کد خبر : 44625
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مهر 1397 - 11:41

۱۵ مهر؛ روزی برای روستا

سال‌هاست که خشکسالی، بیکاری و نبود آب به عواملی برای مهاجرت روستائیان از روستاها تبدیل شده است.

سال‌هاست که خشکسالی، بیکاری و نبود آب به عواملی برای مهاجرت روستائیان از روستاها تبدیل شده است. این روزها در کمتر روستایی نیروهای جوان دیده می‌شوند. آن‌هایی که مانده‌اند اغلب پیرمردان و افرادی هستند که قادر به رفتن نیستند و پای رفتن ندارند.

به گزارش ایسنا، روز شمار تقویم که ورق می‌خورد به ۱۵ مهر ماه روزی که از آن به نام روستا نامگذاری شده می‌رسیم، روزی که در آن بسیاری با گرفتن همایش‌های مختلف از کارهای انجام شده و بسیاری از مشکلات و کارهایی که تنها در حد حرف باقی مانده است سخن می‌گویند.

براساس آنچه معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به ایسنا گفته است؛ به دلیل بسیاری از مشکلات اکنون بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین هستند که ۹۵ درصد این افراد را روستائیان و عشایر تشکیل می دهند.

سعیدرضا جندقیان با بیان اینکه در هر پنج سال شاهد کاهش ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی هستیم، می‌گوید: اکنون در حدود ۷۰۰۰ روستای خالی از سکنه در کشور داریم که رها شده هستند.

براساس آخرین آمار در کشور ۶۵ هزار آبادی وجود دارد که ۳۸ هزار آن بالای ۲۰ خانوار هستند. از سویی طبق پیش بینی‌های کارشناسان طی ۳۰ سال آینده تنها ۱۶ درصد از جمعیت در روستاها باقی خواهد ماند.

قریب به دو دهه اخیر ۱۵۰ روستای منطقه ترشیز که شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن می‌شوند به خاطر خشکسالی‌های شدید و نبود اشتغال اقدام به مهاجرت کرده‌اند.

می‌دانم که می‌دانند چقدر ارتباط با مردم اهمیت دارد و روستاگردشی ها و درد دل روستائیان با مسئولان چقدر در ایجاد اعتماد اجتماعی موثر است اما مدتهاست که در این شهر همانند گذشته از روستاگردشی مسئولان برای بررسی مشکلات روستائیان خبری نیست.

وقتی بخشدار مرکزی کاشمر روستائیان را پایه و ریشه‌های اصلی زندگی اجتماعی می‌داند و می‌گوید روستا به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیت کشور محسوب می‌شود اما بسیاری از روستائیان سخنان مسئولان را تنها در حد حرف دانسته و معتقدند فقط در زمان انتخابات به فکرشان می افتند.

اما با این وجود سعید چیتی می‌گوید: طی مدت چندین ماه گذشته تمام تلاش مسئولان برفراهم نمودن توسعه متوازن، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و توریستی، فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم و ایجاد فضای آرام برای ساکنین روستاهای منطقه، توسعه صنایع کوچک، کارآفرینی اقتصادی، افزایش مشارکت اجتماعی، نظام مند نمودن مشارکت‌ها و اشتغال زیربنایی در حوزه صنایع تبدیلی و کشاورزی و… بوده است.

وی عنوان می‌کند: در پی نگاه ویژه دولت به توسعه پایدار در روستاها سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسته بابت اشتغال پایدار روستایی در شهرستان پرداخت شده است.

در این میان اما مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی در گفت‌و گو با ایسنا می‌گوید: اکنون اکثر روستاها فاقد شناسنامه هستند و از سویی در برخی روستاها مهاجرت و برخی دیگر جمعیت افزایش یافته است.

محمدعلی همدمی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال جاری برای ۴۸۰ روستا برنامه توسعه اشتغال تهیه شده است، عنوان می‌کند: خشکسالی موجب مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها از جمله مشهد شده است.

وی که تمام تلاش مسئولان را در ایجاد زمینه‌های لازم برای مهاجرت معکوس روستائیان اعلام می‌کند، می‌افزاید: براساس برنامه ریزی های انجام شده بر روی ۱۲۰ روستای خالی از سکنه تلاش می شود با ایجاد اشتغال و فراهم کردن زیرساخت های لازم مهاجرت معکوس صورت گیرد.

بدون شک مسوولان در جریان مشکلات موجود در روستاها هستند و کسی نمی‌تواند منکر وجود این مشکلات شود، اما همه واقف هستیم که اگر مشکلات پیش رو با تدبیر و درایت رفع شود بدون شک روستا بهترین مکان برای ماندن خواهد بود.

با این وجود اما نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی حاشیه‌نشینی را نتیجه بی‌توجهی به روستاییان می‌داند و می‌گوید: بسیاری از روستائیان از درآمد کافی و اشتغال مناسب محروم هستند.

بهروز بنیادی با تاکید براینکه پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب وضعیت روستائیان باید بسیار بهتر از آنچه اکنون است باشد، اظهار می‌کند: همه مسئولان در رفع مشکلات روستائیان موظف هستند.

وی با اعلام اینکه بدون شک حل نشدن مشکلات روستاییان، مهاجرت به شهرها را از آنچه اکنون است بیشتر افزایش می‌دهد، عنوان می‌کند: تنها با تبلیغ نمی‌توان روستاییان را مجاب به ماندن در روستاها نمود.

بنیادی با بیان اینکه برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار بود، می‌افزاید: به رغم تمامی اقدامات صورت گرفته اما هنوز در رفع تمامی مشکلات روستائیان راه درازی در پیش داریم.

باور کنید نمی‌توان همه امور را از پشت میز اداره کرد، از مسئولان می‌خواهیم فریادهای روستائیان که از سردرد است را به خوبی بشنوند و اگر وعده‌ای می‌دهند قبلش بدانید عملی می شود چون مردم این دیار از وعده هایی که فقط در حد وعده باقی مانده است خسته شده‌اند.

حق مردمی که صورت شان را با سیلی سرخ نگه می دارند اما باز هم ارادتشان به نظام باقی است و علی رغم تمام وعده‌های رنگارنگ مسئولان و مشکلات موجود، ذره‌ای پشت به نظام نکرده‌اند این نیست.

هنوز هم وقتی پا به بسیاری از روستاها می گذاری زندگی در آنها جریان دارد، بوی نان داغ به مشام می رسد هنوز هم می‎شود به داشتن روستاهایی آباد امید داشت. به امید داشتن روستاهایی آباد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.