تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 اسفند 1398 - 18:34

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی قائمشهر

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی قائمشهر

کشاورزی به حال خود رها شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی قائمشهر گفت: هیچگونه الگوی کشتی نداشتیم.
مسعود قربانی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: هیچگونه شناسنامه ای از باغات نداریم. می توانستیم از گذشته شروع به پلاکدار کردن باغات کنیم. می توانستیم کشت های استراتژیک هر منطقه (استان) را شناسایی کنیم و همچنین منابع آبی را با توجه به ظرفیت بارش منطقه و شیوه های جدید آبیاری مدیریت کنیم تا یک کشاورزی اصولی و پایدار داشته باشیم.

وی افزود: متولی این امر که جهاد کشاورزی است متاسفانه اقدامات جامع و کاملی در این زمینه انجام نداده است و ظرفیت های بسیاری در این زمینه وجود دارد. کشاورزان نیاز به آموزش و انتقال سریع یافته های علمی دارند که یک اصل مهم در صنعت کشاورزی پایدار است.

وی گفت: کشاورزان باید قبل از هر گونه اقدام جهت کشت از وضعیت خاک و زمین و منابع آبی با خبر باشند و بدانند که الگوی کشت و ظرفیت تولید محصول و به تبع آن افزایش سطح رفاه و معیشت آنان از نظر اقتصادی چگونه است. در حالیکه بدون برنامه ریزی و آگاهی طبق روال هر سال مبادرت به کشت محصول رایج آن منطقه نموده که به طور مثال در یک سال افزایش تولید گوجه پیاز سیب زمینی و …. داشته و در سال دیگر با افزایش قیمت و کمبود عرصه تولید مواجه هستیم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی قائمشهر به دهقان نیوز گفت: اگر دارای یک بانک اطلاعاتی از کشاورزان باشیم و از گذشته درس بگیریم می توانیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم تا بتوانیم الگوی کشت مناسبی برای هر سال داشته باشیم. کشاورزی به حال خود رها شده است. پیشنهاد می شود با جمع اوری اطلاعات بهره برداران بخش کشاورزی و ثبت و ذخیره آن در بانک اطلاعاتی نظام صنفی کشاورزی شهرستان و ثبت اراضی کشاورزی با حفظ کاربری و تبع ان بارگزاری اطلاعت در سایت نظام صنفی کشاورزی به رایگان در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی و ارگان ها و نهادهای مرتبط با آن بخش قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.