کد خبر : 52877
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آذر 1398 - 19:18

اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم بکجا رسید؟

اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم بکجا رسید؟

به اصلاح نرخ خرید تضمینی مطابق با هزینه‌های تولید امیدوار هستیم.

به اصلاح نرخ خرید تضمینی مطابق با هزینه‌های تولید امیدوار هستیم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از این مسئله که تاکنون نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح نشده است، اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های مکرر تغییری در نرخ خرید تضمینی گندم تاکنون حاصل نشده و همچنان اوضاع طبق روال قبل است.

عطاء الله هاشمی افزود: در جلسه اخیر شورای مرکزی بنیاد ملی گندمکاران کماکان مسئولان بر اصلاح قیمت تضمینی گندم به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اصرار دارند که امیدواریم هر چه سریع‌تر مسئولان امر تمهیداتی در این ارتباط بیندیشند.

هاشمی با اشاره به اینکه کاهش سطح زیر کشت گندم در تمامی استان‌ها مشهود است، بیان کرد: با توجه به نبود تطابق میان هزینه‌های تولید با نرخ خرید تضمینی گندم، سطح زیر کشت گندم حداقل ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تا پایان فصل کشت گندم زمان زیادی باقی نمانده است، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن بود که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته نرخ خرید تضمینی گندم تا ۲۰ آذر اصلاح شود تا کشاورزان بتوانند در مدت زمان باقی مانده اقدام به کشت محصول کنند، اما تاکنون خبری از اصلاح نرخ خرید تضمینی نیست.

هاشمی از افت ۲۰ درصدی تولید گندم در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که در صورت اصلاح نشدن نرخ خرید تضمینی، تولید گندم به ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن برسد، هر چند میزان دقیق تولید به بارش و پراکنش آن بستگی دارد.

وی با انتقاد از حذف بودجه حمایتی خودکفایی گندم در سال ۹۹ بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه، بودجه حمایتی خودکفایی گندم در سال ۹۹ را حذف کرده است در حالی که طی سال‌های گذشته اعتبارات این بودجه صرف آموزش و مسائل ترویجی کشاورزان در زمینه کاشت، داشت، برداشت، مکانیزاسیون، بذر و … می‌شد که در پایداری تولید تاثیر به سزایی داشت و حال با حذف این بودجه معلوم نیست چه بلایی سر خودکفایی گندم و پایداری تولید آید.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم که تمهیداتی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده بیندیشد چرا که در غیر این صورت شاهد کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت و ۲۵ درصدی تولید خواهیم بود که بدین ترتیب امنیت غذایی در ارتباط با خودکفایی گندم که پس از سال‌ها مشقت به دست آمده از بین می‌رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه به اصلاح نرخ خرید تضمینی مطابق با هزینه‌های تولید امیدوار هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 7 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.