کد خبر : 55199
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهریور 1399 - 14:16

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

با ۵ برابر شدن قیمت کود و سم امکان تولید در کشاورزی نیست! / مرحله کاشت گندم ۵ میلیون هزینه دارد / قیمت گندم باید ۵ هزار تومان باشد

با ۵ برابر شدن قیمت کود و سم امکان تولید در کشاورزی نیست! / مرحله کاشت گندم ۵ میلیون هزینه دارد / قیمت گندم باید ۵ هزار تومان باشد

چطور می‌توان انتظار افزایش یا پایداری تولید را داشت؟

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به رشد چندبرابری هزینه‌های تولید چطور می‌توان انتظار افزایش یا پایداری تولید را داشت؟

علیقلی ایمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از افزایش چندبرابری هزینه‌های تولید اظهار کرد: با توجه به افزایش ۵ برابری قیمت سموم و کود، امکان تولید برای کشاورزان وجود ندارد چرا که در مرحله کاشت، گندمکاران برای هر هکتار گندم ۵ میلیون تومان باید هزینه کنند.

او افزود: با وجود آنکه ۷۵ درصد کشاورزان خرده پا هستند، توان خرید نهاده با نرخ فعلی را ندارند که این امر معیشت کشاورز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشاورز بدون کود و آفت کش نمی‌تواند مراقبت‌های لازم در برابر عوامل خسارت زا انجام دهند، بیان کرد: علی رغم آنکه در سال جهش تولید قرار دادیم، اما اتخاذ برخی تدابیر همچون حذف یارانه نهاده‌های تولید و تاخیر در اعلام‌نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی امری نگران کننده است.

او قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با افزایش هزینه‌های تولید و احتساب ۱۵ درصد سود منطقی برای کشاورز، قیمت واقعی هر کیلو گندم ۵ هزار تومان است و اعلام پایین‌تر از این نرخ بیانگر کاهش سود کشاورز است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ماشین آلات و دنباله بند‌ها بیان کرد: با توجه به رشد چندبرابری هزینه‌های تولید چطور می‌توان انتظار افزایش یا پایداری تولید را داشت، این در حالی است که دولت با اعلام قیمت مناسب و در نظرگرفتن خط اعتباری مشخص برای نهاده‌های تولید در قالب کارت اعتباری و تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند کشاورزان را به امر تولید تشویق و ترغیب کند.

ایمانی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم، تولید گندم به ۱۵ تا ۱۵.۵ میلیون تن رسید که با این وجود حتی برای ذخایر استراتژیک نیازی به واردات نداریم.

او از آغاز کشت گندم در استان‌های سردسیر خبر داد و گفت: اگر کشاورز بدون کود اقدام به کشت گندم کند، گیاه به سبب فقدان تغذیه مناسب عملکرد مناسبی ندارد، در حالیکه با اعلام نرخ مناسب کشاورزان از بلاتکلیفی خارج می‌شوند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش چند برابری هزینه‌های تولید و نگرانی از آینده تولید، نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جمهوری و دولت ارسال کرده‌ایم تا تصمیماتی را اتخاذ نکنند که تولید تحت تاثیر آن قرار بگیرد و به عبارت دیگر استمرار خودکفایی گندم مستلزم حمایت همه جانبه از بخش تولید است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.