کد خبر : 57573
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 5:52

احتمال بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم

احتمال بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم

این امکان وجود دارد که باتوجه به تورم حاکم در کشور در این نرخ تجدید نظر صورت بگیرد.

رییس بنیاد ملی توانمند سازی گندمکاران ایران گفت: قیمت خرید تضمینی گندم ۷۵۰۰ تومان اعلام شده است که این نرخ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت. البته این امکان وجود دارد که باتوجه به تورم حاکم در کشور در این نرخ تجدید نظر صورت بگیرد.

علیقلی ایمانی در گفتگو با ایلنا با اشاره به فاکتورهای تعیین نرخ تضمینی گندم گفت: نرخ تضمینی خرید گندم باید پیش از آغاز سال زراعی مشخص و ابلاغ شود. فاکتورهایی که با توجه به آن نرخ خرید گندم مشخص می‌شود عبارت است از احتساب هزینه‌های تولید به اضافه سود معقول برای کشاورز، محاسبه تورم و میزان واردات  گندم.

وی با اشاره به اعضای شورای قیمت‌گذاری بیان کرد: در این شورا وزیر جهاد کشاورزی، یک نفر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزیر اقتصاد، یک عضو از بنیاد ملی گندم‌کاران، رییس نظام صنفی کشاورزی، رییس اتحادیه تعاونی روستایی و  ۲ کشاورز نخبه به انتخاب وزیر حضور دارند.

عضو شورای قیمت گذاری گندم ادامه داد: سود معقول برای کشاورز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در نظر گرفته می‌شود که معمولا ۲۰ درصد یعنی سود بالا محاسبه می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: این امکان وجود دارد که نرخ خرید تضمینی گندم با توجه به تورم موجود بازنگری شود. در حال حاضر نرخ ۷۵۰۰ تومان مصوب شده است و کشاورزان بر پایه همین قیمت تولید را انجام می‌دهند.

این فعال اقتصادی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی خرید گندم، افزود: سال زراعی ۹۸ قیمت خرید گندم ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و گندم از کیلویی ۲۵۰۰ تومان به ۵ هزار تومان شد.

وی بابیان اینکه نزدیک به ۴ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت گندم رفته است، تصریح کرد: در مناطق سردسیری و معتدل گندم زیرکشت رفته است و کم‌کم کشت در مناطق جنوبی هم آغاز شده است. امیدواریم بتوانیم سطح زیر کشت گندم را به ۶ میلیون هکتار برسانیم تا بتوانیم گندم مورد نیاز کشور را تهیه و تامین کنیم.

ایمانی بارندگی در سال جاری را مناسب عنوان کرد و افزود: کشت گندم در سال جاری مناسب است و امید داریم که بتوانیم به خودکفایی در این زمینه برسیم و سال آینده دیگر نیازی به واردات گندم نداشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 7 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.