کد خبر : 5373
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اسفند 1394 - 22:34

۶۰ درصد مراتع کشور فقیر است

دهقان نیوز / در مراتع فقیر پوشش گیاهی کمتر از ۲۵ درصد است که در این مناطق امکان فرسایش بادی و آبی بسیار زیاد است چرا که آب کمتر در عرصه نفوذ می کند.

دهقان نیوز / در مراتع فقیر پوشش گیاهی کمتر از ۲۵ درصد است که در این مناطق امکان فرسایش بادی و آبی بسیار زیاد است چرا که آب کمتر در عرصه نفوذ می کند.

ابوالفضل یاوری در نشست با خبرنگاران استان خراسان شمالی اظهار کرد: سرانه مرتع جهان هشت دهم هکتار است که این سرانه در کشورمان ۱٫۷ هکتار است.
وی افزود: ۸۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از عرصه های کشور را مراتع تشکیل می دهد که از مجموع این میزان تنها هشت درصد مراتع خوب است که پوشش بالای ۷۵ درصد دارد.
وی با بیان اینکه ۲۳ درصد از مراتع سطح کشور نیز متوسط است افزود: در مراتع فقیر پوشش گیاهی کمتر از ۲۵ درصد است که در این مناطق امکان فرسایش بادی و آبی بسیار زیاد است چرا که آب کمتر در عرصه نفوذ می کند.
وی بر تقویت پوشش گیاهی در مناطق متوسط و فقیر تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت های مختلف از جمله مردم و بهره برداران استفاده و این عرصه ها را تقویت کرد.
وی برنامه این سازمان را استفاده از مشارکت مردم در سال آینده دانست و افزود: وقتی کارها به مردم واگذار شود به بهترین نحو اجرا خواهند کرد و رفع تصرفات نیز کاهش می یابد.
یاوری با بیان اینکه وضعیت و شرایط کشور خشک و نیمه خشک و از تنش های خشکی اجتناب ناپذیر است گفت: بارندگی نیز پراکنش مناسبی ندارد و همچنین دوره های خشکسالی از ترسالی در کشور طولانی تر است.
وی گفت: نبود پراکنش مناسب، استفاده بیش از ظرفیت از مراتع باعث شده است که پوشش گیاهی و تنوع گونه های گیاهی در عرصه های منابع طبیعی از جمله مراتع کاهش یابد.
وی افزود: با توجه به تغییر اقلیم هم اکنون برنامه هایی که برای احیا و تقویت عرصه های منابع طبیعی وجود دارد نیز تجدید نظر شده است و ایستگاه های تولید بذر در کشور گونه های گیاهی و بذوری را در دستور مطالعه با چشم انداز ۲۰ ساله قرار داده اند که نیاز آبی کمتری داشته باشند و همچنین نسبت به تنش ها نیز مقاوم تر هستند.
وی اظهار کرد: پنج منطقه جغرافیایی در کشور وجود دارد از نظر ناحیه رویشی از نظر پوشش گیاهی و میزان بارندگی متفاوت است که باتوجه به این امر بذور مرتعی و گونه های گیاهی تولید و در راستای حفظ و احیا کشت می شود.
وی با بیان اینکه بعد از پیرزی انقلاب اسلامی بهره برداری از جنگل ها افزایش یافت گفت: در سال های گذشته جلوی این کار گرفته شده و این روند کاهشی بوده است و سالانه چهار میلیون هکتار جنگل دست کاشت نیز در سطح کشور افزوده می شود.
وی سطح جنگل های کشور را ۱۴ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: سرانه جنگل در کشور یک هزار و ۷۰۰ متر مربع است که این سرانه در جهان شش هزار و ۲۰۰ متر مربع است.

*** دو هزار و ۴۰۰ گونه گیاهیی دارویی و صنعتی در کشور وجود دارد
مدیر کل دفتر فنی و مرتع سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هفت هزار گونه گیاهی در سطح کشور شناسایی شده است گفت: از مجموع این گونه ها دو هزار و ۴۰۰ گونه دارویی و صنعتی هستند که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد اما متاسفانه به علت نبود فناوری صنایع وابسته بیشتر دارو های گیاهی به صورت خام از کشور صادر می شود.
وی اظهار کرد: صادرات خام محصولات دارویی و صنعتی از کشور ارزش افزوده ندارند بلکه همان گیاهان در سایر کشور ها فراوری می شود که چندین برابر ارزش افزوده دارد.
وی افزود: سالانه بیش از دو میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی از کشور داریم که از نظر وزنی چهار تا شش هزار تن است.
یاوری اظهار کرد: بهترین گیاهان دارویی در کشور وجود دارد که بسیار نیز غنی هستند و حتی برخی از گونه ها تنها در این سرزمین یافت می شود که اگر در فرایند فراوری قرار گیرد ارزش افزوده بسیاز زیادی خواهد داشت.

***در حسابداری ملی از مراتع تنها ارزش علوفه محاسبه می شود
یاوری افزود: در حسابداری ملی از مراتع تنها ارزش تولید و قیمت علوفه محاسبه می شود و به ارزش زیست بوم و زیست محیطی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.