین ذخایر استراتژیک کشور با خرید مرغ تولیدشده در داخل و حمایت از مرغدار داخلی و ترویج تولید قراردادی طیور” بوده است. روند خرید بیش‌بود مرغ به‌صورت نامحدود و در همه استان‌های کشور که بیش‌بود یا مازاد مرغ تولیدی دارند، همچنان ادامه دارد.

شیرزاد در تشریح سیاست‌های حمایتی شرکت در طول مدت مدیرعاملی خویش شرح داد: امروز شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خدمت بهره‌برداران دام و طیور ایران‌زمین می‌باشد و در خدمت جامعه مولدین طیور و دام برزیلی یا هر کشور دیگری نیست. ما ذخایر راهبردی مرغ‌‌مان را در زمان حاضر از تولیدکنندگان داخلی تأمین و انبارش می‌کنیم و در حال تلاشیم که امسال این اتفاق مهم برای صنعت دامپروری و تولید گوشت قرمز هم بیفتد.

شیرزاد ادامه داد: چنانکه از دو ماه پیش در فراخوان‌های عمومی بین‌المللی شرکت، خرید مرغ از منشأ خارجی را محدود نموده‌ایم تا مرغدار داخلی با اطمینان بیشتری اقدام به جوجه‌ریزی و تولید نماید. توزیع مرغ منجمد نیز به‌طور کامل متوقف گردیده است.

وی عنوان نمود: در خصوص تسویه باقی‌مانده طلب نهاده‌های موسوم به ارز اشخاص(ارز ترجیهی ۴۲۰۰تومانی) از سال ۱۴۰۱ عنوان نمود که با هماهنگی معاونت امور دام، معاونت توسعه بازرگانی، سامانه بازارگاه و بانک کشاورزی این مهم در حال انجام است.

شیرزاد در پایان یادآور شد: از سال ۱۴۰۲ با حمایتهای وزیر جهاد کشاورزی و اهتمام تیم جدید هیئت مدیره شرکت در حمایت از جامعه بهره‌برداران در مجموع عرضه این نهاده‌ها در چند ماه اخیر شتاب بیشتری گرفته و سرجمع طی ۱۱ مرحله عرضه نهاده‌ها؛ به بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تن ذرت، بیش از ۶۰۴ هزار تن جو و قریب به نیم میلیون تن کنجاله سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی رسیده است.

وی افزود: تمامی مطالبات جو و ذرت به‌طور کامل تحویل مرغداران محترم داده شده است و باقی‌مانده اندک طلب مرغداران نیز با توجه به رأی‌زنی‌های صورت‌گرفته جهت در اختیار قرار دادن منابع ارزی مصروف‌نشده مطابق وعده داده‌شده از سوی بانک مرکزی و معاونت توسعه بازرگانی وزارت متبوع، به‌محض رسیدن محموله‌ها این شرکت نسبت به بارگذاری و تحویل محموله مذکور از محل خریدها اقدام می‌نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.