کد خبر : 47656
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 بهمن 1397 - 15:29

گلایه مرغداران از واردات تخم مرغ!/طبق آمار از واردات تخم مرغ بی نیازیم/مرغداری با این شرایط توجیه اقتصادی ندارد/ممنوعیت صادرات تخم مرغ منطقی نیست

مرغداران از واردات تخم مرغ گلایه دارند.

پس از صنعت نفت و پتروشیمی بیشترین سرمایه گذاری ملی در صنعت طیور کشور انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار خراسان رضوی با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: به برکت انقلاب در چهل سال گذشته پس از صنعت نفت و پتروشیمی بیشترین سرمایه گذاری ملی در صنعت طیور کشور انجام شده است.

سید حسین موسوی نژاد در گفتگو با دهقان نیوز در مشهد افزود: از زمانی که دولت، گسترش صنعت طیور را به دلیل تامین پروتئین مورد نیاز مردم به عهده کشاورزان و دامداران گذاشته شاهد سرمایه گذاری عظیمی در صنعت طیور کشور هستیم به گونه ای که برای نمونه نه تنها از واردات مرغ و تخم مرغ بی نیاز شده ایم بلکه بعنوان یکی از صادرکنندگان تخم مرغ مطرح هستیم.

وی با اشاره به اینکه کشور دارای ظرفیت بالایی در تامین تخم مرغ می باشد گفت: متاسفانه در اقدامی که برای مرغداران بسیار عجیب است مقادیر زیادی تخم مرغ وارد کشور شده است. مرغداران از واردات تخم مرغ گلایه دارند.

وی توضیح داد: طی دو ماه اخیر قیمت تخم مرغ بشدت افزایش پیدا کرده است. از سویی هزینه های فعالان صنعت طیور بشدت افزایش داشته و در راستای نوسانات ارز شاهد افزایش قیمت مکمل های طیور، ویتامین ها و فسفات که از خارج وارد می شوند هستیم. قیمت کارتن و شانه تخم مرغ بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشت اما قیمت تخم مرغ نامتعارف بود که ظاهرا واسطه گران و دلالان باعث افزایش قیمت تخم مرغ شده اند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار خراسان رضوی در ادامه گفت: اگر چه آمار و اطلاعات ما در بخش کشاورزی ضعیف است ولی در صنعت طیور با توجه به وجود سامانه ها و صدور پروانه هایی که وجود دارد آمار و اطلاعات موثق است. طبق همین آمار و اطلاعات ما از واردات تخم مرغ بی نیاز هستیم ولی در اقدامی عجیب مقادیر زیادی تخم مرغ وارد کشور شده است.

موسوی نژاد افزود: هم اکنون بعد از چهل سال که صادرکننده تخم مرغ بوده ایم در حال وارد کردن تخم مرغ به کشور آن هم بعنوان تنظیم بازار هستیم. این تخم مرغ های وارداتی کیفیت تخم مرغ های داخلی را هم ندارند.

وی گفت: در حالی که اتحادیه کشوری مرغداران بارها اعلام کرده که آمادگی دارد به تنظیم بازار داخلی برای تامین تخم مرغ کمک کند ولی می بینیم که تخم مرغ وارد کشور می شود و نتیجه آن ضربه زدن به اقتصاد مرغداران است به گونه ای که تولید در بخش طیور برای مرغداران توجیه اقتصادی ندارد. صنعت بزرگ طیور دچار مشکل و ورشکستگی شده است و مشخص نیست چه دست هایی در کار است که بدون بررسی آمار و اطلاعاتِ تولید طیور، اقدام به واردات می کنند.

وی افزود: مرغداران، تخم مرغ را حدود ۱۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ ریال زیر قیمت تمام شده عرضه می کنند.

وی گفت: در همین خراسان رضوی طی یک ماه تا ۴۵ روز اخیر حدود ۲ میلیون مرغ تخمگذار بدلیل نداشتن توجیه اقتصادی راهی کشتارگاه شده اند و بسیاری مرغداران رغبتی برای جوجه ریزی ندارند و این موضوع باعث می شود تا چند ماه آینده در کشور با کمبود مرغ و تخم مرغ روبرو شویم.

رییس سابق نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی در بخشی دیگر گفت: طبق قانون انتزاع باید وظایف بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع شود و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود و جهاد کشاورزی متولی صادرات، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی باشد. وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر تنظیم بازار تخم مرغ را به اتحادیه مرغداران تخمگذار کشور واگذار کرد و قرار شد این اتحادیه تصمیم بگیرد که چه زمانی صادرات و واردات تخم مرغ صورت گیرد ولی علیرغم واگذار شدن چنین مسئولیتی به وزارت جهاد کشاورزی حدود ۲۰ روز پیش وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، صادارت تخم مرغ را ممنوع کرد. ممنوعیت صادرات تخم مرغ منطقی نیست.

موسوی نژاد افزود: هم اکنون تخم مرغ روی دست مرغداران مانده و زیر قیمت در حال عرضه به بازار هستند این در حالی است که مرغداران با تلاش های خود در سالهای اخیر مشتری های خوبی از کشورهای همسایه از جمله کشور افغانستان داشته اند. افغانستان بستر مناسبی برای صادرات دارد و اگر این بازار را قطع کنیم طبیعی است که افغانستان بدنبال بازارهای دیگری می رود. ما با این کارها عملا بازارهای صادراتی خود را از دست می دهیم و به اقتصاد کشور ضربه وارد می شود.

وی به دهقان نیوز گفت: اگر مثلا ۳ ماه پیش که قیمت تخم مرغ بالا بود انتظار ممنوعیت صادرات تخم مرغ منطقی تر بنظر می رسید ولی اکنون که قیمت تخم مرغ پایین است و امکان صادرات وجود دارد متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب نامه ای صادرات تخم مرغ و پولت مرغ تخمگذار را ممنوع کرده است و این به اقتصاد تولید در بخش طیور ضربه می زند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران مرغ تخمگذار خراسان رضوی در پایان گفت: اگر نظر دولت این است که مابه التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صنعت طیور و خوراک دام می دهد که از نظر ما کار درستی است ولی صادرکنندگان مرغ هم آمادگی دارند مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.