کد خبر : 44312
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1397 - 13:32

گندمکاران تافته جدا بافته از تورم!

قیمت نرخ تضمینی گندم در سال ۹۷ بدون تغییر نسبت به سال قبل از آن بود که این امر نارضایتی گندمکاران را به‌دنبال داشت.

قیمت نرخ تضمینی گندم در سال ۹۷ بدون تغییر نسبت به سال قبل از آن بود که این امر نارضایتی گندمکاران را به‌دنبال داشت.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا، در حالی که امسال شاهد افزایش قیمت سموم، بذر و هزینه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، حقوق و دستمزد کارگر و … بودیم اما قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرد و با همان قیمت ۱۳۰۰ تومان از کشاورز خریداری شد.

بیش از ۷۰ درصد اقتصاد استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر پایه کشاورزی است و بر اساس آمارها، ۳۸ درصد درآمد مستقیم اقتصادی استان از بخش کشاورزی به دست می آید و گندمکار سهم زیادی در این بخش دارند.

۲۲ آذر سال ۹۵ بود که جشن خودکفایی گندم پس از ۱۲ سال باحضور دکتر روحانی، رئیس جمهور در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد و این امر نشان دهنده اهمیت این محصول است. حال برای تداوم خودکفایی در تولید گندم باید کشاورز را راغب به کشت این محصول کرد نه اینکه آن را دلسرد کرد.

بسیاری از کشاورزان استان در طول سال کشت تک محصولی گندم دارند و تمام زندگی آنها وابسته به این محصول است. کشاورزی که مانند تمامی مردم جامعه با افزایش قیمت ها در بخش های مختلف اقتصادی، ‌خدماتی و… مواجه است، سال زراعی ۹۶- ۹۷ را با همان درآمد سال زراعی قبل از آن سپری کرد.

حال با آغاز فصل کشت این محصول و در آستانه قیمت گذاری آن باید دید که آیا امسال قیمت این محصول از سوی شورای عالی اقتصاد افزایش می یابد؟ و یا اینکه این افزایش قیمت احتمالی برای کشاورزان راضی کننده است یا خیر؟ به گفته برخی کارشناسان بر اساس برآوردهایی که صورت گرفته اگر قیمت گندم ۲۵ درصد افزایش پیدا نکند کشت این محصول برای کشاورزان اقتصادی نیست.

دبیر مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در ای‌باره می‌گوید: ثابت ماندن قیمت گندم کم لطفی در حق کشاورزان کل کشور به خصوص کشاورزان استان بود که مرغوب ترین گندم کشور را تولید می کنند.

«شهرام کوسه غراوی» تصریح کرد: امسال میزان پیشنهادی قیمت خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۷۰۰ تومان بوده اما قیمت ۱۵۴۰ تومان مصوب شد. البته این میزان هنوز از سوی شورای عالی اقتصاد ابلاغ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم تورمی که در کشور حاکم است، این قیمت مصوب شده نیز برای کشاورز به صرفه نیست. البته مشکل دیگری که وجود دارد پرداخت نشدن به موقع وجوه گندم است. شاهدیم که مطالبات آنها بعد از چند ماه پرداخت می شود.

«کوسه غراوی» افزود: در این راستا مجمع نمایندگان استان، ‌استاندار گلستان و تمام دست‌اندرکاران امر پیگیری‌های زیادی را در سطح کشور انجام دادند. دیداری را با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص پرداخت به موقع وجوه گندمکاران داشتیم اما جواب‌های دکتر نوبخت قانع‌کننده نبود.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان با تأکید بر این‌که کشاورز باید انگیزه کافی را داشته باشد، گفت: این‌که کشاورزان چندین ماه بعد از تحویل محصول وجه خود را دریافت‌کننده زیبنده نیست.

وی اظهار کرد: تلاش‌هایی را انجام می‌دهیم تا قیمت پیشنهادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی از سوی شورای اقتصادی ابلاغ شود.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران نیز در این‌باره می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس نظر کارشناسی قیمتی را به شورای عالی اقتصاد ارائه کرد اما این شورا نظر متولی تولید کشور را نپذیرفت و قیمت ۱۵۴۰ تومان را مصوب کرد. از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در این راستا ورود و به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

«علیقلی ایمانی» خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۵-۹۶ نیز با تورم ۱۰ درصدی تنها ۲٫۴ درصد افزایش قیمت و در سال زراعی ۹۶-۹۷ هیچ افزایش قیمتی نداشتیم. قانون خرید محصولات کشاورزی با قیمت تضمینی در سال ۱۳۶۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما دولت دو سال گذشته در اجرای این قانون تعلل کرده است.

وی با بیان این‌که تورم شامل حال کشاورز نیز می شود، تصریح کرد: هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی به شدت افزایش پیدا کرده است. همه بخش‌ها تقاضای افزایش قیمت می‌کنند و برخی نیز خود به خود افزایش قیمت دارند، اما به بخش کشاورز که می‌رسد باید سیستمی برای محصول قیمت‌گذاری کند که هیچ توجهی به نظر تولیدکننده نداشته باشد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران تصریح کرد: کشاورز قشری آسیب‌پذیر است که با مشکلات آب و هوایی و تغییر اقلیم نیز روبه‌رو است. در هفته گذشته طوفان به بخشی از محصولات کشاورزی آسیب وارد کرد.

ایمانی در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته گفت: با سازمان مدیریت، کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصادی مجلس دیدارهایی و با رئیس‌جمهور هم‌چنین مقام معظم رهبری مکاتباتی داشتیم و وضعیت اقتصادی و معیشتی کشاورزان را تبیین کردیم که اگر چنانچه تدبیری در این‌باره نشود در آینده کشاورزان را باید تحت پوشش نهادهای حمایتی برد.

وی خاطرنشان کرد: باید در ابتدای سال زراعی نرخ خرید تضمینی اعلام شود تا کشاورز تصمیم بگیرد که چه زراعتی انجام دهد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران با بیان این‌که ضریب امنیت غذایی کشور به دست کشاورزان بالا رفته است، تصریح کرد: باید از کشاورزان حمایت کنیم تا روند خودکفایی تولیدات کشاورزی کشور خصوصاً در بخش گندم ادامه داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.