کد خبر : 17028
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1395 - 9:25

یک مسئول جهاد کشاورزی ؛ کشاورزان را دنبال نخود سیاه فرستاد

نخود سیاه یکی از انواع حبوبات است که گیاه آن کم توقع است و در اراضی بسیار ضعیف و کم بازده که کشت سایر حبوبات مقرون به صرفه نیست می توان کشت کرد.

نخود سیاه یکی از انواع حبوبات است که گیاه آن کم توقع است و در اراضی بسیار ضعیف و کم بازده که کشت سایر حبوبات مقرون به صرفه نیست می توان کشت کرد.

مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی زارعان این استان را توصیه به کشت نخود سیاه در سطح مزارع دیم کم بازده کرد.

یک مسئول جهاد کشاورزی خراسان شمالی زارعان را به دنبال نخودسیاه می فرستد.

محمد نقی کاظمیان اظهار کرد: نخود سیاه یکی از انواع حبوبات است که گیاه آن کم توقع است و در اراضی بسیار ضعیف و کم بازده که کشت سایر حبوبات مقرون به صرفه نیست می توان کشت کرد.

وی افزود: نخود سیاه بعد از فراوری تبدیل به لپه خواهد شد که هم اکنون کشت نخود سیاه در برنامه این استان قرار گرفته است تا در دیم های کم بازده کشت شود و از این ناحیه به کشاورزان نیز کمک خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح مزارع این استان عدس، نخود، لوبیای چیتی، قرمز، سفید و لوبیای چشم بلبلی و ماش تولید می شود گفت: به کشاورزان این استان توصیه می شود که نخود سیاه و ماش را نیز بیشتر در دستور کار کشت قرار دهند.

مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری در سطح ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار از کشتزار های این استان انواع حبوبات کشت شده است که پیش بینی می شود از این سطح هشت هزار و ۶۰۰ تن انواع حبوبات برداشت شود.

کاظمیان میانگین تولید حبوبات در این استان را ۸۷۰ کیلوگرم در مزارع آبی و دیم عنوان کرد و افزود: کشاورزان در راستای افزایش تولید در واحد سطح باید حبوبات را در فصل زمستان کشت کنند تا از بارنگی فصلی و رطوبت زمستانه استفاده مطلوب را ببرند که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش عملکرد محصول را نیز خواهند داشت.

وی گفت: تا پایان برنامه ششم سطح زیر کشت حبوبات در این استان باید به ۲۵ هزار هکتار برسد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی تولید می شود.

این استان با جمعیت ۹۲۵ هزار نفر بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.