کد خبر : 12167
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1395 - 19:42

گمانه زنی برای انتخاب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم / مطرح شدن پاپی زاده، کیخا، نیازآذری، سامری

دهقان نیوز / از بین ۲۱ نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم تنها پنج نماینده توانستند به فرش قرمز مجلس دهم پا بگذارند.

دهقان نیوز / از بین ۲۱ نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم تنها پنج نماینده توانستند به فرش قرمز مجلس دهم پا بگذارند.

در حالی که بحث عضوگیری کمیسیون های تخصصی در مجلس مطرح است انتظار می رود با توجه به جایگاه مهم کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی، بر خلاف رویه گذشته، افراد متخصص وارد کمیسیون کشاورزی شوند نه جا مانده ها یا افراد غیرمتخصصی که دغدغه کشاورزی ندارند.

به گزارش تسنیم، از بین ۲۱ نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم تنها پنج نماینده توانستند به فرش قرمز مجلس دهم پا بگذارند و رایزنی برای حضور احتمالی آنها در کمیسیون کشاورزی آغاز شده است. در واقع، بین ۲۹۰ نماینده راه‌یافته به مجلس دهم، پنج تن از نمایندگان دور گذشته و دو تن از نمایندگان مجلس هشتم حضور دارند که سابقه حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را دارند.

در نبود عباس رجائی با سابقه‌ای بیش از سه دوره در مجلس و تکیه دادن به کرسی ریاست اکنون به‌نظر می‌رسد ریاست احمدعلی کیخا که دارای تحصیلات دکترای کشاورزی بوده و پیش از این نیز به‌عنوان معاون رئیس سازمان محیط زیست مشغول بکاربوده است قوت بگیرد.

احمدعلی کیخا که از استان سیستان و بلوچستان در دوره هشتم مجلس در کمیسیون کشاورزی حاضر شد و نایب‌رئیسی این کمیسیون را نیز به عهده گرفت بیش از ۴۰ طرح و لایحه بین سال‌های ۸۷ تا ۹۰ به امضا رسانده است.

وی طرح استخدام مهندسان ناظر مزارع گندم، طرح ایمنی‌زیستی کشور، طرح حفظ و حمایت و توسعه و بهره‌برداری از منابع دامی، طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام دامپزشکی کشور و طرح نظارت شرعی بر ذبح صید را در کارنامه دارد.

عباس پاپی‌زاده پالنگان هم که از دزفول وارد مجلس دهم شده است، دارای فوق‌لیسانس مدیریت کشاورزی از دانشگاه تبریز است و مشاور معاون وزیر و کارشناس پروژه‌های بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

عبدالله سامری نماینده خرمشهر نیز با داشتن مدرک کارشناسی پژوهشگری اجتماعی به‌عنوان کم‌حرف‌ترین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم در رسانه‌ها شناخته می‌شود که امضای طرح اصلاح قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و طرح استخدام کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی را در کارنامه دارد.

حسین نیازآذری نماینده مردم بابل و شمس‌الله شریعت‌نژاد نیز به‌عنوان نمایندگان راه‌یافته از مجلس قبل به‌شمار می‌روند که از خطه شمال کشور توانسته‌اند مدافعان بخش کشاورزی لقب گیرند.

*ترکیب مدرک تحصیلات نمایندگان مجلس نهم

کمیسیون کشاورزی مجلس نهم با هفت متخصص بخش کشاورزی دارای تحصیلات مرتبط و شش نفر از فعالان حوزه که دارای تجربه کاری در بخش کشاورزی و یا عضویت در کمیسیون کشاورزی  بودند، بسته شد که به نسبت دور هشتم از میان ۲۳ نفر عضو ، ترکیب مطلوبی به‌شمار  می رفت.

محمد اسماعیل‌نیا نماینده کاشمر با داشتن تحصیلات دکترا در حوزه کشاورزی جنگل، علی ایران‌پور  نماینده مبارکه با داشتن دکترای دامپزشکی، ناصر صالحی‌نصب نماینده دشت آزادگان و هویزه با داشتن مدرک فوق‌لیسانس کشاورزی از اهواز، محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد با داشتن مدرک مهندسی کشاورزی زراعت، عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول با داشتن مدرک فوق‌لیسانس کشاورزی تبریز و غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان‌آباد با داشتن مدرک فوق‌لیسانس مهندسی کشاورزی، بالاترین تخصص‌های کشاورزی در کمیسیون تخصصی را دارا  بودند.

همچنین هدایت میرمرادزهی نماینده سراوان با داشتن مدرک مهندسی آبیاری از دانشگاه شیراز و محمدتقی توکلی نماینده الیگودرز که مدیرعاملی شرکت آب و منطقه‌ای و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب وزارت نیرو را در کارنامه داشتند در این کمیسون حاضر بودند.

حسین نیازآذری نماینده بابل دارای فوق‌لیسانس مدیریت دولتی ، یونس اسدی  بامدرک لیسانس علوم اجتماعی و برنامه‌ریزی اجتماعی به‌عنوان نماینده ادواری، عضویت در کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم را به همراه محمدرضا امیری کهنوج، سیدعلی‌محمد بزرگواری و سیدمحمدسادات ابراهیمی در کارنامه خود  داشتند .

عباس رجایی که ریاست کمیسیون کشاورزی را طی سه دوره به عهده داشت ، دارای مدرک فوق‌لیسانس مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر تهران  بود ،  البته وی  مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی و مدیرعاملی  و رئیس هیئت مدیره شرکت دولتی جنگل شفارود و همچنین عضویت در مجلس هفتم و هشتم را  نیز در  کارنامه  داشت.

پس از ۱۳ نماینده مذکور در کمیسیون کشاورزی، یعقوب جدگال نماینده چابهار با مدرک لیسانس آموزش ابتدایی، بهرام بیرانوند نماینده بروجرد با مدرک فوق‌لیسانس در رشته مدیریت و علوم سیاسی و حبیب برومندداشقاپو نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار با داشتن مدرک سطح دو حوزوی در کمیسیون کشاورزی عضو  بودند.

همچنین سیدراضی نوری نماینده شوش با داشتن مدرک دکترای پزشکی، عبدالله سامری نماینده خرمشهر و جزیره مینو با داشتن مدرک لیسانس و علوم اجتماعی و رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد کتول با داشتن مدرک فوق‌لیسانس تاریخ ایران باستان در کمیسیون کشاورزی عضو  بودند.

سیدشکرخدا موسوی نماینده اهواز با داشتن مدرک فوق‌لیسانس مدیریت دفاعی و محمدباقر شریعتی نماینده بهبهان با داشتن مدرک حوزوی به عضویت کمیسیون کشاورزی مجلس درامدند .

نگاهی به ترکیب کمیسیون کشاورزی مجلس گذشته نشان می دهد ترکیب مذکور سنخیتی با کمیسیون تخصصی خود نداشته وبعضا کمترین مشارکت در تدوین لوایح وطرحهای کشاورزی را داشته اند.

* خارج از گود کشاورزی چه کسانی ایستاده اند

اما به‌جز هفت نماینده مذکور، هستند نمایندگان دیگری که دغدغه کشاورزی دارند، اما کمتر تمایلی به ثبت نام در این کمیسیون داشته‌اند.

مهرداد بائوج‌لاهوتی از لنگرود، سیدکاظم دلخوش اباتری از صومعه‌سرا، اسدالله عباسی از رودسر و املش، عزت‌الله یوسفیان‌ملا از آمل و لاهیجان و علیرضا منادی از تبریز که تحصیلات دکترای دامپزشکی نیز دارد، از این جمله هستند.

جلال محمودزاده نماینده مجلس در دور هشتم که مشاور صندوق بیمه محصولات کشاورزی را نیز در کارنامه دارد، از نمایندگان و “سابقون “راه‌یافته به مجلس دهم است که احتمال حضور وی در کمیسیون کشاورزی وجو دارد.

کمیسیون کشاورزی مجلس دهم برای اندیشمندان مجلس دهمی که درک صحیحی از اقتصاد کشور و ضرورت توجه به حوزه کشاورزی دارند و آنانی که مفهوم اقتصاد مقاومتی را لمس کرده‌اند باید متفاوت از رویه نمایندگان ۹ دوره گذشته باشد.

سابقه حضور در کمیسیون‌ها پیش از این به‌گونه‌ای بوده است که کمیسیون امنیت ملی به‌علت ویترین سیاسی و کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه به علت آنکه بازی با عدد و ارقام بودجه ای در آنها وجود دارد با بیشترین تقاضاهای عضویت روبه‌رو شده و معمولاً ته فهرست کمیسیون کشاورزی قرار می‌گیرد که ساکنان آن یا جاافتادگان سایر کمیسیون‌ها یا مجموعه‌ای از افراد غیرمتخصص بوده اند که دغدغه کشاورزی نداشته‌اند.

اگر کمیسیون کشاورزی مجلس دهم بتواند از ترکیب مقتدرانه ای برخوردار باشد چه بسا سناریوی قدیمی صنعت مقدم بر کشاورزی که سالهاست بر بودجه ،سرمایه گذاری و توجه به بخش کشاورزی سایه انداخته است  تغییر پیدا کند  وحالا که پس از برجام ضرورت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی مشخص و معلوم شده است که کشاورزی بستر و اساس توسعه اقتصادی کشور است شاید منتخبانی پیدا شوند بیشتر از ۹ دور گذشته توجه بیشتری به تولید وامنیت غذایی در این مرز وبوم داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.