کد خبر : 55604
تاریخ انتشار : شنبه 10 آبان 1399 - 4:29

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی:

در دانش کشاورزی مشکلی نداریم / باید به ترویج اهمیت بیشتری داد / متوسط عملکرد گندم ۴ تن است ولی کشاورز نمونه ۱۲ تن در هر هکتار عملکرد دارد

در دانش کشاورزی مشکلی نداریم / باید به ترویج اهمیت بیشتری داد / متوسط عملکرد گندم ۴ تن است ولی کشاورز نمونه ۱۲ تن در هر هکتار عملکرد دارد

ترویج، حلقه گمشده ارتباط بین اندیشمندان و بهره برداران است.

ترویج، حلقه گمشده ارتباط بین اندیشمندان و بهره برداران است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: حلقه گم‌شده ارتباط بین اندیشمندان و بهره‌برداران، ترویج است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، کامبیز بازرگان در هشتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست پایدار که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به برخی مشکلات بخش کشاورزی گفت: متوسط عملکرد گندم در کشور ۴ تن در هکتار است، این در حالی است که کشاورزان نمونه عملکرد ۱۲ تنی در هر هکتار دارند؛ البته در سایر محصولات مانند سیب، انار و غیره نیز تفاوت فاحش بین میانگین عملکرد و عملکرد حداکثری کشاورزان نمونه وجود دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فرسایش خاک را نیز از دیگر مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در حفظ منابع پایدار تولید، عملکرد در هکتار محصولات و درآمد کشاورزان باید بیشتر تلاش شود.

وی، بیان کرد: اگر چه تلاش‌هایی در این خصوص انجام‌شده و در سال‌های اخیر افزایش عملکرد در هکتار در تولید محصولات کشاورزی را شاهد بوده‌ایم اما در مقایسه با کشورهای مشابه، کشاورزان ما در برخی از حوزه‌ها باید پیشرفت کنند.

بازرگان درباره علت عدم پیشرفت کشاورزان در برخی از حوزه‌های کشاورزی، گفت: بررسی در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که در دانش کشاورزی مشکلی نداریم و متوسطه دانش ما از نظر دانش فارغ‌التحصیلان، ظرفیت دانشگاهی و اساتید پاسخگو است و با شاخص‌های مدنظر دنیا نیز قابل مقایسه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، حلقه گم‌شده ارتباط بین اندیشمندان و بهره‌برداران را ترویج عنوان کرد و یادآور شد: حلقه انتقال دانش بسیار مهم است و باید به آن اهمیت داده شود.

وی با تأکید بر اینکه نفوذ دانش در بخش کشاورزی پیچیدگی خود را دارد، تصریح کرد: دیر بازده بودن دانش در بخش کشاورزی، شرایط زندگی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی کشاورزان بخش دیگری از مشکلات حوزه کشاورزی در نفوذ دانش است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به شکاف بین دانش و بهره‌برداران، گفت: در دنیا ساختار تحقیقات از نظام تحقیقات ملی به تحقیقات نوآوری رسیده است و دیواری بین مروج، محقق، مدیر و ذی‌نفعان و بهره‌برداران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در نظام نوآوری محوریت را با متخصص ترویج می‌دانند، افزود: وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی ترویج، نوآوری و انتقال دانش به بهره‌برداران است و به نظر می‌رسد فعالیت‌های زیادی در این بخش امکان انجام شدن دارد.

بازرگان با بیان اینکه شرایط اقتصادی عوض‌شده و معیارهای لحاظ شده برای تولید محصولات کشاورزی تغییر یافته است، گفت: لزوم ارتقای کشاورزی دانش‌بنیان بیشتر شده و یکی از حلقه‌های گم‌شده این موضوع ترویج است؛ باید به این موضوع و جایگاه آن در سازمان‌های مختلف اهمیت بیشتری داده شود.

کد خبر ۵۰۵۷۶۹۷

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بهزاد انگورج شنبه , ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

درود
اگر می توانستند دانش کشاورزی را نفوذ دهند و استفاده کنند، هرگز وضعی بدین منوال که می بینیم ! قابل مشاهده نبود. دانش کشاورزی کلاسیک را هیات علمی در اختیار دارد و هیات های علمی عامل کار نیستند. مشکل کشاورزی اقتصادی در سطح مزرعه است و به ابزاری نیاز دارد که بتواند به دانش آموخته کشاورزی فرصت کار بدهد.
بچه به دنیا آموده و پرورش یافته کلان شهرها، که در رشته های تحصیلی کشاورزی جذب و پذیرفته می شود هرگز عامل نیست، اگر عالم باشد !