تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 8:06

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی کوار

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی کوار

بخاطر تغییر الگوی کشت شاهد عدم اختصاص نهاده های یارانه ای به باغداران هستیم.

دبیر نظام صنفی کشاورزی کوار گفت: افتتاح سد کوار شاید تا ۵۰ سال دیگر محقق شود. بخاطر تغییر الگوی کشت شاهد عدم اختصاص نهاده های یارانه ای به باغداران هستیم.

مجید صادقی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: پس از گذشت ۴۵ سال از شروع مطالعات اولیه سد کوار، این پروژه تنها ۴۰ تا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر بخواهد با همین حرکت لاک پشت وار به راه خود ادامه دهد باید منتظر بهره برداری از آن در ۵۰ سال دیگر باشیم. از سال ۱۳۵۰ مطالعات اولیه برای احداث سدی در ۱۰ کیلومتری غرب شهر کوار و ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز روی رودخانه قره آغاج آغاز گردید. در دولت اول مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی و با حضور وی، کلنگ آغاز عملیات اجرایی سد میرزای شیرازی کوار به زمین زده شد. سالها گذشت تا اینکه در خرداد ماه ۹۱ عملیات اجرایی سد به دلیلی که نداشتن نقدینگی خواندند، تعطیل شد.

وی افزود: پس از آن و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی خبری از سد کوار نبود تا اینکه با پیگیری های مداوم مسئولان شهرستان و با تخصیص بودجه های قطره چکان، عملیات اجرایی ساخت این سد با حرکتی لاک پشت وار در نیمه دوم سال ۹۴ از سر گرفته شد و مسئولان شهرستان در بهمن ماه آن سال از پرداخت کل بدهی سد و تأمین پیشاپیش اعتبار برای فعالیت مداوم کارگاه سد تا پایان مهرماه ۹۵ خبر دادند. در بودجه ۹۴ میزان هفت میلیارد اعلام شده بود، این اعتبار برای سال ۹۵ به ۵ میلیارد کاهش یافت و این در حالی بود که ۴ میلیارد از این ۵ میلیارد وعده داده شده نیز از محل اسناد خزانه می باشد که نقد شدن آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی گفت: به هر حال آنچه مبرهن است این است که بودجه‌های قطره چکانی و وعده و وعیدهای اوراقی، دردی از این پروژه ۴۵ ساله دوا نمی کند و مسئولان دولت تدبیر و امید اگر تدبیری دارند باید سریعتر انجام دهند چرا که بخش عمده ای از محصولات کشاورزی مورد نیاز استان فارس، اعم از غلات و صیفی و میوه‌جات از دشت کوار تأمین می شود و بخش عمده ای از محصول گندم استان را که هر ساله موجب کسب رتبه اول استان در تولید گندم در کشور می شود از این شهرستان زرخیز بدست می آید اما متاسفانه در سالهای اخیر کمبود آب کشاورزی، کشاورزان کوار را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است.

دبیر نظام صنفی کشاورزی کوار به دهقان نیوز گفت: اکنون و پس از گذشت سالها از کلنگ زنی این پروژه و گذر هفت دولت از این پروژه کم هزینه، متاسفانه به دلیل عدم توجه لازم مسئولان امر و کمبود اعتبارات تخصیصی به پروژه، این سد که از نوع سدهای نسبتاً کوچک می باشد و بار مالی زیادی به کشور تحمیل نمی کند همچنان ناتمام مانده و اگر بخواهد با همین حرکت لاک پشت وار به راه خود ادامه دهد باید منتظر بهره برداری از آن در ۵۰ سال دیگر باشیم.

مجید صادقی گفت: همچنین شهرستان کوار از حاصلخیزترین دشتهای کشاورزی در استان فارس است که با دارا بودن حدود ۸۰۰۰ هکتار اراضی باغی و با تولید انواع مختلف محصول انگور به جرات میتوان آنرا بعنوان قطب اول تولید انگور در جنوب کشور دانست. از سالها پیش اراضی زراعی کوار اقدام به تغییر الگوی کشت کردند و به اراضی باغی تبدیل شدند ولی دولت به بهانه تغییر الگوی کشت از دادن نهاده های یارانه ای مثل کود شیمیایی به باغداران کوار خودداری می کند. سالهاست هر چه از مسئولین استانی و شهرستانی پیگیری می کنیم جوابگو نیستند. آیا باید قطب اول تولید انگور در جنوب کشور به حال خود رها شود؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.