کد خبر : 24210
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1395 - 19:56

گندمکاران در انتظار اعلام نرخ خرید تضمینی

بر اساس قانون، دولت باید برای مدیریت و برنامه ریزی کشاورزان در هر فصل زراعی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریور ماه اعلام کند.

گندم کاران در انتظار اعلام نرخ خریدتضمینی/ ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار زمین زیرکشت رفت

اسماعیل اسفندیارپور افزود: با وجود این که وزارت جهادکشاورزی نرخ پیشنهادی محصولات کشاورزی خرید تضمینی را در شهریور ماه جاری به شورای اقتصاد تسلیم کرد، اما تاکنون این شورا نرخ خرید تضمینی را اعلام نکرده است که این امر می تواند منجر به سردرگمی کشاورزان در برنامه کشت شود.
به گفته وی، براساس قانون، دولت باید برای مدیریت و برنامه ریزی کشاورزان در هر فصل زراعی نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریور ماه اعلام کند. در دولت یازدهم هر ساله نرخ خرید تضمینی به موقع اعلام می شد اما امسال با اندکی تاخیر روبرو شده است.

** امسال ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار زمین زیرکشت گندم رفت
اسفندیارپور درباره سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری اظهارداشت: براساس برنامه ریزی باید هر ساله بخشی از سطح زیرکشت گندم کاهش می یافت که امسال مقرر شد گندم در سطح ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار کشت شود. سال گذشته سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار رسیده بود.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی افزود: در مجموع تاکنون ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار از این اراضی زیرکشت گندم آبی و دیم رفته، به نحوی که ۴۴۵ هزار هکتار گندم آبی و ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.
اسفندیارپور با اشاره به این که تاکنون ۴۶ درصد کشت گندم در کشور انجام شده است، افزود: دوره کشت گندم در استان های گرم و خشک کشور نیز تا پایان آذرماه جاری پایان می یابد.

** دوره کشت گندم کشور ۱۰۰ روز است
اسفندیارپور با بیان این که دوره کشت گندم در سراسر کشور حدود ۱۰۰ روز است، تصریح کرد: اواخر شهریور ماه کشت گندم استان های سرد و معتدل شروع شد که تاکنون ۲۰ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران ، چهار محال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد ، مرکزی و همدان را شامل می شود و این کشت تا پنجم آذر ماه ادامه دارد.

** رشد ۱۸ درصدی تهیه بذر گندم نسبت به سال گذشته
مشاور وزیر جهادکشاورزی از تامین ۴۳۵ هزارتن بذر گندم گواهی شده در کشور خبرداد و گفت: بذر مورد نیاز کشت گندم کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم حتی امسال بذر تهیه شده نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است.
به گفته اسفندیارپور، ۱۰۰ درصد بذر گندم کشور از منابع داخلی تامین می شود.
وی اظهار داشت: بذر گواهی شده توسط شرکت های تولیدکننده بذر تهیه و تامین و با قیمت ۱۵ هزارو ۶۰۰ ریال( یک هزارو ۵۶۰ تومان) در اختیار کشاورزان و گندم کاران سراسر کشور قرار گرفته است.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی ارقام بکارگرفته شده گندم را ۶۶ نوع رقم عنوان کرد و گفت: ۴۴ نوع از این ارقام برای کشت آبی و مابقی برای کشت دیم مورد استفاده قرار می گیرد.

** کشاورزان گندم بوجاری و ضدعفونی استفاده کنند
اسفندیارپور به تولیدکنندگان گندم توصیه کرد برای دستیابی به عملکرد مطلوب به طور قطع از بذور گواهی شده، مصرف بهینه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه براساس نظر کارشناسان خاک شناسی و کشت خطی استفاده کنند.
وی ادامه داد: کشاورزان می توانند از بذور گندم تولیدی خود به مدت یک تا سه سال در کشت استفاده کنند اما این مهم نیازمند توجه به برخی مسایل فنی از جمله ضدعفونی و بوجاری کردن بذور است. بذوری که این عملیات را طی نمی کنند از عملکرد پایین و غیرکیفی برخوردارند.
مجری طرح گندم افزود: امکانات برای بوجاری و ضدعفونی کردن بذور کشاورزان در تمامی استان های کشور فراهم است و مشکلی در این زمینه نیز نداریم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال از سوی دولت خریداری و بهای آن به طور کامل به حساب گندمکاران واریز شد.
امسال هر کیلوگرم گندم معمولی با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم با نرخ ۱۳ هزار و ۶۸ ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید خریداری شد.
این درحالیست که سال گذشته نزدیک به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که از این میزان هشت میلیون و ۸۰ هزار تن آن با قیمت گندم معمولی (گندم نان) ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم با نرخ ۱۱ هزار و ۸۸۰ ریال خریداری شده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.