کد خبر : 2647
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 دی 1394 - 0:27

کپی برداری ؛ معضل تعاونی های روستائی / یک مسئول: تعاونی های روستائی مکمل یکدیگر باشند

دهقان نیوز / دولت تدبیر و امید با هدف توانمندسازی جامعه روستائی، توسعه تعاونی ها در مناطق محروم را به صورت جدی دنبال می کند و این رویکرد فرصت مناسبی برای جامعه روستائی در جهت شتاب دهی به رشد و توسعه اقتصادی فراهم کرده است.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

دهقان نیوز / دولت تدبیر و امید با هدف توانمندسازی جامعه روستائی، توسعه تعاونی ها در مناطق محروم را به صورت جدی دنبال می کند و این رویکرد فرصت مناسبی برای جامعه روستائی در جهت شتاب دهی به رشد و توسعه اقتصادی فراهم کرده است.

 

سیدابوالفضل رضوی در نشست هم اندیشی و بررسی نقش و جایگاه شرکت های تعاونی روستائی در قشم، افزود: کپی برداری طرح ها توسط تعاونی های رقیب، یکی از چالش های اصلی این عرصه است؛ چراکه این فرایند عرصه فعالیت را برای تعاونی ها تنگ تر می کند.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با هدف توانمندسازی جامعه روستائی، توسعه تعاونی ها در مناطق محروم را به صورت جدی دنبال می کند و این رویکرد فرصت مناسبی برای جامعه روستائی در جهت شتاب دهی به رشد و توسعه اقتصادی فراهم کرده است.
معاون توسعه روستائی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بی شک دستیابی به توسعه پایدار، حاصل یک فرایند هماهنگ و متوازن در تمام بخش ها و مناطق کشور است و این مهم یکی از سیاست های اصلی دولت یازدهم به شمار می رود.
رضوی اضافه کرد: دولت یازدهم توسعه ای را دنیال می کند که در همه مناطق کشور به صورت هماهنگ و موزون رخ دهد و بتواند جامعه را به سمت و سوی رفتار عالمانه و حکیمانه در تمامی حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هدایت کند.
وی با انتقاد از عملکرد برخی تعاونی ها، گفت: اینکه از یک تعاونی فقط نامی ثبت شود و دستاورد و خروجی قابل استنادی وجود نداشته باشد، به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید تعاونی ها در مقابل امتیازاتی که دریافت کرده اند، پاسخگوی مردم و مسئولان باشند.
رضوی با بیان اینکه سهامداران باید در تشکیل شرکت های سهامی خاص یا تعاونی ها دقت لازم را داشته باشند، افزود: هیچ اولویتی از نظر دولت در این زمینه مطرح نشده است و سهامداران نقش اصلی را در این حوزه ایفا می کنند.
وی گفت: باید از شرایطی که دولت تدبیر و امید برای توسعه تعاونی ها ایجاد کرده است به نحو شایسته ای بهره برد و انتظار داریم در این زمینه سهامداران به تعهدات و اهداف تعریف شده تعاونی خود پایبند باشند.
معاون توسعه روستائی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری، استقرار واحد اشتغال تعاونی ها در روستاها و توانمندی سهامداران برای بازپرداخت اقساط را دو شرط اصلی برای پرداخت تسهیلات به تعاونی های روستائی برشمرد.
رضوی ادامه داد: صنایع دستی بسیار ظریف، ارزشمند و زیبایی در استان هایی همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان وجود دارد که از آن می توان به عنوان ظرفیتی برای توسعه تعاونی های روستائی بهره برد و به اقتصاد این مناطق کمک کرد.
وی بر توسعه آموزش هنرهای دستی توسط تعاونی ها تاکید و اضافه کرد: این رویکرد می تواند به توانمند سازی تعاونی های روستائی کمک شایانی کند و تعداد نیروهای آموزش دیده و آماده به کار را افزایش دهد.
رضوی اظهار کرد: در صورت تحقق این سیاست ها در قشم می توان این شهرستان را به عنوان منطقه ای تولیدی با رویکرد صنایع صادرات محور تبدیل و یک شهرستان نمونه در عرصه تعاونی ها و الگویی برای دیگر مناطق معرفی کرد.
معاون توسعه روستائی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شرایط پرداخت تسهیلات با نرخ سود سه درصد به تعاونی های روستائی، افزود: در این ارتباط به تعاونی هایی که با ۲۵ خانوار تشکیل شود ۱٫۵ برابر سرمایه اولیه سهامداران، تسهیلات پرداخت می شود.
رضوی ادامه داد: در صورت افزایش تعداد خانوارهای تشکیل دهنده تعاونی به ۵۰ خانوار، میزان پرداخت تسهیلات به ۱٫۷ برابر آورده اولیه سهامداران افزایش می یابد و این افزایش به صورت پلکانی با افزایش تعداد خانوارها ادامه می یابد.
وی با بیان اینکه مدت بازپرداخت اقساط این تسهیلات به تناسب طرح ها و تعداد خانوارها، بین سه تا پنج سال است، اظهار کرد: میزان نرخ سود تسهیلات به تعاونی های روستائی مرزنشین صفر درصد است و در صورت تائید شدن مرزنشین بودن منطقه ای، سودی از بابت تسهیلات دریافت نمی شود.
رضوی با بیان اینکه آورده تعاونی های روستائی باید به صورت نقدی در زمان اقدام جهت دریافت تسهیلات، واریز شده باشد، گفت: پرداخت نخستین قسط این تسهیلات دو سال پس از پرداخت کامل تسهیلات است که سال نخست به عنوان دوران مشارکت و سال دوم به عنوان دوره تنفس در نظر گرفته شده است.
در آغاز این نشست مشکلات و موانع پیش روی توسعه تعاونی های روستائی شهرستان قشم توسط مسئولان تعاونی ها و اعضای شورای روستاها مطرح و توسط معاون توسعه روستائی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری پاسخ داده شد.
۲۰۹۰/

انتهای پیام /*

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.