کد خبر : 6018
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1395 - 9:21

گندمکاران برای افزایش تولید به توصیه کارشناسان توجه کنند

دهقان نیوز / کارشناسان کشاورزی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی آماده هر گونه کمک به گندمکاران هستند.

دهقان نیوز / کارشناسان کشاورزی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی آماده هر گونه کمک به گندمکاران هستند.

 

حسن عنایتی گفت: که اکنون در مرحله آغاز خوشه دهی ۶۶هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی گندم در استان مازندران قرار داریم و باید به تغذیه ،آبیاری تکمیلی و مبارزه با بیماری ها توجه جدی شود.
وی با بیان اینکه کارشناسان کشاورزی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی آماده هر گونه کمک به گندمکاران هستند ،اضافه کرد: کارشناسان در ۶۴مرکز خدمات کشاورزی استان حضور دارند.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه همزمان با آغاز بهار ،افزایش دما و رطوبت ، وضعیت رشد رویشی گندم در استان مطلوب تر شده است،اضافه کرد: این روند در۳۸هزار هکتار از مزارع دشت (گندم آبی) در مرحله پایان ساقه دهی و ظهور خوشه و در ۲۸هزارو ۵۰۰ هکتار مزارع کوهستانی و میان بند (گندم دیم) در ابتدای ساقه دهی قرار دارد.
عنایتی با اشاره به مشاهده علائمی همچون رنگ زرد و لکه قهوه ای گندم،بیان داشت: مبارزه با آفات گندم حلزون، سوسک ، بیماری های زنگ زرد و سفیدک و مقابله با علف های هرز نازک برگ و پهن برگ گندم باید به درستی صورت بگیرد.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مصرف کود اوره،بصورت سرک و محلول پاشی توسط گندمکار با مشورت کارشناسان تاکید کرد و گفت:آبیاری تکمیلی در تغذیه گیاه گندم نیز مورد توجه قرار بگیرد.
عنایتی تصریح کرد:گروه های نظارت با هماهنگی مدیریت زراعت، حفظ نباتات، اداره فناوری های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستان ها و مرکز تحقیقات استان مازندران بر مزارع گندم نیز بر اساس برنامه در حال انجام است.
وی به توزیع شش هزار تن بذر گواهی شده گندم بین گندمکاران استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نیز با۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به کیلویی ۱۲هزارو ۷۰۵ریال رسیده است.
ﮐﺸﺖ ﮔﻨﺪم در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﻣﺎزﻧﺪران از ﻣﺎه ﻣﻬﺮ و در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻠﮕﻪ ای از ﻣﺎه آﺑﺎن آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﭘﺎرﺳﺎل نیز از ﺣﺪود۶۶هزارو ۷۰۰ ﻫﮑﺘﺎر ﮔﻨﺪﻣﺰار ﻣﺎزﻧﺪران ،۲۱۵هزار ﺗﻦ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪ.
اﮔﺮ ﭼﻪ ﺑﺮﻧﺞ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺣﺪود ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ در ﺳﺎل ﻣﺤﺼﻮل اﺻﻠﯽ ﮐﺸﺎورزی ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود، وﻟﯽ اﯾﻦ اﺳﺘﺎن در ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮔﻨﺪم ﺗﻮﻟﯿﺪی رﺗﺒﻪ ﻣﻤﺘﺎز ﮐﺸﻮر را دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.