کد خبر : 54617
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 تیر 1399 - 9:12

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور:

الگوی کشت نیازمند فرهنگ سازی و ضمانت کافی برای کشاورزان است / زیرساخت‌ اجرای الگوی کشت وجود ندارد / اگر تشکل‌های کشاورزی حمایت شوند می توانند الگوی کشت را اجرا کنند

الگوی کشت نیازمند فرهنگ سازی و ضمانت کافی برای کشاورزان است / زیرساخت‌ اجرای الگوی کشت وجود ندارد / اگر تشکل‌های کشاورزی حمایت شوند می توانند الگوی کشت را اجرا کنند

تنها تدوین طرح و ارائه برنامه کافی نیست.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی تدوین شده و این طرح مورد استقبال تشکل‌های بخش خصوصی نیز قرار گرفته است؟ گفت: تکمیل کننده این طرح، مدیریت صحیح و ایجاد بازار مناسب است. اگر طرح اجرا شود و ضمانتی وجود نداشته باشد که محصولات کشاورزان با قیمت مناسب و به موقع به فروش برسد، بعد از مدتی سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت.

محمد شفیع ملک زاده افزود: تنها تدوین طرح و ارائه برنامه کافی نیست مساله ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن است.

وی تاکید کرد: مساله فقط برنامه دادن و تدوین طرح نیست مساله ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن است. در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: به عنوان مثال امسال برنامه کشت که از سوی وزارت جهاد برای پیاز در مناطق کهنوج و جیرفت ارائه شده بود این بوده که کشت نباید بیشتر از ۵۵۰۰ هکتار باشد اما کشتی که انجام شده دو برابر این میزان و حدود ۱۱ هزار هکتار است! دلیل این مساله نیز عدم فرهنگ سازی و عدم وجود ضمانت کافی برای کشاورزان است.

وی درباره اینکه بنابراین زیرساخت‌های لازم در کشور برای اجرای چنین طرحی در حال حاضر وجود ندارد؟ گفت: خیر فعلاً چنین زیرساخت‌هایی فراهم نیست. همانطور که اشاره کردم در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی هنوز مشکلات اساسی وجود دارد و همچنین در بسیاری از زمینه‌های دیگر. ضمن اینکه نه دولت توان تأمین منابع لازم برای اجرای چنین طرحی را دارد و نه تشکل‌های کشاورزی حمایت می‌شوند که بتوانند چنین کاری را انجام دهند. اگر تشکل‌های کشاورزی حمایت شوند می توانند الگوی کشت را اجرا کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.