کد خبر : 32974
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1396 - 11:15

۸۵ درصد کمک‌های راه اندازی آبیاری نوین بلاعوض است

دولت در زمینه توسعه روش‌های نوین آبیاری به کشاورزان کمک می‌کند.

دولت در زمینه توسعه روش‌های نوین آبیاری به کشاورزان کمک می‌کند.

 

 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با بیان اینکه دولت سالانه ۱۳۰۰ تا۱۴۰۰ میلیون تومان در زمینه توسعه روش‌های نوین آبیاری به کشاورزان کمک می‌کند گفت: در حدود ۸۵ درصد این کمک‌ها، بلاعوض است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از مهر، احمد کبیری با اشاره به حیاتی بودن مبحث مدیریت منابع آب اظهار داشت: از دیرباز این مبحث مورد توجه بوده و با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد اجداد ما در گذشته عاقلانه‌تر با وضعیت کم آبی کنار آمده و نظمی ایجاد کرده بودند تا برداشت‌های آنان بیش از ظرفیت طبیعت نباشد و همین امر موجب حیات و استمرار تمدن ۷ هزار ساله ایران بوده است.

وی یکی از بدیعی‌ترین ابتکارات نیاکان ما را، ابداع قنوات و کاریزها دانست و افزود: آنان با تکنولوژی آن زمان توانسته‌اند آب مورد نیاز را از منبع مورد اطمینان تأمین کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به این مطلب که مدیریت منابع آبی در دهه‌های گذشته دستخوش یک نابسامانی شده است، افزود: مهم‌ترین این نابسامانی‌ها در ابتدای انقلاب بود که بجای مدیریت علمی، تأمین رضایت کشاورزان مد نظر قرار گرفت؛ این موضوع باعث تشویق بی مورد کشاورزان شده و توسعه کشاورزی سبب شد تا به منابع محدود آبی کشور لطماتی وارد شود که در ادامه بزرگ‌ترین لطمات به منابع آب زیرزمینی در دولت گذشته اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: صدور صدها هزار مجوز برای چاه‌های غیر مجاز و عدم رعایت حریم‌های آبی موجب شد تا لطمات جبران ناپذیری به منابع آبی کشور وارد شود.

کبیری با اظهار تأسف از اینکه دولت یازدهم وارث چنین وضعی در منابع آبی کشور بوده و تمام تلاش خود را برای پایداری منابع آبی نموده است، افزود: با تلاش وزارت نیرو در دولت یازدهم موضوع آب که برای بسیاری موضوع مهمی به شمار نمی‌رفت اهمیت پیدا کرد و در زمان حاضر می‌شود گفت که، مسئله آب و خطر بی آبی در حال تبدیل شدن به یک گفتمان ملی است که می‌تواند خیلی از اتفاقات رخ داده در گذشته را مدیریت کرده و از تکرار آن جلوگیری کرد.

وی همچنین با یادآوری اینکه در دولت یازدهم روند تخریبی پیشین در خصوص منابع آبی مهار شده است، افزود: این موضوع به این معنا نیست که در زمان کنونی با تخریب منابع آبی مواجه نیستیم زیرا امروزه هم با میلیون‌ها کشاورز بهره بردار و ده‌ها میلیون شهروند سر و کار داریم که هر یک به نوعی مصرف کننده آب هستند لذا، باید طرح‌های بازدارنده زیادی اجرایی شود تا بتوانیم کنترل کامل منابع آبی را در دست بگیریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: واقعی شدن قیمت آب و آموزش فرهنگ مدیریت مصرف می‌تواند دو عامل اصلی برون رفت از چالش موجود آبی کشور باشد.

کبیری با بیان اینکه برای برون رفت از چالش‌های موجود در بخش آب کشور، بجز فرهنگ سازی بایستی به آموزش بهره برداران منابع آبی که عمده آن‌ها در بخش کشاورزی فعال هستند بیشتر توجه شود، اظهار داشت: یادگیری روش‌های جدید باعث بهره‌وری و افزایش سود دهی آب شده و از سویی نیز به حفظ ذخایر کمیاب آبی کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: باید با کسانی که این موارد را رعایت نمی‌کنند برخورد جدی شده و از کاشت محصولات پر آب بر نیز به شدت جلوگیری شود.

وی با اشاره به طرح بزرگ ۵۰۰ هزار هکتاری اصلاح و توسعه مناطق کشاورزی در منطقه خوزستان و ایلام با اعتبار اولیه ۱.۵ میلیارد دلار که توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است بیان داشت: با توجه به این هزینه قابل توجه، اگر کشاورزان ما که تا چندی پیش از آبیاری سنتی و غرقابی استفاده می‌کردند، آموزش نبینند این سرمایه گذاری نمی‌تواند مثمر ثمر باشد.

 

کبیری با بیان اینکه دولت سالانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ میلیون تومان در زمینه توسعه روش‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار به کشاورزان کمک می‌کند، افزود: در حدود ۸۵ درصد این کمک‌ها به صورت کمک بلاعوض دولت به کشاورزان خواهد بود.

وی ادامه داد: کشاورزی که تا دیروز با این سامانه آشنایی نداشته اگر امروز آموزش نبیند نمی‌تواند از این سامانه بخوبی بهره‌برداری کند لذا یا طول آمار سامانه کاهش می‌یابد یا اهداف مربوط به مدیریت و صرفه جویی به صورت مطلوب محقق نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.